Gå til innhold

Kobling original oljetemp M3.. Hvor skal ledning fra føler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er saken:

Kjøpte meg for ett år siden M3 instrument, og deretter oljetempt føler og kablinga..

Men noen som vet hvor Koblinga skal inn hen? Er det rett i speedometeret den skal?

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

sette sensoren rett i ledningen for vakuummaleren til høyre for gassspjeldet slik som jeg forsto det.. Varme føleren opp med varmepistol.. Null reaksjon..

Forklar nærmere?

Skrevet

jordinga får pluggen ved at den er koblet i.. Er kun en kontakt i stikket.. og det er til strøm som måler motstanden... Kobla til strøm til måler, til instrumentet og jording får den jo ve då sitte i hullet..

Så er spm.. Hvor skal jeg koble til strømmen? Ifølge haynes manualen er det til brun/rød ledning i instrumentet.. Men det gir ingen effekt.. kbteknik sier at jeg skal ha den på ledningen te vakuummåleren.. det er også no-go..

Skrevet

ja men altså...

Nok engang.. Innpå føleren er det ett kontaktpunkt... Jordinga forgår ved at den er skrudd inn i oljefilterhuset som er jording i seg selv.. Men det ene kontaktpunktet.. Hvor i H****te skal det? Skal det kobles direkte i en ledning på kontaktene bak på instrumenthuset? Eller skal det via hjernen og inn? Og evt. hvilken ledning skal dette på? I haynes manualen står det at oil temp sensor skal inn på den brun/røde ledningen på "instrument cluster"... Men kobler jeg til føleren til denne, jorder den og varmer den med varmepistol skjer fortsatt ingenting.. Så jeg lurer rett og slett på om det er feill.: Evt hvor skal den da?? Må jo være en ledning den skal innpå for å komme inn på tempviseren i instrumentet?

Gi meg fargen på ledningen bak på instrument huset, så er saken boks den! Men jeg klipper ikke av alle ledningene for å sjekke :P

Skrevet

Vet ikke om det her hjelper. klarte ikke og forstå innlegget ditt slik at jeg forstå det ornlig nå heller tror jeg. Men jeg har noen autogauge følere.

Der er føleren koblet inn i oljehuset.

Steg 1:Rød lending, strøm har jeg koblet til strøm som går på når tenning er på.

steg 2:grønn, signal kabel til føler.

steg 3: på føleren ende en gang. der er det en svart kabel. jord! som skal kobles til jord fra måleren. og sammen skal de til jord. hvis ikke fikk jeg ikke føleren til og virke.

Fargene er uvahengig selvfølgelig.

jeg går ut å tar et bilde under panseret å sender til deg på PM straks.

Skrevet

Altså.. jeg har dette settet fra Koed

billede.asp?y=450&billede=2909_1_36166.jpg&map=1

Når jeg ser inni denne, så er det rare at det går to ledninger inn.. Men inni kontaktpunktet inn til føleren er det kun ETT stikk.. Altså jeg aner ikke hva den andre ledningen er til... Har prøvd å jorde med denne men det gir heller ingen effekt.. Det er INGEN ledning til jord da selve føleren i seg selv sitter i ett jordingspunkt.. Har også prøvd å jorde føleren direkte til jordingspunkt med ingen reaksjon.. Som det står på koed skal denne føleren kobles til i instrumenthus.. Men aner ikke HVOR i instrumenthuset den skal kobles til.. Må jo være en av ledningene bak der.. Skjønner hele poenget med at det burde være to ledninger, en til strøm og en til signal.. Det ER to ledninger.. Men som sagt igjen.. Det er kun ett kontaktpunkt i stikkhuset til føleren... Det andre er ikke der..

Skrevet

Bilder av Stikkhuset til føleren:

DSC00155.jpg

Her ser du at begge ledningene inn har ett koblingspunkt..

Bilde av føler:

DSC00154.jpg

Bare ett koblingspunkt som blir tatt i bruk??

Skjønner ikke bæret.. Ønsker å minne om at dette er originale deler, som skal inn i det originale M3 instrumentet..

Hvoooor? :(

Skrevet

Så du lurer på hvor i instrumenthuset signalkabelen til føleren skal? for den får strøm og alt?

skjønnte greia nå ja. så det er det med signalkabeln?

prøvd å søke litt rundt men uten hell.

Skrevet

hehe,.. Nja det er akkurat det.. Hvordan får den strøm? Med bare ett kontaktpunkt som du kan se er det jo på en måte enten eller.. Altså.. Når jeg kobler til en måler i andre enden av ledningen (den som skal inn i instrumentet en plass), så kan jeg jo lese av at motstanden øker dess kaldere føleren blir (sjekket med multimeter) Så det vil si at om instrumentet fungerer omtrent likt som ett multimeter, så vil den kunne omforme de signalene som allerede er i ledningen til signaler for instrumentviseren.. Og da trenger jeg i prinsippet bare en ledning.. Jording kan du bare glemme, for føleren jorder seg selv.. Den er av metall, og er koblet til metall (oljefilterhuset) som er jordet originalt..

Ser ikke ut til at det er noen ledning for signal.. Jeg mener dette må gå i strømledningen som allerede er der.. Og strømmen blir derfor gitt fra instrumentpanelet, som får strøm via sine egen ledning fra bilen.. You see?

Skrevet

Du mener at det ene stikker som er i oljetemp føleren må være strøm? og signalkablen går gjennom strøm på en måte?

Jeg TROR, vet ikke at det ene stikket som er i kontakten er signalkablen som skal gå til instrumentet. til en ledning som har med oljetempen og gjøre. altså det er kun signal. strøm har den fra instrumentet slik at den lyser osv.

Så den kabalen MÅ være signal og skal kobles til displayet til oljetemp. you see? eller prater vi forbi hver andre her?

Edit: eller mener vi det samme nå? tok i utgangs punk en helt annet føler jeg da.

Skrevet

litt forbihverandre... men vi er nærmere hverandre enn før :D

Jeg og tror den får signal gjennom den kabelen. Instrumentet har jo både strøm og jording, og føleren jorder seg selv.. Så det må være signal.. Den skal nok inn på en av ledningene bak på instrumenthuset (i en av ledningene, på en av de tre kontaktene bak der), men jeg har jo ikke den ringeste peiling på hvem av dem den skal inn på.. Har prøvd den eneste brun/røde ledningen jeg fant på den Svarte kontakten (var bare en brun/rød ledning på alle de tre kontaktene) men når ejg plugget den inn her, fikk jeg ingen som helst reaksjon..

Aner ikke hvilken ledning det er som jeg kan sette den på, for at det skal gå inn til måleren i instrumentet :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...