Gå til innhold

chipet 530dat..? risky for automatkassa..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. jeg er ny på forumet her, men det virker som et fornuftig sted å få svar på "vanskelige" spørsmål..:

Jeg vurderer å bytte min 530iat i en 530dat (begge 2001), men dat´en er chipet fra 192 til 235 hk.

mitt spørsmål..: Jeg har tidligere hørt at dette IKKE er bra for den elektroniske automatkassa, og at det medfører stor fare for at denne vil havarere... Noen som kan bekrefte/avkrefte dette..?

Takker for all hjelp på dette spørsmålet... :)

Skrevet

Søk på forumet så vil du finne noen tråder omdette emnet.

Mye synsing fra begge sider.

Hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt hva automatkassen i din bil er beregnet for å tåle. Feks hvor mange nm den er beregnet for. Dette er oppgitt fra levrandør og burde være enkelt å finne frem til for en BMW forhandler. Så kan du sammenligne dette med hvor sterk motoren din er etter trimming. Mange feilkilder her også som momenbegrensning i programeringen osv. men da vil du kunne få en indikasjon på hvordan det ligger an.

Skrevet

takk for tilbakemelding..

..fant ikke helt ut hvordan jeg skulle søke her, så jeg la ut eget spørsmål..

Tar hintet ditt, og "dukker" dypere i materien.. :)

Den står oppgitt til 235 HK og 475 Nm, så en sjekk mot Bavaria står nå for tur... :D

Skrevet

dvil: Takk for det :) ja jeg VURDERER bytte.. Må nok ha en lengre testtur med DAT´n først for å avgjøre det.. Sugen på mer krefter selv om IAT´en igrunnen sparker så det holder..

Men Stian_e46 er inne på noe.. kjører mellom 25k-30k i året, så hverdagsøkonomi spiller helt klart en rolle - selv om jeg klarer å presse den ned til 0.8 på langkjøring, men så "god tid" har jeg vanligvis ikke 8) (og den DAT´n jeg har funnet har 75k mindre på speedometeret enn min) :wink:

Skrevet

En 530dat er vel ikke rene sparebørsa det heller vel :)

Hadde skulle kjøpt en bil som 530dat hadde jeg kjøpt diesel fordi jeg mente at den var mer behagelig å kjøre for eksempel, ikke fordi den bruker så lite :) For å få fram poenget mitt :)

Generellt sett er vel trimming og automat en litt større risiko enn ved trimming og manuell kasse. Jeg har nevnt noe om en kamerat som fikk trøbbel med kassa og måtte bytte kassa en gang, og snart en gang til, i en annen tråd.

Jeg ville valgt og ikke trimme. Men, det er jo greit å undersøke og beregne. Hvis kassa er satt opp til å tåle f.eks 490nm, så har du ikke så mye å gå på da.

Skrevet

hehe.. nei, er heller ikke ute etter en "sparebørse" :wink: ..da hadde jeg jaktet etter noe HELT annet ser jeg for meg... (vi snakker pose OG sekk) :D

MITT poeng er at jeg har hørt mye positivt om DAT´n og har blitt nyskjerrig! :) dersom den går noen kroner billigere i TILLEGG til å inneha andre fremtredende kvaliteter som jeg vil sette pris på, ja da er det mulig at jeg ønsker å teste ut et bytte... :) you see..?

men tilbake til tråden: Har søkt og funnet andre tråder som omhandler MYE om dette, men jeg er *nesten* like klok..

Bilen jeg kikker på ble chipet mens den var "ny" (kjørt under 20K). Er nå kjørt 110K, så oljeskift på kassa er da å anbefale skjønner jeg.

MEN dersom jeg ikke kan ta noen småhissige dbl. kickdowns ved forbikjøring på korte strekk og i oppoverbakke, er ikke bilen lengre interessant..! Bil og kasse skal jo *kjøres* (og tåle "BMW-kjøring")..! ..mener nå jeg.. (amen)

Skrevet

Jeg har en 530 DAT som er chipet, og den går som et olja lyn. Ville aldri hatt en bensiner istedenfor dieselen.

Men ang automatkassa, så funker iallefall min helt fint.

Skrevet

Det er GM kasse på disse og disse skal visstnok ikke tåle mer enn 390nm.

Men etter og ha lest opp og ned på diverse forum så er det veldig få som har blitt plaget med kassene, selv etter bilene har blitt chipet.

Det går igjen at visst du kjører mye med henger og tung last med chippet bil så blir disse automatene for svake og ryker fort, men til vanlig kjøring så holder de helt fint.

En svenske hadde en 530dat med 295000km på tellern og den var chippet og han hadde enda ikke hadd noe problemer.

Skrevet
hehe.. nei, er heller ikke ute etter en "sparebørse" :wink: ..da hadde jeg jaktet etter noe HELT annet ser jeg for meg... (vi snakker pose OG sekk) :D

MITT poeng er at jeg har hørt mye positivt om DAT´n og har blitt nyskjerrig! :) dersom den går noen kroner billigere i TILLEGG til å inneha andre fremtredende kvaliteter som jeg vil sette pris på, ja da er det mulig at jeg ønsker å teste ut et bytte... :) you see..?

Ja jeg skjønner poenget ditt, men jeg skjønte ikke stian_e46 sitt, beklager men.... :)

Skrevet

Faren for å bli hekta ER stor, det skal jeg love deg. Det er en rå bil...

Hvis det er noen som vil ha seg en 530 DAT med alt utstyr og 5 seter, så skal jeg selge min nå.

Skrevet

Ikke tvil om at 530dat er en super bil. Økonomisk og nok av krefter. Kjørte min en god del km både i normal og modifisert tilstand. Hadde gått for dieselen uten tvil. Men det er nå meg da.. :wink:

Er forskjellige gikasser på disse bilene, min var levert med GM kasse som var oppgitt til 390nm, men andre 530d hadde ZF kasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...