Gå til innhold

295 til 335 bak og 245 til 255 foran på E34. TÜV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mindre innpress = mer utover.. Og det som er lovlig er å flytte dette +-7,5 mm på hver side.. Hvis du da ikke har tuv papirer som tilsier noe annet..

Innpress er hvor langt fra senter felgens kontaktflate er positivt innpress er utover.. negativt er innover.... ET30 er 30mm.. Det vil i praksis si at felgen stikker 30 mm lenger inn, enn hvis kontaktflaten hadde vært i senter av felger.. 8" ET30 = midt på felgen (4") og 30 mm lengre utover... Det vil si at felgen stikker 4"+30mm innover.. og 4"-30mm utover

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

10"Et30 vil si

Innover: 5" + 30mm = 15,7 cm

Utover: 5" - 30 mm = 9,7 cm

Altså ((10"/2)*2,54)+-3

8"Et30 vil si

Innover: 4" + 30 mm = 13,16

Utover: 4" - 30 mm = 7,16

Altså ((8"/2)*2,54)+-3

kapice?

Skrevet

kapice?

Er faen ikke helt sikker, kunne du bare ha vert så snill og skjære det ut i pap, og sendt det til meg i posten :P:lol::mrgreen:

Da mangler jeg bare å vite standart ET på E34, gå ut og jekke bilen, skrue av hjula og måle litt frem og tilbake....men det blir ikke nu.

Skrevet

Felgens senterlinje er ET0, så dersom du har en felg med ET0 ligger altså anleggsflaten på felgen midt i senter av felgen (5" fra hver side på en 10" bred felg).

Positiv ET betyr at anleggsflaten ligger lenger utover fra senter, mens negativ ET (sjelden) ligger innover fra senter. ET30 betyr med andre ord at felgens anleggsflate ligger 20mm lenger UT mot ekene enn med ET10.

Dette betyr at med et høyt positivt innpress sitter anleggsflaten på felgen langt ut mot ekene (utsiden), og når dette skrus fast mot navet på bilen havner felgen langt inn, med lavt innpress sitter anleggsflaten lenger inn på felgen, og når dette skrus fast på bilen havner felgen derfor lenger UT på bilen.

Skrevet

Rota frem en gammel Rieger-katalog å fant følgende:

- ASA har felger opp til 10,5" med TÜV, ET 10(laveste)

- BBS har felger opp til 11", og vil jo tro de er TÜV-godkjente

- GRAF (ikke hørt om dem før) har felger opp til 13"

- Car Line har felger opp til 13"

- Evox har felger opp til 11"

- Kerscher har opp til 13"

- O.Z. opp til 11"

- RH opp til 11"

- Schmidt opp til 12,5"

- Work opp til 13"

- WRD opp til 13,5"

- AEZ har hvertfall opp til 10" som er godkjent, men blir vel lite

Hvertfall noen navn du kan jobbe med, da de hvertfall har rimelig brede felger!

Skrevet

Hjelper desverre lite når du ikke får godkjent de i kombinasjon.. men er jo lov å leite da.. For all del..

Det som er problemet med godkjenning er at du trenger "papirer på den aktuelle felg, med den aktuelle dimensjon, med det aktuelle innpress og evt i kombinasjon med felger foran, med den aktuelle dimensjon, og det aktuelle innpress...

Skrevet

Ja.. hmm.. det er den eneste løsningen tror jeg nok..På ett sånt bygg er det ikke noen vits å lage kompromiss.. Må bare kjøre til det begynner å bli ett problem.. Så får du skaffe noen andre felter..

Noen som kan skaffe meg standard felgdim på e34 så jeg kan regne her?

Også trenger jeg ca plass innover i hjulhuset (hvor mye om er igjen før dekket tar inni..)

Skrevet

Kjeder meg på jobb.. Gjorde noen utregninger

Dersom standard felgdim på E34 er 7,5" Et 20:

7,5"Et20 gir:

inn = 11,525 cm

Ut = 7,525 cm

Hvis du går opp til 12"ET13 (som er innenfor grensa av sporviddeforandring)

12"ET13

inn = 16,54cm

Ut = 13,94 cm

13,94 - 7,525 = 6,41 cm

På utregningene kan jeg se at hjulet stikker 5 cm lenger inn i hjulbuen, men dette tror jeg kanskje går? eller?

Desverre har du jo bare greidd å flytte kanten på felgen 6,41 cm lengre utover. Og da er du vel knapt nok mer enn akkurat utafor den originale skjermen..

Nei jeg tror du bare kan konkludere med at den sporviddeforandringa du trenger ved 12 cm bredding, overstiger noenting som kan være testet ut.. Kan heller ikke skjønne dette er spesielt sunt for oppheng og drivverk.. Men er du virkelig sikker på at det er 12 cm det er snakk om her? På hver side?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...