Gå til innhold

520 E34: urolig start (høy rpm i 1-2sek) og tikking i 1 min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Bilen min stod i ro ca to uker i kulden og da jeg startet den i kveld så kom det en skrape/skurrelyd (periodisk ca 1/4 sek mellomrom?) fra motorrommet (m50b20) på ca samme høyde som midten støtfangeren. Bilen oppfører seg normalt og lyden kan jeg høre bare hvis jeg bøyer meg ned og lytter forran bilen (men den er ganske høy)

Noen forslag til hva det kan være?

EDIT/UPDATE:

Nå er det flere ting som fusker, se post nr. 4 :(

Skrevet

Bumpety bump...

Nå starter bilen urent ved å gå opp til 1300 rpm for å så roe seg på 700-800. Den har begynt å tikke også, men det forsvinner etter ca. 1min. Kommer også et svakt dunkelyd fra eksosanlegget bak :cry:

Kanskje en ide å bytte oljefilter pga det tikkingen?

Skrevet

Det kan godt være det! Har ingen anelse om hvilken olje har blitt brukt siden jeg har bare hatt bilen et par måneder...

Hvilken olje anbefales? Har M50B20 motor som har gått 216K med overhalt topp og et par andre ting.

Skrevet

Om du sjekker Castrols smøretabel vil du finne hva de har anbefalt.

Selv kjører jeg på Castrol Magnatec helsyntet 5w 40. Mekonomen har hatt denne til redusert pris siste ukene. Bytt oljefilter om du først skal bytte olje også.

Vil også anbefalle motorrens du fyller på bensintanken fra mekonomen som kostet rundt 300kr. Dette freshet opp min m50b20 umuddelbart.

Skrevet

Så du syntes at det kan være vannpumpen som holder på å ta kveld? Det kan godt forklare skrape/skurrelyden... Har merket at motoren mister litt rpm hvis jeg ruser den litt på tomgang og lar den stå på litt. Men olje/filterskift og motorrens bør fikse det sant? Pluss den hopper til høyere rpm enn vanlig ved start og tikker i 1 min...

Bilen har stått ganske lenge da, men har startet den og tatt en kort runde rundt parkeringsplassen periodisk (avskiltet...)

Skrevet

Det var godt å høre! phew...

En siste ting, vet du grunnen til at den mister litt rpm etter en stund(spesiellt hvis jeg ruset den litt før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...