Gå til innhold

320i 86mod, motor trøbbel (bruksbil-orginal).


sxxxe83
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Bil: BMW 320i 86mod, motor M20-B20 (tror jeg ;)

KM 340000, motor ca halvparten (ikke garantert) motor ble byttet for noen år siden pga motor havari. Fikk bestillt fra sveits via danmark, skulle være samme motor som stod i altså 2.0 literen.

Det ble da også byttet regreim og clutch, såvidt jeg husker.

Problem:

I sommer en gang hadde jeg mitt første problem med denna bilen, hadde kjørt en liten tur 2mil, stoppet i byen for å prate med min bror, bilen parkerte jeg i en liten nedoverbakke, gikk på tomgang i ca 5+ min. Da jeg skulle kjøre igjen, gikk det ca 50 meter, før bilen stoppet HELT opp.

Motor gikk fremdeles, men turtallet var på 200-500rpm og den "hostet" liksom litt, hørtes ikke helt bra ut. Det var ingen respons på gasspedalen, kunne holde den inne uten at turtallet gikk opp. Etter ca 5 min kom den seg og alt var bare fryd og gammen, merket ikke noe mere til dette før for noen uker siden.

Har siden den gang, latt være å sette bilen på tomgang i bakker generelt, men glemte det for noen uker siden og da skjedde det igjen, samme problem, men denne gangen var det litt respons på gasspedal trykking, men turtallet kom ikke over 2000 rmp +-, og denne gangen kom det noen rare lyder fra motoren, og noen min senere var alt bra igjen.

Sånn de siste dagene går det litt opp og den om denne "utingen" med motoren skjer. Men det skjer kun når den er kald, eller stått en stund på tomgang i bakke :wink: ?, noen ganger går det fint andre ikke. Når jeg først har kjørt litt og drifts temp er normal skjer IKKE denne "utingen".

Utenom dette går den som en klokke, ingen tikking, ingen tomgangs jag, går stabilt på 800 rpm + på tomgang.

Etter å ha pratet med min bror og "han" som fikser litt bil for meg, så ble de enige om noen små ting det kunne være.

Mulig forklaring på problem:

Det ble nevnt: Forvarming av motor, luftmengde, og noe annet jeg ikke husker i farten(oppdaterer så fort jeg finner ut av hva det var).

Tenkte jeg skulle høre på noen diskusjonsforum på nettet først, før vi gjør noe mer utav dette. Verksted rep og kostnad på mange 1000 er ikke aktuelt, da kastes heller bilen og ny E30 kjøpes inn.

Hva som er gjort fra min side:

Er ikke mye jeg kan gjøre selv, men et par enkle ting ble gjort i sommer, etter den første hendelsen,

bytte av, olje/filter, bensin filter, rensket luft filter, byttet kjøleveske, har brukt kondens fjerner noen ganger, STP cleaner.

Dette ble gjort mere som en forberedning til vinteren og ikke pga motor trøbbel :wink:

Så om noen har vært borti dette før, eller har en viss formening om hva det kan være så setter jeg STOR pris på svar.

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensintrykkregulatoren? på min 320 som jeg hadde før 5 årsia hadde jeg nåkka lingnanes problem! men min ville ik over 2500rpm jeg bytta bensintrykkregulatoren og lmm så var alt i orden! men kan være gass spjeldet ditt som er defekt! selve spjeldet! sjekk dette neste gang denne "utingen" kommer tilbake:) hehe

men funderte litt på dette med at dette skjer i bakker.. kan være tilfeldigheta! eller ugræss i tanken siden "utingen" sjer i bakker!

prøv å stopp i bakke løsn bensinslangen på fuelrailn eller kor du måtte ønske å sett på tenninga se om det kommer nåkk bensin frem! en plass må du jo begynne!

er vanskelig å ligge i sofaen å feilsøke men e jo littt slumt da:) slæpp å bli skjetten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke gjort noe enda, ettersom "utingen" ikke skjer veldig ofte.

Men fant en måte å gjenskape problemet. Til vanlig kjører jeg stort sett 2 ganger om dagen, til og fra skole. De dagene har jeg ingen problemer.

Mens de dagene da jeg plutselig skal andre ting (slik som folk flest), litt frem og tilbake etter skolen, og bilen stoppes og startes mange ganger i løpet av en dag, de dagene er det større sannsynelighet for at "utingen" skjer.

Fant ut at jeg har en ny vakumslange, som jeg egentlig skulle ha byttet for en liten stund siden, men ble aldri gjort. Klarer ikke helt å se noen skader på den gamle, men kan det ha noe med dette å gjøre kanskje?

Den skal da altså byttes snarest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Rensa luftfilteret her i går, og gikk da over noen slanger, for å se om alt var som det skulle. Men det viste seg at bensin slangen som går fra bensin filteret og opp til "motoren" var "morken" og dårlig.

Den hadde små rifter i seg, og det var faktisk en liten lekkasje der. Så ettersom det har vært litt lekk der, og er det mulig luft har kommet inn, og "kødda" litt med no "luft vs bensin" greier kanskje??

Den dårlige delen ble bare kappet av, kortet inn slangen og koblet på igjen.

Da jeg sku hjem igjen, hadde vel kjørt i ca 10 min, skjedde det igjen, denne gang var det litt mere respons, samme symptom. Mulig det er noe ugjevnheter i luft = bensin blanding, som forhåpentligvis blir bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...