BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Mindre innpress = mer utover.. Og det som er lovlig er å flytte dette +-7,5 mm på hver side.. Hvis du da ikke har tuv papirer som tilsier noe annet.. Innpress er hvor langt fra senter felgens kontaktflate er positivt innpress er utover.. negativt er innover.... ET30 er 30mm.. Det vil i praksis si at felgen stikker 30 mm lenger inn, enn hvis kontaktflaten hadde vært i senter av felger.. 8" ET30 = midt på felgen (4") og 30 mm lengre utover... Det vil si at felgen stikker 4"+30mm innover.. og 4"-30mm utover
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 10"Et30 vil si Innover: 5" + 30mm = 15,7 cm Utover: 5" - 30 mm = 9,7 cm Altså ((10"/2)*2,54)+-3 8"Et30 vil si Innover: 4" + 30 mm = 13,16 Utover: 4" - 30 mm = 7,16 Altså ((8"/2)*2,54)+-3 kapice?
BoSJo Skrevet November 15, 2007 Forfatter Skrevet November 15, 2007 kapice? Er faen ikke helt sikker, kunne du bare ha vert så snill og skjære det ut i pap, og sendt det til meg i posten Da mangler jeg bare å vite standart ET på E34, gå ut og jekke bilen, skrue av hjula og måle litt frem og tilbake....men det blir ikke nu.
Ad|oS Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 5-serie inpress ligger vel på 20. Så går du ned til ET0 vil du øke sporvidden med 2cm på hver side
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 da burde du gå for Et 13,5 og 12 mm spacer.. Da får du det samme som Et 1,5
Gunnar Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Felgens senterlinje er ET0, så dersom du har en felg med ET0 ligger altså anleggsflaten på felgen midt i senter av felgen (5" fra hver side på en 10" bred felg). Positiv ET betyr at anleggsflaten ligger lenger utover fra senter, mens negativ ET (sjelden) ligger innover fra senter. ET30 betyr med andre ord at felgens anleggsflate ligger 20mm lenger UT mot ekene enn med ET10. Dette betyr at med et høyt positivt innpress sitter anleggsflaten på felgen langt ut mot ekene (utsiden), og når dette skrus fast mot navet på bilen havner felgen langt inn, med lavt innpress sitter anleggsflaten lenger inn på felgen, og når dette skrus fast på bilen havner felgen derfor lenger UT på bilen.
Ad|oS Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Rota frem en gammel Rieger-katalog å fant følgende: - ASA har felger opp til 10,5" med TÜV, ET 10(laveste) - BBS har felger opp til 11", og vil jo tro de er TÜV-godkjente - GRAF (ikke hørt om dem før) har felger opp til 13" - Car Line har felger opp til 13" - Evox har felger opp til 11" - Kerscher har opp til 13" - O.Z. opp til 11" - RH opp til 11" - Schmidt opp til 12,5" - Work opp til 13" - WRD opp til 13,5" - AEZ har hvertfall opp til 10" som er godkjent, men blir vel lite Hvertfall noen navn du kan jobbe med, da de hvertfall har rimelig brede felger!
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Hjelper desverre lite når du ikke får godkjent de i kombinasjon.. men er jo lov å leite da.. For all del.. Det som er problemet med godkjenning er at du trenger "papirer på den aktuelle felg, med den aktuelle dimensjon, med det aktuelle innpress og evt i kombinasjon med felger foran, med den aktuelle dimensjon, og det aktuelle innpress...
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Aez nemesis er porno.. Men fant ingen felger der som er særlig breie..
knut_olestad Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Du kan jo gå for amcarfelg med -inpress. Prøvde et sett felger bruttern har til en cheva, 8x15, de stakk 8 cm utom bilen (E28)
BoSJo Skrevet November 16, 2007 Forfatter Skrevet November 16, 2007 Hmmm, BBS LM er ikke engang TÜV godkjent til E34 M5......... Men uanset ser dette ut til å bli vanskeligt......bredder jo ca. 12. cm på hver side, blir noensindsyke spacere hvertfall Noen som veit åssen felger det er på den sølvgrå http://s205.photobucket.com/albums/bb29 ... ?start=all blir nok å kjøre på ikke godkjente dekk/felger....
BreitBau Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Ja.. hmm.. det er den eneste løsningen tror jeg nok..På ett sånt bygg er det ikke noen vits å lage kompromiss.. Må bare kjøre til det begynner å bli ett problem.. Så får du skaffe noen andre felter.. Noen som kan skaffe meg standard felgdim på e34 så jeg kan regne her? Også trenger jeg ca plass innover i hjulhuset (hvor mye om er igjen før dekket tar inni..)
BreitBau Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Kjeder meg på jobb.. Gjorde noen utregninger Dersom standard felgdim på E34 er 7,5" Et 20: 7,5"Et20 gir: inn = 11,525 cm Ut = 7,525 cm Hvis du går opp til 12"ET13 (som er innenfor grensa av sporviddeforandring) 12"ET13 inn = 16,54cm Ut = 13,94 cm 13,94 - 7,525 = 6,41 cm På utregningene kan jeg se at hjulet stikker 5 cm lenger inn i hjulbuen, men dette tror jeg kanskje går? eller? Desverre har du jo bare greidd å flytte kanten på felgen 6,41 cm lengre utover. Og da er du vel knapt nok mer enn akkurat utafor den originale skjermen.. Nei jeg tror du bare kan konkludere med at den sporviddeforandringa du trenger ved 12 cm bredding, overstiger noenting som kan være testet ut.. Kan heller ikke skjønne dette er spesielt sunt for oppheng og drivverk.. Men er du virkelig sikker på at det er 12 cm det er snakk om her? På hver side?
Hawkon88 Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Hmmm, BBS LM er ikke engang TÜV godkjent til E34 M5.........Men uanset ser dette ut til å bli vanskeligt......bredder jo ca. 12. cm på hver side, blir noensindsyke spacere hvertfall Noen som veit åssen felger det er på den sølvgrå http://s205.photobucket.com/albums/bb29 ... ?start=all blir nok å kjøre på ikke godkjente dekk/felger.... linken er død?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå