E36Cab1 Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Sverige har noe som heiter SFRO,eller Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation . http://www.sfro.com/index.html No er det endel svenske ord eg ikkje forstår helt,men SFRO driver vel med rådgiving og hjelp til godkjenning av ombygde biler,samt biler bygd fra grunnen av. Forstår det slik at de har et ganske bra samarbeid med Biltilsynet,eller Bilprovningen heter det vel kansje i Sverige. Er det kun pga en orginasjon som SFRO som gjer det ganske enkelt å få godkjent ombygginger(så lenge de er skikkeligt utført sjølsagt!) eller har det svenske Biltilsynet helt andre regler&lover enn oss her?? Kan en "godkjenning" fra SFRO ha noe tyngde her i landet? Tvilsomt ettersom de ikkje er i samarbeid med norges vei&trafikkstasjoner.... Men starta ikkje SFRO av påtrykk og ideer fra entusiaster,som ville ha en enklere og bedre måte å bygge biler på,samt få et bedre og meir oversiktelig regelverk om dette? Vi har kansje litt å lære av søta bror
bård Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Har vel SFOOR her til lands som har tilnærmet samme funksjon.
Gunnar Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Som bård sier, i Norge har vi SFOOR. Det står for "Spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy". De er såvidt jeg har skjønt en del av Biltilsynet. Men det er absolutt ikke alle ombyggingssaker som havner dit. En del tas bare av vanlige BT.
E36Cab1 Skrevet November 27, 2007 Forfatter Skrevet November 27, 2007 Ja den vart vel starta i 2005 el noe sånt,men virker som om de ikkje har like stor "utstrekning" som deres svenske motpart?!? Hører stadig om folk som får nei en plass,kansje en annen og ja en tredje(gjelder Biltilsynet).Etter SFOOR's plan skulle vel kver Biltilsyn-avd ha en som hadde kompetanse på ombygging osv og være ansvarlig for behandling. Men virker som om dette ikkje er helt oppe og går mht alle de ulike svar en får fra de ulike avdelingene rundt om i landet... Noen som veit om saker der SFOOR har vært eller er involvert i,og hvilke typer ombygginger er det de håndterer spesielt?
BoSJo Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Fannt denne : http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=68463 se post nr. 9 3.750,- for en gjennomgang og godkjenning, er jo myyyyyye billigere end feks. TÜV Stiller meg faktigst ganske skeptisk til om BT i det hele tat kan underkjenne en TÜV godkjenning eller for den saks skyld SFRO Finnes regler om dette i EU hvor biler som er godkjent i et land automatisk også er godkjent i alle andre EU lande. Norge er med i EØS, EØS direktiverne er jo med tiden nesten bare blitt en kopi med nytt logo av EU direktiverne. Hvis man forsket litt i dette tror jeg man lett kunne sette op en case hvor BT ikke kan nekte seg å dra til Feks. SFRO for godkjenning av ombygging. Hvis tid (*host host* penge) strekker til, kommer jeg sikkert til å ta en skikkelig omgang med dem, og ovenstående kommer til å ligge højt på prioiteringen. Har SFOOR egentligt nogensinde fått hjemmesiden deres op å gå?
E36Cab1 Skrevet November 27, 2007 Forfatter Skrevet November 27, 2007 Har Googla litt på SFOOR samt Vegvesen.no og mykje anna rart,men finner ingen oppdatert info om SFOOR og en eventuell nettside. Kun frå rundt år 2005. At å gå igjennom en slik orginasjon før en eventuell BT gjennomgang ville eg tro skulle hjelpe bra! Men spørsmålet er vel,hvor mye vektlegger BT SFOOR egentlig,og er de oppe og går for fullt?
BoSJo Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Som jeg har skjønt det ved tidligere googling, så er SFOOR over BT. Altså man kan klage BT's avgørelse inn til SFOOR.
E36Cab1 Skrevet November 28, 2007 Forfatter Skrevet November 28, 2007 Og da skal bilen på visning hos SFOOR,og viss de synes alt er i henhold så må BT "føye" seg og godkjenne dette? Virker nesten for godt til å være sant,men stemmer jo kansje det Men virker som at svenskene har et bedre samarbeid mellom deres BT og SFRO,at de er en slags automatikk i det og ikkje minst meir utbygd. Tenker da på plasser der SFRO kan sjå på bygget ditt istedenfor å måtte frakte det langt avgårde,og samtidigt dialogen dem imellom(SFRO og BT) virker bedre og meir utvikla på en måte. Korleis kommer en egentlig i kontakt med SFOOR mht at de ikkje har en egen nettside(?),er det via BT en gjør dette?
