Mons1 Skrevet November 23, 2007 Skrevet November 23, 2007 Yo! Har en sliten 1990mod BMW 525i M50 (Import 1994). Den har vært glad i å spise Lambda. Har byttet 4stk sonder på 5år. Ca.1 i året. Nå har bilen gått som ei klokke i 1år, men nå begynner den igjen med noen rare og nye symptomer. Bilen starter uten problemer om morgenen. Når man kjører den varm, så begynner motoren å fjuske kraftig på lavt turtall. Mister all motorkraft og man hører at det puttrer og skyter i eksosen. Hvis jeg trår gassen helt inn så pluttselig kommer motoren tilbake, men jeg kan jo ikke ta bakkestart på vinterføre med full gass Symptomene begynte sånn gradvis med først å fjuske litt i en noen sekunder og deretter forsvinner symptomene for flere dager, men i di siste dager er det blitt skikkelig ille. Jeg tok så bilen inn på jobben(Skole med bilverksted) og koblet til Bosch diagnosesenter for å lese av feillogg. Og ja der var det registrert en ny merkelig feil; "70 Lambda Kortslutning til stel". Jeg tok noen enkle målinger og målte 4Ohm på forvarmingen(Skal være mellom 1-15Ohm). Så det er iorden. Målte mellom alle fire ledningene til sonden uten å finne noe som ligner kortslutning. Når jeg kobler fra Lambda så får jeg ikke denne feilmeldingen, men med en gang jeg starter med Lambda tilkoblet, så kommer samme feilmeldig øyeblikkelig. Nå kjører jeg med Lamda frakoblet! Jeg sjekket også Lambda-spenning og den lå flat som ei pannekako på rundt 0,4volt. Der skal være en sinuskurve som pendler mellom 0,2-0.9Volt. Får ikke til å måle direkte på ledningene til Lambda under drift, så denne spenningen er bare noe ECU'en gir fra seg og kan ikke grantere at det er den reelle spenningssignalet fysisk fra Lambda. Noen som har hatt samme symptomer?
Lars Skrevet November 23, 2007 Skrevet November 23, 2007 Min E46 med M52B20 motor fusket på samme måten i fjor.. tok diagnose, og der sto det at det var en del rare feil.. viste seg å vere en morken slange på innsuget, så den saug falskluft.. Har du sjekket for falskluft? Går bilen bedre uten lambda, eller?
Mons1 Skrevet November 23, 2007 Forfatter Skrevet November 23, 2007 Har vært ute i dag på en lengre kjøretur og har ikke merket noenting til fjuskingen. Kan vel konkludere at Lambda er pånytt gåen. Denne gangen skal jeg få sjekket bensintrykket, for jeg fikk høre at hvis bensintrykkregulatoren er gåen, så kan det medføre at Lambda ryker. RS Min E46 med M52B20 motor fusket på samme måten i fjor.. tok diagnose, og der sto det at det var en del rare feil.. viste seg å vere en morken slange på innsuget, så den saug falskluft.. Har du sjekket for falskluft? Går bilen bedre uten lambda, eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå