Gå til innhold

Argh, har jeg fucka opp kjølesystemet?


cc300
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E36 316i compact. Har i det siste hatt litt variabel varme på lufteanlegget. Siste par dagene ble varmen plutselig helt borte etter de to første mila. Kjedelig, for jeg kjører 4 mil hver vei. Siden tempmåleren var normal, vifta blåser og det kommer varme noen ganger, tippet jeg på at kjølevæskenivået var lavt.

Skrudde av lufteskruen, helte på en flaske ferdig blandet kjølevæske. Ingenting skjedde med nivået (stabiliserte seg raskt midt på nivåskalaen). Starta bilen for å lufte anlegget. Når driftstempnåla pekte rett opp stoppa jeg motoren og skrudde igjen lufteskruen. Kom ikke så mye som en dråpe ut av lufteskruen under lufting!!?

Når jeg kjørte avgårde sank tempmåleren tilbake til det blå feltet. Jaha tenkte jeg, var den ikke varm likevel? Men nåla vil nå ikke lenger opp. Ved tomgang så virker det som nåla går oppover igjen, men faller tilbake på blått ved kjøring. Hva pokker skjer? Det hyggelig er at varmen ikke kuttet ut denne gangen, så det hjalp kanskje noe, men nå er jo tempmåleren helt fucka. Kan det være termostaten som har lurt meg hele tiden eller har jeg fortsatt lite kjølevæske? Tror det var en liter eller no på den flaska, den ble slukt. Olja er ok. Lukter ikke kjølevæske, ryker ikke unormalt.

Vet at det er mange innlegg om kjølevæske her, men det er mye sprikende svar. "Fyll til det renner over" osv. Bilen skal på insp2 nå, men å få den servicen før jul går neppe, så må få kontroll på dette selv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke alltid noen hyggelig jobb å lufte bmw motorer :-P

selv holdt jeg på leeeenge før all lufta var ute da jeg måtte ut med radiatoren for å skifte dynamo på 325'n min.

prøv å luft den mer, det skal jo tilslutt komme vann ut luftepluggen åsså når all lufta er ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som olelink sier, så tar det gjerne litt tid.

Men det er ikke noen dum ide å fylle til det renner over. Hvis det ikke synker etter lufting (med radiatorlokket av) så er det jo bare å tappe av under på radiatoren. Det er enkelt.

Rus den litt (3000-4000rpm) mens du lufter ut. Det hjalp meg. (selv om vi har litt forskjellige motorer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...