BoSJo Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 SFOOR ser kun på papire og virker som rådgivere til BT, men er over BT liksom. SFOOR gir veiledning til om slikt og slikt kan godkjennes, BT ser og kontroller da bilen iht det som SFOOR har beskrevet/krevet. Jeg har sendt BT søknad om Rammebytte med efterfølgende effekt økelse. Altså bytte en Norsk skadet E34 ramme om til min M5 ramme, og derefter putte M5 motoren tilbake i bilen. Fikk tlf. fra dem i dag med negativt resultat. Så kunne jeg jo like gjerne begynde å grave litt i dem etter en forklaring på hvorfor. Hvorfor var ikke så enkelt å svare på åbenbart da det hørtes ut som om det bare var "synsing" fra dems side. Spurte da etter hvor lang tid som måtte gå etter ramme bytte før jeg evt. kunne lage effekt forøkelse, her var det bare "synsing" igjen og tollvesenet kom plutselig med inn i bildet. Greit, hvor står der sånt og sånt og i hvilken lovgivning, men det kom der ikke rigtigt noe konkret svar på, så jeg bad om å få et skriftligt svar med begrundelse for avslag. *Suuuuuuk* som i må jeg virkeligt skrive et svar nu, men det har jeg krav på og det vil jeg ha. Når jeg får det skriftligt, så får jeg undersøke litt mere...evt. med tollvesenet også, google som F for andre ombygninger som kan sidestilles med det jeg ønsker. Fremlegge saken igjen og spørre hvorfor. Sånt kommer det til å fortsette inntil de konkret fremlegger lovgivning som sier at ting er sånt og sånt. Men i dag blei det Garasje med Hus på meg så må nok konsentrere meg om å få ting som jeg vil ha dem der først.
E36Cab1 Skrevet November 28, 2007 Forfatter Skrevet November 28, 2007 Med tanke på den negative opplevelsen pga mangel på skikkelige svar fra BT kunne du vel da ha nevnt SFOOR for dem da kansje? Egentlig rart at ikkje BT enten henviste deg til dem eller at de sa at "nei dette må eg sjekke opp i med SFOOR og andre kansje for å kunne gi deg en korrekt tilbakemelding". Men det er det eg er litt redd for,at dette samarbeidet kansje ikkje er så mykje oppe og går kansje?!?
BoSJo Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Nei nevner ikke noe om SFOOR endda, lar dem bare stille og roligt fremlegge begrundelserne først. Når vi så kommer dertil at dem kan henvise til annen instans/etat da tar jeg det derfra. Slike ting tar tid, og tid har jeg masser av Viktigeste er å holde det på et upersonligt og seriøst nivå, da får man til mye. But who knows, er veldig godt muligt jeg ikke kommer noen vei med dette, men prøves skal det
E36Cab1 Skrevet November 29, 2007 Forfatter Skrevet November 29, 2007 Skal godkjenne min om noen år(da det blir gratis),men har på følelsen at eg nesten må begynne snart pga treghet i BT. Og er redd det blir som å snakke med en gråstein....
ehrnst Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 det største problemet er at det praktiseres forskjellig innad i SFOOR også, jeg fikk klarsignal og bare positive svar når jeg søkte om å bygge min 323 turbo. Men når jeg klarte å nevne at bilen ble utstyrt med datasprut var det ikke snakk om lenger med mindre jeg hadde en avgasskontroll hos et godkjent uavhengig labratorium(TÜV etc). Problemet da i mitt tilfelle er at andre jeg har snakket med ikke har fått denne beskjeden, "ola'" her inne f.eks. satt å justerte sprutet sammen med en representant fra BT. JEg har ikke orket å følge opp det siste halve året, men jeg tenker jeg fortsetter så fort bilen er klar.
Kristov Skrevet November 29, 2007 Skrevet November 29, 2007 det største problemet er at det praktiseres forskjellig innad i SFOOR også, jeg fikk klarsignal og bare positive svar når jeg søkte om å bygge min 323 turbo. Men når jeg klarte å nevne at bilen ble utstyrt med datasprut var det ikke snakk om lenger med mindre jeg hadde en avgasskontroll hos et godkjent uavhengig labratorium(TÜV etc).Problemet da i mitt tilfelle er at andre jeg har snakket med ikke har fått denne beskjeden, "ola'" her inne f.eks. satt å justerte sprutet sammen med en representant fra BT. JEg har ikke orket å følge opp det siste halve året, men jeg tenker jeg fortsetter så fort bilen er klar. Han var aldri innom noen hos SFOOR heller, hehe...
E36Cab1 Skrevet November 29, 2007 Forfatter Skrevet November 29, 2007 det største problemet er at det praktiseres forskjellig innad i SFOOR også, jeg fikk klarsignal og bare positive svar når jeg søkte om å bygge min 323 turbo. Men når jeg klarte å nevne at bilen ble utstyrt med datasprut var det ikke snakk om lenger med mindre jeg hadde en avgasskontroll hos et godkjent uavhengig labratorium(TÜV etc).Problemet da i mitt tilfelle er at andre jeg har snakket med ikke har fått denne beskjeden, "ola'" her inne f.eks. satt å justerte sprutet sammen med en representant fra BT. JEg har ikke orket å følge opp det siste halve året, men jeg tenker jeg fortsetter så fort bilen er klar. Var det SFOOR eller BT du fikk klarsignal ifrå og positive svar? Og hvordan blir dette med tillegssprut etc mottat i Sverige,har de samme praksisen ang utslipp/avgasser mht laboratorie tester?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå