Singda Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Skal montere tillegsputet mitt imorgen, Er 2 dyser i et trykkrør som skal like før spjeldet, Men så er vinkelen på røret så rart at jeg må ha det oppned vist det skal passe på. klarer dysene og levere riktig mengde bensin uansett hvilken vei de er? Og det har vell ikke noe å si om en av dysene er i svingen på trykkrøret? bensinen vill fulge luftstrømen å det taper ikke noe bensin eller noe på grun av den svingen bensinstrømmen må ta?? håper på svar, Mvh Simon
Larsen Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Dysene skal klare å levere da de står opp ned ja. Hvor du bør plassere dysene er meget vansklig ettersom hvordan lufta beveger og blander seg ikke er noe man kan se med det blottede øye, men det aller viktigste er at drivstoff blir jevnest mulig fordelt. En liten tanke er da at hastigheten på lufta i et bend så vil være høyere ytters enn den er innerst. Dyser har også et bestemt mønster de dytter ut drivstoffet som du bør tenke på da du montere dem. Hvorfor monterer du før gasspjeldet foresten?
Singda Skrevet Desember 15, 2007 Forfatter Skrevet Desember 15, 2007 Dysene skal klare å levere da de står opp ned ja.Hvor du bør plassere dysene er meget vansklig ettersom hvordan lufta beveger og blander seg ikke er noe man kan se med det blottede øye, men det aller viktigste er at drivstoff blir jevnest mulig fordelt. En liten tanke er da at hastigheten på lufta i et bend så vil være høyere ytters enn den er innerst. Dyser har også et bestemt mønster de dytter ut drivstoffet som du bør tenke på da du montere dem. Hvorfor monterer du før gasspjeldet foresten? Skjønner,med tanke på det så passer det ganske bra egentli, pga ene dysa er plassert litt til venstre ijen... å den dysa i bendet leverer jo mest til høyre kant av røret. tror det blir slik, litt vanskelig å se for seg må ta en titt på trykkrøret imorgen=P monterer Før gasspjeldet pga jeg kjøpte sprutet brukt å der var det allerede 2 dyser sveiset fast i det trykkrøret, Mener det er en bedre løsning?
Larsen Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Jeg tenkte på at du kanskje brukte den orginale bensintrykksregulatoren som går til de andre dysene. bensintrykksregulatoren har en vakum/trykk slange som er koblet til manifoiler (etter gass spjeldet). Det den slanger gjør er å regulere bensintrykket slik at det relative trykket til luften som injektorene dytter er konstant. Det er fordi at injektorene vil endre fordelingen (spray pattern) av bensin med endret trykk. Altså hvis trykket i manifoilen øker med 10 psi så øker bensintrykket med 10 psi for at injektorene skal ha de samme egenskapene over forskjelig trykk. Problemet ditt da er at trykket før og etter gasspjeldet vil på alt annet enn full gass være forskjellig. Det blir nok et mindre problem, med kanskje noe å ta hensyn til hvis du har planer om å bygge alt skikkelig.
Singda Skrevet Desember 16, 2007 Forfatter Skrevet Desember 16, 2007 Jeg tenkte på at du kanskje brukte den orginale bensintrykksregulatoren som går til de andre dysene. bensintrykksregulatoren har en vakum/trykk slange som er koblet til manifoiler (etter gass spjeldet). Det den slanger gjør er å regulere bensintrykket slik at det relative trykket til luften som injektorene dytter er konstant. Det er fordi at injektorene vil endre fordelingen (spray pattern) av bensin med endret trykk. Altså hvis trykket i manifoilen øker med 10 psi så øker bensintrykket med 10 psi for at injektorene skal ha de samme egenskapene over forskjelig trykk. Problemet ditt da er at trykket før og etter gasspjeldet vil på alt annet enn full gass være forskjellig. Det blir nok et mindre problem, med kanskje noe å ta hensyn til hvis du har planer om å bygge alt skikkelig. Okey,leste innleget et par ganger nå men ble litt komplisert : ) Har ikke org bensinstrykkreg,er en større som er justert på 4 bar ca på tomgang. Skjønte ikke helt det du beskrev nå men prøver å forstå,hehe, har altså en haltech f5 tillegsprut, ikke noe slags trykkbryter som gir max med bensin med engang, bensintrykket vil jo regulere seg selv ved hjelp av tillegsprutet.
