Dammed Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Hei! Har fått prøvekjørt en M3 3.0 denne uka, og har bestemt meg at enten M3 eller M5 blir neste bil. Eieren av M3'en jeg prøvekjørte fortalte meg at 3.2 utgaven var et dårlige valg mtp kvalitet. Tror han sa at 3.0 utgaven hadde håndbygd motor og girkasse i forhold til at 3.2 utgaven hadde serieprodusert motor og girkasse. Er dette riktig? Og er det noen forskjeller mellom dem to bortsett fra annen motor, mtp kvalitet og holdbarhet?
Øyvind L. Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Nei.. Han er helt på tur. 3,0L har samme girkasse som 328i har. At 3,0 har bedre kvalitet er også bare tull. Begge bilene er noen kjempe biler. 3,2L går bedre, men jeg er ikke sikker på om det er verdt pengene du må legge i ekstra for å få en 3,2l.
E36Cab1 Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Hahaha.....dagens utsagn!! Hadde han eid en 3.2 hadde han sikkert sagt det motsatt,alså rakka ned på 3.0ltr'n. For en luring....nei og nei...
Dammed Skrevet November 28, 2007 Forfatter Skrevet November 28, 2007 ok, bra å vite. Tenkte at han bare roste sin bil opp, derfor jeg lagde en post her. Så eneste forskjellen mellom de to er at 3.2 utgaven har en bedre motor?
E36Cab1 Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Den har en større motor,om den eine eller den andre er noe bedre har blitt diskutert opp&ned her inne før,aldri noen enighet...
320it Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 3.2 har vanos, som noen er plaget med. om problemet er så utbredt som virker vet jeg ikke. 3.2 har andre bremseskiver (flytende) muligens annet drivverk, ihvertfall annen utveksling. + at du får 3.2 med smg (som det også skal være problemer med) eller seks trinns manuell.
Øyvind L. Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Vanos er ikke noe problem på 3,2l. Det er en gammel myte som veldig mange ikke klarer å få ut av holdet. At som er negativt husker alle veldig godt. Tyskerene oppgraderer 3,2l med girkasse ifra E46M3 siden kassen på E36 3,2L ikke tåler så mye som den burde gjøre, men for den vanlige mann i gata tror jeg ikke det er noe problem. 3,2L har forsterkninger i gulvet der bakstillingen henger, det har ikke 3,0L. Den har en annen utveksling siden 3,2l har 6 gir. Bremsene er helt like på begge modellene, men 3,2l har flytenede skiver forann som nevnt før. Bak er de like.
Ole@Automote Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Vanos er ikke noe problem på 3,2l. Det er en gammel myte som veldig mange ikke klarer å få ut av holdet. At som er negativt husker alle veldig godt. Tyskerene oppgraderer 3,2l med girkasse ifra E46M3 siden kassen på E36 3,2L ikke tåler så mye som den burde gjøre, men for den vanlige mann i gata tror jeg ikke det er noe problem.3,2L har forsterkninger i gulvet der bakstillingen henger, det har ikke 3,0L. Den har en annen utveksling siden 3,2l har 6 gir. Bremsene er helt like på begge modellene, men 3,2l har flytenede skiver forann som nevnt før. Bak er de like. Kan du da forklare hvorfor så mange av 3,2 literene har skiftet vanos enheten? Det må være noe i att 3,2 litern har svakere vanos siden så mange av bilene har skiftet de. 3,0 litern sitt største problem er vell svakheten i traværs opphenget bak men med nye gode foringer så burde det ikke være noe problem. Jeg er faktisk usikker selv om jeg hadde valgt 3,2 liter eller 3,0 liter men heller mest mot 3 liter.
bård Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Nei takk til nyere bil med 6 trinns kasse og litt ekstra guffe..? Kjip eller:)
Øyvind L. Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Vanos er ikke noe problem på 3,2l. Det er en gammel myte som veldig mange ikke klarer å få ut av holdet. At som er negativt husker alle veldig godt. Tyskerene oppgraderer 3,2l med girkasse ifra E46M3 siden kassen på E36 3,2L ikke tåler så mye som den burde gjøre, men for den vanlige mann i gata tror jeg ikke det er noe problem.3,2L har forsterkninger i gulvet der bakstillingen henger, det har ikke 3,0L. Den har en annen utveksling siden 3,2l har 6 gir. Bremsene er helt like på begge modellene, men 3,2l har flytenede skiver forann som nevnt før. Bak er de like. Kan du da forklare hvorfor så mange av 3,2 literene har skiftet vanos enheten? Det må være noe i att 3,2 litern har svakere vanos siden så mange av bilene har skiftet de. 3,0 litern sitt største problem er vell svakheten i traværs opphenget bak men med nye gode foringer så burde det ikke være noe problem. Jeg er faktisk usikker selv om jeg hadde valgt 3,2 liter eller 3,0 liter men heller mest mot 3 liter. Men hvor mange har byttet da siden du sier at mange har byttet.. Kjenner du mange som har byttet eller har du bare lest det på bimmers og andre plasser på nettet? Er det byttet 10, 100, eller 1000 stk??? Er riktig at noen fikk problemer med vanos og at den måtte byttes, men var først vanos byttet så kom ikke problemet igjen. Det var bare de første modellene som fikk problemet siden BMW ble klar over saken. Eneste måten å forsterke bakstillingen på E36 er å sveise inn slike forsterkninger. Disse får man kjøpt originalt hos BMW. De sitter originalt på 3,2l kraosseriet. Når har jeg hatt 3,0l i 4 år og jeg er ikke i tvil om hvilke motor jeg hadde valgt og det er 3,2l. Den går bra og effektkurven er mye bedre enn på 3,0l. Minuset er at den er litt for dyr i forhold til hvor mye bedre den er, emn den er bedre.. For all del, S50B30 er en kjempe motor det også. jeg er kjempe fornøyd med den i min E30M3.
Ole@Automote Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Jeg har ikke byttet noen Vanos enheter men tråler markedet i inn land og utland hverdag etter ett kurant kjøp og ser att ca 50 % av 3,2 literene enten har byttet Vanos enhet eller att annonsen forteller att det er en ulyd i vanosen og det må komme av noe
Øyvind L. Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Men hvis den er bytte så er jo det kjempe bra for da er problemet vekk. De motorene du har sett de er byttet på, hva er km på disse? 150-200000km? Finnes mange 3,0l også som har overhalt vanos når motorene har nærmet seg 200000km.
Ole@Automote Skrevet November 28, 2007 Skrevet November 28, 2007 Jeg forventer mere enn 200 000km av en motor i dag uansett hvilken effekt og tekniske løsninger den har, det finnes nok 3,0 som har skiftet vanos også men ikke på langt nær så mange. Uansett dette er en nyttesløs diskusjon så vi ender den der
Dammed Skrevet November 28, 2007 Forfatter Skrevet November 28, 2007 Ok, beklager for min dumhet men hva er en vanos? Hvor mye koster ca en ny vanos? Er det noe effekt tap med SMG? Jeg har planer om å bruke bilen veldig aktivt i trafikken, bilen kommer også til å bli banekjørt et par ganger i året. så vil girkasse takle det? Skal kjøpe bil som har gått mindre enn 125.000km. Kjøper ikke M3 hvis den har gått mer. Og burde jeg holde meg unna SMG?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå