Gå til innhold

295 til 335 bak og 245 til 255 foran på E34. TÜV?


BoSJo
 Share

Anbefalte innlegg

Hallois.

Tenker på bredding av E34 (Skal ikke diskuteres i denne tråd), og der kommer jeg til at skal have mellem 295-335 bak og 245-255 foran.

Finns der overhodet noen som lever felge til denne størrelse og samtidigt levere TÜV papire på det?

Noen som veit?

Og er der noen som kjenner til et "TÜV Hjulkatalog" som han kaldte det hos BT?

Edit:

Leg gjerne inn maks. dimension som dere har hatt godkjent på E34 og felg merke

Tråden om breddingen ligger her :

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=64919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

breddingen er grei. skal jeg ikke diskutere.. men hvorfor så sinnsykt brede dekk? du vil tape en del akslerasjon på det (mye ekstra vekt i felger og dekk som skal drives rundt) det vil spore vannvittig, mye større sannsynlighet for vannplaning.

greit det vil se grisefett ut, men hvorfor ikke bare bygge ut akslinger osv? må være like "enkelt" det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen sånn "katalog".. Har sjekka det opp og i mente.. Det som er det største problemet med dette er å kunne godkjenne det i kombinasjon..

Når det gjelder E36 kom jeg faktisk over Godkjenning på både 10" og 9" felger.. Problemet var at jeg ikke kom over en eneste godkjenning med 10" bak og 9" foran i kombinasjon.. Og da tviler jeg på at du finner noe som er bredere, selv om det er på en E34..

Gjør ett forsøk.. Brukte over 1 mnd på å lete til min E36.. Snakka med BMW Norge, tronrud, Biltilsynet.. ALLE hovedimportørene av felger i Norge.. Og jeg gikk så langt at jeg faktisk fikk kontakt med en Mike Teig nede i Tuev Süd-Deutschland som har bla. Automotive avdelingen.. Han kunne ikke annet å henvise meg tilbake til de norske felgimportørene. Og han sa også at det ikke fantes noe oppslagsverk over hva som var Tüv godkjent for en bil..

Jeg hadde selv håpet på at det fantes en mappe Med BMW E36 der alle de produktene som var godkjent ifm denne bilen lå opplistet.. Problemet viste seg å være at ting ikke ble sortert slik.. Så det var ekstremt vanskelig, om ikke umulig for han å gi meg en oversikrt over hvilke felkger de faktisk hadde godkjent til min bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er godt klar over at det er vanvittigt brede dekk :)

Bilen skal godkjennes hos BT, og jeg er nok bange for at det blir lettere og finne felg som kan godkjennes end å få godkjent ombygging av aksler, opheng og diverse.

ikke at jeg tror det blir let å fine felg, men man må jo ha lov å prøve seg.

Vannplaning er ikke noe problem, jeg kjøre altid forsiktigt i regnvær :P

Er ikke så bekymret for aks. på bilen, det blir der tat hånd om seinere, verre er det med selv drivlinjen......hvor lenge holder den før der må grise dyrer deler til.....Svar: Ikke længe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Teddysen skrev:
Finnes ingen sånn "katalog"

Nei det ante meg nok, fikk null resultater på søkning uansett sprog jeg søkte på, rart at BT da sier det :-k

  Teddysen skrev:

Så det var ekstremt vanskelig, om ikke umulig for han å gi meg en oversikrt over hvilke felkger de faktisk hadde godkjent til min bil

Huh, utroligt at dem ikke greier å gjøre et enkelt søk i databasen på dette, er ikke mange SQL linjer der skal til for å greie det. Men men ting er som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Når det gjaldt Bmwen min igjen (har ingen andre biler jeg kan vise til), så fikk jeg faktisk ett svar fra BMW norge, at når det gjaldt sporviddeforandring opp imot 12 cm, så var ikke det noe problem for opphenget eller drivlinja når det var nytt.. Når bilen var gått 200 000 km så ville de ikke satse på å gjøre det.. og DET er grunnen til at jeg svidde av 7500 kr i nytt boltsett og nye foringer og kuleledd i HELE bakstillinga.. Desverre hadde de ikke noen testresultater å vise til for dette.. Det var en inne på BMW teknisk jeg prata med.. Og dette var bare hans klare oppfatning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  BoSJo skrev:
  Teddysen skrev:
Finnes ingen sånn "katalog"

Nei det ante meg nok, fikk null resultater på søkning uansett sprog jeg søkte på, rart at BT da sier det :-k

  Teddysen skrev:

Så det var ekstremt vanskelig, om ikke umulig for han å gi meg en oversikrt over hvilke felkger de faktisk hadde godkjent til min bil

Huh, utroligt at dem ikke greier å gjøre et enkelt søk i databasen på dette, er ikke mange SQL linjer der skal til for å greie det. Men men ting er som de er.

Ja det er helt utrolig.. Håper de jobber med dette, og at dette med tiden blir tilgjengelig for allmennheten.. Vet ikke hva biltilsynet hinter til når de sier dette med en katalog.. Hadde det eksistert en hadde vel de vært FØRSTEMANN til å få tak i en??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig dim er ikke noe problem på E34, men så brede er nok problem. Det bredeste jeg har _sett_ med TÜV er vel 255 eller 265 på 10" bred bakfelg, med 225 eller 235 på 8.5" foran. Det er med Rondell 58.

De eneste jeg kan tenke meg som har godkjent mer er Hamann, Breyton, AC Schnitzer eller Racing Dynamics...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gunnar

De eneste som har listet felger til E34 av dem du nevner der er Rondel.

På deres HP har de som de største Typ 0027 :

10x18 med 265/35 R18 ET 18 bak

8,5x18 med 245/35 R18 ET 13 foran

Hmmmmm, alternativet er jo å kjøpe seg dekk og felger i den dimension, kjøre inn og få skrevet det i vognkortet.

Montere spacere for å få hjulene ut til kanten av skjermen......men spørs er hvor mye spacer kan man kjøre med uten at det liksom er livsfarligt og uten vibrasjoner og slik?

Løs regning ville jo betyde 30mm spacere for å få hjulet ut i samme position som 295 dekk.

Noen som har gode råd og innspil på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så farligt om spacerne er godkjente da det kansje ikke vil bli godkjent med den dekk dimension og så spacere i tilleg.

Men det skal jeg da forhøre meg om :)

Men hele pointen er liksom at jeg kan leve med å få dekk/felg skrevet i vognkort, for så å kjøre med ulovlige spacere.

For det første tror jeg aldrig de ville opdage det i teknisk kontrol på veien.

Står jo i vognkortet at bilen er breddet og godkjent med dekk dimensionen.

Men jeg kunne ikke leve med å kjøpe svin dyre dekk/felg for så å bli stoppet av mr. :police:

Da har jeg jo virkeligt et problem, da samme politimand ville stoppe meg gang på gang, noe jeg jo i verste fald kan undgå med spacerne.

Hvis dem ser det, ja da kan jo bare kjøre uten spacere en god stund, og så prøve å sette dem på igjen.

Har trods alt kjørt bil i 17år uten å bli stoppet en eneste gang i teknisk.

Fått 2 fartsbøter i Danmark, men da kjikket dem ikke på bilen engang (Var også Audi, så var ikke så mye å kjikke på da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har funnet ut at BBS LM felger har TÜV optill 275 bak (hvertfall 265) på 18"

Må sjekke litt mere.

Har funnet litt TÜV papire på H&R Spacere og, dog kun til 235/40 8,5x18 inntil videre som de største hjul.

Men åssen er det at det er med dette ET og felg bredde.

Hvad er standart ET på E34 ffh. for og bak?

Og hvis vi siger at det er ET30 standart, bare for å ha et tall, hvad skjer da hvis man kjøper ET10 felger i samme størrelse.

Blir fremkant av felg da flyttet 20 inn eller ut?

Og hvis vi har en felg med ET30 som er 8" bred, vil en ET30 10" da vere 1" bredere hver vei i forhold til ET's senter/eller felgens senter om man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...