Larsen Skrevet Desember 16, 2007 Skrevet Desember 16, 2007 Om du har orginal eller større bensintrykksregulator har ikke så mye å si bortsett fra at den ikke bør være stilt veldig langt ifra hva det orginale trykket er. Jeg lurte egentlig bare på om du bruke en bensintrykksreg til tilleggsdysene hvor luft slangen dens var koblet til manifoilen. Tenkt deg hvis du hadde en turbo som lader 4 bars turbo trykk. Bensintrykket på den samme bilen er på 4bar hele tiden. Hva tror du hadde skjedd med mengden drivstoff som injektorene klarer å dytte inn i manifoilen? Jeg håper du har planlagt styring av tenningen også. Mange av de som ettermonterer turbo pleier å glemme tenningen helt, noe som dumt fordi det er like viktig som ekstra bensintilførsel. Det fungere ikke å kun skru tenningen tilbake.
Singda Skrevet Desember 16, 2007 Forfatter Skrevet Desember 16, 2007 Om du har orginal eller større bensintrykksregulator har ikke så mye å si bortsett fra at den ikke bør være stilt veldig langt ifra hva det orginale trykket er. Jeg lurte egentlig bare på om du bruke en bensintrykksreg til tilleggsdysene hvor luft slangen dens var koblet til manifoilen.Tenkt deg hvis du hadde en turbo som lader 4 bars turbo trykk. Bensintrykket på den samme bilen er på 4bar hele tiden. Hva tror du hadde skjedd med mengden drivstoff som injektorene klarer å dytte inn i manifoilen? Jeg håper du har planlagt styring av tenningen også. Mange av de som ettermonterer turbo pleier å glemme tenningen helt, noe som dumt fordi det er like viktig som ekstra bensintilførsel. Det fungere ikke å kun skru tenningen tilbake. skjønner fortsatt ikke helt=P tenkter å lade ca 0-7 0-8 å ifølge A-dekk så trenger du ikke å gjøre noe med tenninga før 1 bar eller noe, kan vist variere på forskjellige motorer.. 4 bars turbo trykk å 4 bars bensintrykk?skjønner ikke helt. Det som skjer med den tillegsbensinen? den vill jo forbrennes den og, kan jo justere når den skal begynne å gi bensin, Fks på 0,4 bar eller noe.. fra 0,4 bar og nedover er det de 6 org dysene som tar seg av, oppover det trenger den jo ekstra tilskudd men bensin. Men uansett om du kjører bare 0,3 bars trykk så vill mann få tenningsbank vist ikke man benytter seg av tillegsprut, Min kutta på ca litt over 4000 rpm å da hadde jeg 4 bars bensinstrykk.
Larsen Skrevet Desember 16, 2007 Skrevet Desember 16, 2007 skjønner fortsatt ikke helt=P tenkter å lade ca 0-7 0-8 å ifølge A-dekk så trenger du ikke å gjøre noe med tenninga før 1 bar eller noe, kan vist variere på forskjellige motorer.. 4 bars turbo trykk å 4 bars bensintrykk?skjønner ikke helt. Det som skjer med den tillegsbensinen? den vill jo forbrennes den og, kan jo justere når den skal begynne å gi bensin, Fks på 0,4 bar eller noe.. fra 0,4 bar og nedover er det de 6 org dysene som tar seg av, oppover det trenger den jo ekstra tilskudd men bensin. Men uansett om du kjører bare 0,3 bars trykk så vill mann få tenningsbank vist ikke man benytter seg av tillegsprut, Min kutta på ca litt over 4000 rpm å da hadde jeg 4 bars bensinstrykk. Ja, men både tenning og bensinblanding må være riktig for at alt skal gå optimalt. Det er mange som mener at du kan bare dytte på masse ekstra bensin for å kompensere for tenningen, men det er langt ifra ideelt. En AFR/bredbåndslambda er heller ingen dum invistering hvis du vil at motoren din skal holde lengre enn ned til nærmeste bensinstasjon. Tenkt deg hvis du hadde en turbo som lader 4 bars turbo trykk. Bensintrykket på den samme bilen er på 4bar hele tiden. Hva tror du hadde skjedd med mengden drivstoff som injektorene klarer å dytte inn i manifoilen? Tanken med denne var bare for å vise prinsippet. Hvis du har 4 bars trykk i manifoilen og 4 bars bensintrykk så får ikke motoren bensin fordi trykkforskjellen mellom bensinen som dyttes inn og trykket i manifoilen er 0. Derfor er det viktig at bensintrykket reguleres iforhold til hvor mye trykk/vakum du har i motoren.
Singda Skrevet Desember 16, 2007 Forfatter Skrevet Desember 16, 2007 skjønner fortsatt ikke helt=P tenkter å lade ca 0-7 0-8 å ifølge A-dekk så trenger du ikke å gjøre noe med tenninga før 1 bar eller noe, kan vist variere på forskjellige motorer.. 4 bars turbo trykk å 4 bars bensintrykk?skjønner ikke helt. Det som skjer med den tillegsbensinen? den vill jo forbrennes den og, kan jo justere når den skal begynne å gi bensin, Fks på 0,4 bar eller noe.. fra 0,4 bar og nedover er det de 6 org dysene som tar seg av, oppover det trenger den jo ekstra tilskudd men bensin. Men uansett om du kjører bare 0,3 bars trykk så vill mann få tenningsbank vist ikke man benytter seg av tillegsprut, Min kutta på ca litt over 4000 rpm å da hadde jeg 4 bars bensinstrykk. Ja, men både tenning og bensinblanding må være riktig for at alt skal gå optimalt. Det er mange som mener at du kan bare dytte på masse ekstra bensin for å kompensere for tenningen, men det er langt ifra ideelt. En AFR/bredbåndslambda er heller ingen dum invistering hvis du vil at motoren din skal holde lengre enn ned til nærmeste bensinstasjon. Tenkt deg hvis du hadde en turbo som lader 4 bars turbo trykk. Bensintrykket på den samme bilen er på 4bar hele tiden. Hva tror du hadde skjedd med mengden drivstoff som injektorene klarer å dytte inn i manifoilen? Tanken med denne var bare for å vise prinsippet. Hvis du har 4 bars trykk i manifoilen og 4 bars bensintrykk så får ikke motoren bensin fordi trykkforskjellen mellom bensinen som dyttes inn og trykket i manifoilen er 0. Derfor er det viktig at bensintrykket reguleres iforhold til hvor mye trykk/vakum du har i motoren. tror jeg begynner å henge litt mer med nå,hehe ja får lånt meg bredbåndslambda, skal kjøre på 0,6 trykk til vanlig tenker jeg, å med så lite trykk og bra bensinblanding skal det i teorien ikke være noe problem å få det holdbart. hvordan kan jeg forsikre meg at jeg har ujevnt trykk i manifold og bensin da? Bensinen vill vell ikke spre seg vist det er slik?
Larsen Skrevet Desember 16, 2007 Skrevet Desember 16, 2007 Tror ikke det blir noen problem, det kan kanskje bli litt vansklig å få konsist og jevn AFR verdier etter justering av tillegsprutet, men det virker ikke som om du satser på noe 12-12.5 afr på full gass så da er det nok ikke veldig farlig. Så lenge du mapper tillegsprutet til å fungere da du har mye gass så vil trykkforskjellen antaglivis ikke gjøre noe siden trykkforskjellen før og etter gasspjeldet er nesten utjevnet, men det hadde vært værre hvis du skulle brukt de på tomgang itilllegg. Ideelt sett så burde man bruke injektorer i manifoilen (enten de som er der fra før eller ettermontere) samt ha en styrings modul som presist justerer tenningen. Det er ikke tenningsstyring på tillegsprutet ditt da? Vet at halltech levere noen med det.
Singda Skrevet Desember 16, 2007 Forfatter Skrevet Desember 16, 2007 tror ikke det er noe tenningsjusteringer på sprutet nei, Han som hadde det før meg brukte tenningsforskyver i tilleg til sprutet, men er det mulig å få tenningsbank vist jeg kjører på bare 0,6 bar også? har værtfall hørt det ikke skal være noe problem
Larsen Skrevet Desember 16, 2007 Skrevet Desember 16, 2007 tror ikke det er noe tenningsjusteringer på sprutet nei, Han som hadde det før meg brukte tenningsforskyver i tilleg til sprutet, men er det mulig å få tenningsbank vist jeg kjører på bare 0,6 bar også?har værtfall hørt det ikke skal være noe problem Det er ikke mulig å si når den begynner å banke siden det er såpass mange variabler som bestemmer dette, men du bør nok skaffe deg en tenningsforskyver hvis du kan. Selv om motoren ikke banker så vil den ikke gå optimalt og du vil ikke få ut alle de hkene du ønsker deg...
e30 tic Skrevet Desember 16, 2007 Skrevet Desember 16, 2007 hei prøver å svare litt på det dere diskuterer. jeg kjørte med F5 sprut tidligere, med en stor dyse før spjeld, fungerte forsåvidt greitt det. jeg har m20b23 og dermed mulighet for justering av tenning. kjørte med fast "nedjustert" tenning med di bakdelene det bringer med seg. haltech f5 har ingen tenningsjustering, den har to just muligheter, på hvilket trykk den skal starte å levere, og åpningstider (bensin mengde) nå har jeg ingen aning om hvilken komp du har, men rundt o.5 med orginal tenning og RIKTIG afr burde ikke være noe problem. med bredbåndslambda på plass får du en god indikasjon på hvordan du ligger ann, sørg for den går fett under pådrag vertfall.
Singda Skrevet Desember 16, 2007 Forfatter Skrevet Desember 16, 2007 heiprøver å svare litt på det dere diskuterer. jeg kjørte med F5 sprut tidligere, med en stor dyse før spjeld, fungerte forsåvidt greitt det. jeg har m20b23 og dermed mulighet for justering av tenning. kjørte med fast "nedjustert" tenning med di bakdelene det bringer med seg. haltech f5 har ingen tenningsjustering, den har to just muligheter, på hvilket trykk den skal starte å levere, og åpningstider (bensin mengde) nå har jeg ingen aning om hvilken komp du har, men rundt o.5 med orginal tenning og RIKTIG afr burde ikke være noe problem. med bredbåndslambda på plass får du en god indikasjon på hvordan du ligger ann, sørg for den går fett under pådrag vertfall. Skjønner, Blir vell testing av det tenker jeg, men probleme er at jeg ikke veit når jeg får tenningsbank, hører vell ikke den type tenningsbank? ser det vell ikke på AFR målene heller? får lånt meg bredbåndslambda så regner med å justere ganske riktige AFR mål : )
e30 tic Skrevet Desember 17, 2007 Skrevet Desember 17, 2007 heiprøver å svare litt på det dere diskuterer. jeg kjørte med F5 sprut tidligere, med en stor dyse før spjeld, fungerte forsåvidt greitt det. jeg har m20b23 og dermed mulighet for justering av tenning. kjørte med fast "nedjustert" tenning med di bakdelene det bringer med seg. haltech f5 har ingen tenningsjustering, den har to just muligheter, på hvilket trykk den skal starte å levere, og åpningstider (bensin mengde) nå har jeg ingen aning om hvilken komp du har, men rundt o.5 med orginal tenning og RIKTIG afr burde ikke være noe problem. med bredbåndslambda på plass får du en god indikasjon på hvordan du ligger ann, sørg for den går fett under pådrag vertfall. Skjønner, Blir vell testing av det tenker jeg, men probleme er at jeg ikke veit når jeg får tenningsbank, hører vell ikke den type tenningsbank? ser det vell ikke på AFR målene heller? får lånt meg bredbåndslambda så regner med å justere ganske riktige AFR mål : ) til å begynne med legger jeg for "100" gang ut en grei link angående afr. http://grombil.com/phpBB/viewtopic.php?t=127 for alt jeg vet har du full kontroll på dette men hvilken motor har du?Kat motorene har vel ganske "lav" komp orginalt!? man hører tenningsbank ja.. eller for å si det slik, hører du tenningsbanken er det som regel alt for sent på en m20 ved bank vil du merke en knittrende lyd. vanskelig å forklare. gammle motoren min gikk på 1 bar med et f5 sprut og under 8 i komp. den nye motoren min fikk jeg fort lære hva tenningsbank var og hvilke følger det gir ettersom jeg bommet en del på tenningen ( er ikke uten grunn jeg har lagt ut en månedslønn i sprut og dyser ) EDIT: beklager, av en eller annen grunn fikk jeg for meg du kjørte m20 du har vel m50?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå