camxer Skrevet Desember 12, 2007 Skrevet Desember 12, 2007 Hei alle sammen, Bilen min stod i ro ca to uker i kulden og da jeg startet den i kveld så kom det en skrape/skurrelyd (periodisk ca 1/4 sek mellomrom?) fra motorrommet (m50b20) på ca samme høyde som midten støtfangeren. Bilen oppfører seg normalt og lyden kan jeg høre bare hvis jeg bøyer meg ned og lytter forran bilen (men den er ganske høy) Noen forslag til hva det kan være? EDIT/UPDATE: Nå er det flere ting som fusker, se post nr. 4
camxer Skrevet Desember 12, 2007 Forfatter Skrevet Desember 12, 2007 Må jeg bytte den ut for å så bli kvitt lyden?
camxer Skrevet Desember 14, 2007 Forfatter Skrevet Desember 14, 2007 Bumpety bump... Nå starter bilen urent ved å gå opp til 1300 rpm for å så roe seg på 700-800. Den har begynt å tikke også, men det forsvinner etter ca. 1min. Kommer også et svakt dunkelyd fra eksosanlegget bak Kanskje en ide å bytte oljefilter pga det tikkingen?
Stonescream Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Har du olje som takler kulda? Kan være oljen som gjør at du nå i vinterkulda hører mer tikking en på varme sommerdager.
camxer Skrevet Desember 15, 2007 Forfatter Skrevet Desember 15, 2007 Det kan godt være det! Har ingen anelse om hvilken olje har blitt brukt siden jeg har bare hatt bilen et par måneder... Hvilken olje anbefales? Har M50B20 motor som har gått 216K med overhalt topp og et par andre ting.
Springsteen Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Når du kjøper bruktbil er det lurt å bytte olje,oljefilter og slike ting for å vite når det er gjort, og ha kontroll på det selv..
Glenno Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Om du sjekker Castrols smøretabel vil du finne hva de har anbefalt. Selv kjører jeg på Castrol Magnatec helsyntet 5w 40. Mekonomen har hatt denne til redusert pris siste ukene. Bytt oljefilter om du først skal bytte olje også. Vil også anbefalle motorrens du fyller på bensintanken fra mekonomen som kostet rundt 300kr. Dette freshet opp min m50b20 umuddelbart.
jensemann23 Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 du kan også kjøpe Valvoline Maxlife 10W40 delsynt. Den er fin til gamle biler:)
Kaptein Vom Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Skift vannpumpe, det er et vanlig problem på disse. Går ca 100` før de må skiftes. Har lagt merke til at mekonomen selger vannpumper med metall blader Sånn som alpina bruker
Kaptein Vom Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Det som er problemet med vannpumpa er at bladet løsner fra vifta iht bladet er laget av plastikk.
camxer Skrevet Desember 15, 2007 Forfatter Skrevet Desember 15, 2007 Så du syntes at det kan være vannpumpen som holder på å ta kveld? Det kan godt forklare skrape/skurrelyden... Har merket at motoren mister litt rpm hvis jeg ruser den litt på tomgang og lar den stå på litt. Men olje/filterskift og motorrens bør fikse det sant? Pluss den hopper til høyere rpm enn vanlig ved start og tikker i 1 min... Bilen har stått ganske lenge da, men har startet den og tatt en kort runde rundt parkeringsplassen periodisk (avskiltet...)
Kaptein Vom Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Står bilen lengre enn en uke kan den tikke opptil flere minutt, det at bilen går høyere på tomgang når kald, er bestemt fra fabrikk med andre ord ikke noe å bry seg om
camxer Skrevet Desember 15, 2007 Forfatter Skrevet Desember 15, 2007 Det var godt å høre! phew... En siste ting, vet du grunnen til at den mister litt rpm etter en stund(spesiellt hvis jeg ruset den litt før?
Kaptein Vom Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Hvis du starter en bil kald, vil den altid gå med høyere rpm enn tomgang, dette gjelder alt, diesel og bensin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå