Gå til innhold

skru av topp på m50b25

unleashed
 Share

Anbefalte innlegg

hvis du ikke har gjort det før så er det bare å kjøpe Haynes manualen.. Der er det så mange tips og triks og gode veiledninger at jeg hadde ikke engang giddi å rørt noe før jeg fikk tak i den..

Helt ærlig.. Hvis du ikke har noe erfaring med detta, så driter du på draget om du ikke har noe håndfast å gå etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

netopp skifta toppakning på min m50b25 jeg nå, er egentlig ikke noe vanskelig, kammene må du være veldig forsiktig med, pass på så de settes på som de satt før,

bare løft ut kammene med kamholderne, og marker hvor registerkjeda satt. skaff deg en haynes bok du,koster 250,- på biltema eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må da vel ikke av med kammene for å bytte toppakning vel? De kan da bare sitte der, stemmer ikke det?

jo forsåvitt sant det, hadde for meg at han skrev han skulle plane toppen jeg men gjorde vist ikke det,hehe

er jo altids lurt å trykkteste å plane vist den har gått varm,men vist ikke kan du jo gjøre det så enkelt å skru av bare toppen med kammene inni vist du får skaffa en torx kopp som er smal nokk til å komme ijenom de hulla igjenom kammene til boltene (Leita lenge etter en slik jeg værtfall).

så må du ha en smal 8mm torx kopp som du skal skru opp de skruene atme registerkjeda i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanskelig er å finne en torx pipe som er tynn og IKKE sprekker når du tar.. De boltene sitter HARDT når toppen skal av.. Sprekker pipa er det bare å be til gud om at du ikke overdro bolten..

Skal du ha av toppen med kammer i bør du også være forsiktig når du tar den av og på.. Helst bør stemplene vris 30 garder mot klokka slik at det ikke er fare for at ventilene slår i stemplet.. Deretter flyttes de tilbake når du har montert toppen, og helst bør du også vente opp mot 30 min før du strammer strekkboltene.. Dette spørs hvor stor tempraturforskjell det er mellom der du oppbevarte toppen og der du monterer.. Metallet krymper eller eser bittelitt vett.. For å være sikker på at det er ventilklaring bør du derfor vente litt..

Skal du derimot ta av kamakslene går dette også fint.. Mange anbefaler at man skrur en kvart eller halv omdreining per skrue i spiralform utfra midten, per runde.. Dette er for å lette trykket på kammen likt, og hindre at den vrir/slår seg skeiv.. Er forskjellig trykk på kammen vett etter hvilke ventiler som er åpne Begynner du i en endre og strammer en og en mutter, drar du fort kammen skeiv..

Men seriøst.. Skaff deg haynes manualen. Der går alt i riktig rekkefølge, og det er også en sikkerhet for at du har fått med deg alt, og gjort alt riktig..

250,- er en GOD investering altså..

Og de som sier dette er lett som en plett uten haynes manualen, har ikke helt forstått at du faktisk MÅ være ganske nevenyttig for å gjøre dette riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt på denne:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=30313&highlight=

Det kritiske her er å få register og kammer slik det skal være når du monterer. Alt annet med eksos- og innsugsmanifold, slanger, ledninger og sensorer er bare rent mekkearbeid som de fleste får til med litt bannskap og prøv-og-feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddysen:

pipene sprekker bare vis man kjører biltema verktøy! Torx boltene er jo rimelig store er det ikke 14mm torx som brukes? skal jo litt til å knekke den!

brukte Biltema sine koppnøkler jeg, gikk helt fint

har biltema jeg å! men de tåler mindre en skikkelig verktøy, måtte bare sette biltema i litt dårliglys! er i full krangel med de! om en 10års garanti, de hadde 10års garanti når jeg kjøpte varen! men nå har de tatt den vekk! det går jo ikke ann :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...