Gå til innhold

Tikking i 318i? noe å bry seg om eller bare å kjøpe?


Ryeng1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

var å så på en Bmw 318i, 91 modell, 265 000 km, Burgunder rød igår men lurer på følgende:

Den var så og si strøken innvendig og utvendig utenom noen rustflekker på en hjulbue.

Samt at det var helt nye bremser foran og bak, reg reim nettopp byttet, nye sommer og vinterdekk, nesten nytt batteri, nye frontlykter og baklykter, foringer, nytt brekk og nye pluggledninger samt EU godkjent i november med 0 feil. Prisen er 34 000,-

Men, en ting er at bilen tikker og har gjort det i 2 år. Er ikke store tikkinga, jeg hørte det såvidt med panseret lukket, men er det risikabelt å kjøpe en Bmw som tikker? hva må isåfall byttes? Er visst veldig forskjellig fra bmw til bmw når de begynner å tikke, Da en kompis av meg har en 320i som har gått 312 000km og den begynte da så smått å tikke. Mens en annen venn av meg har en 320i som har gått 360 000km men ennå ikke har begynt å tikke.. Og hvordan syns dere prisen er i forhold til hva man får?

Håper noen kan hjelpe meg med dette da jeg skal bestemme meg imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg men synes det hørtes mye ut.

Jeg betalte hvertfall 35000 for min 320i et år siden det er 91 modell og hadde da gått 19000km.

Var også nogenlunde samme stand som du sier her, lite rust ok innvendig

ingen tikking men, og den var helt orginal.

Så kan du jo vurdere selv sier bare hva jeg kjøpte min for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til bimmers :)

Her er det jo ikke snakk om enorme summer så er begrenset hva du kan forvente.. Tikkingen kan komme av mange forskjellige ting og kan være enkelt og vanskelig å få vekk.. På denne motoren er det vel mekaniske ventilløftere om jeg ikke tar helt feil? Helt garantert noen som kan forklare bedre og risikoen ved tikking på disse motorene bedre enn meg!

Kan også i beste fall være så enkelt som å bytte til en annen olje og tikkingen vil forsvinne.. Evt høre hvilken olje han har kjørt på!

Utenom dette ville jeg skjekket grundig for rust på bilen, er det en flekk er det garantert mere! Prøv å få skjekket under, samt bagasjeluke (løft gjerne på gummipakningen for å skjekke under!), samt under panseret over lyktene og langs sidene og i endene av dørene! Er alt dette helt ok er det jo ikke rare greiene og ikke mer en forventet av en så gammel bil til den prisen.. Er jo også positivt at bilen nettop er EU-Ok med 0 feil.. Men dette ville jeg tatt med en klype salt.. Spør gjære selger rett ut om det er kompis godkjenning eller ordinær godkjenning! For jo som du nevner her også med nye sommer og vinterdekk, pluss noen par sliterdeler som er byttet, så jeg mener at om bilen er i så god stand som du skriver her er den sikkert verd prisen, men du klarer sikkert å få den for 30.000,-!

Sikkert noen andre som også har meninger om dette :)

Du får ha lykke til i vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M40, ikke sant?

Er ikke igrunn risikabelt, så lenge det ikke høres ut som du har råde bank.

Men om jeg ikke tar helt feil, så er 318motorene kjent for å spise kammer, din har jo lagt bak seg noen KM, sjekk om de er byttet, hvis de er slitte burde du bytte de, om du ikke er flink til å skru selv ville jeg få dette gjort av verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M40, ikke sant?

Er ikke igrunn risikabelt, så lenge det ikke høres ut som du har råde bank.

Men om jeg ikke tar helt feil, så er 318motorene kjent for å spise kammer, din har jo lagt bak seg noen KM, sjekk om de er byttet, hvis de er slitte burde du bytte de, om du ikke er flink til å skru selv ville jeg få dette gjort av verksted.

Takker for svar:) hmm, det vet jeg ikke altså.. kan høre med han imorgen. en seriøs og grei kar som eier den nå iallefall, og den er ikke ungdomskjørt de siste 3 årene, men før det så vet jeg ikke.. Ja, den har ruslet noen km ja men en del som er skiftet på bilen, samt at den ser forbausende bra ut til å være en 91 modell:) Men tar å hører med han imorgen angående kammene jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt unna en bil med M40 motor. Motoren er feilkonstruert i toppen og har bytteintervall på reim på hver 40.000 km.

M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn

Les alt her:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hydrauliske ventilløftere. Bilen kan sikkert være grei den, men du bør kunne prute ned en god del tusen på det der. Min var nogenlunde samme stand, og den ga jeg 20k for. Kan jo kanskje være lurt å dra på et verksted eller noe for å få klarna opp i det, og ja; M40-motorer (denne har en m40-b18) er kjent for å spise kamakslinger. As we speak, venter jeg på tilbud på en ny (kvass/trim)kamaksling på min, etter at den nåværende er kaputtski....hehe.

BTW: For å bytte kam på en m40 motor, så trenger du spesialverktøy. Er du flink til å mekke selv, må du med andre ord sørge for å få låne dette på et verksted ol :)

Mye fornuftig fra Søreng her, og som sagt har jeg hørt om mange andre som har blitt kvitt tikking bare med oljeskift (for meg kan jeg ikke si at det hjalp :roll: ).

Tikkinga blir jo nødvendigvis ikke verre heller, så lenge du er snill med motoren..hehe, dvs ikke turtallsjag på kald motor for eksempel. Disse bilene krever gjerne litt turtall for å "flytte på seg", men vent til bilen er fullvarm før du legger den opp mot turtallsperra. En grei regel jeg ser mange praktiserer er å ikke gå over 3000rpm før den er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til bimmers :)

Her er det jo ikke snakk om enorme summer så er begrenset hva du kan forvente.. Tikkingen kan komme av mange forskjellige ting og kan være enkelt og vanskelig å få vekk.. På denne motoren er det vel mekaniske ventilløftere om jeg ikke tar helt feil? Helt garantert noen som kan forklare bedre og risikoen ved tikking på disse motorene bedre enn meg!

Kan også i beste fall være så enkelt som å bytte til en annen olje og tikkingen vil forsvinne.. Evt høre hvilken olje han har kjørt på!

Utenom dette ville jeg skjekket grundig for rust på bilen, er det en flekk er det garantert mere! Prøv å få skjekket under, samt bagasjeluke (løft gjerne på gummipakningen for å skjekke under!), samt under panseret over lyktene og langs sidene og i endene av dørene! Er alt dette helt ok er det jo ikke rare greiene og ikke mer en forventet av en så gammel bil til den prisen.. Er jo også positivt at bilen nettop er EU-Ok med 0 feil.. Men dette ville jeg tatt med en klype salt.. Spør gjære selger rett ut om det er kompis godkjenning eller ordinær godkjenning! For jo som du nevner her også med nye sommer og vinterdekk, pluss noen par sliterdeler som er byttet, så jeg mener at om bilen er i så god stand som du skriver her er den sikkert verd prisen, men du klarer sikkert å få den for 30.000,-!

Sikkert noen andre som også har meninger om dette :)

Du får ha lykke til i vertfall :)

Jo, takk takk! :)

Ja, sjekket den sånn nogenlunde istad, men var dog litt mørkt, så må gå over en gang til om jeg tar den.. Men den ser iallefall veldig pen ut til å være en 91 modell, bortsett fra de små rustflekkene og en liten skade på bakfangeren. Glemte og skrive at det følger med 1 sesong gamle Bmw Replica 17'' felger også.. Verdt å ta med seg ;) Men angående bakfangeren så skal jeg ha M-tech fangeren så det er egentlig ikke noe problem:) Ja, det er byttet en del på bilen de siste 6 månedene og føler for at jeg får ganske mye for pengene egentlig! :)

Angående EU kontrollen tror jeg den er gjort ordentlig da han virket som en høflig og ærlig kar og fortalte om tikkinga og rusten med en gang jeg lurte på om det var noe som helst med bilen, Men man vet jo aldri :P

Hmm, ja tenkte å gi han et bud på 30 000,- noe jeg regner med at jeg får den for siden han skulle ha seg ny bil iløpet av kort tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hydrauliske ventilløftere. Bilen kan sikkert være grei den, men du bør kunne prute ned en god del tusen på det der. Min var nogenlunde samme stand, og den ga jeg 20k for. Kan jo kanskje være lurt å dra på et verksted eller noe for å få klarna opp i det, og ja; M40-motorer (denne har en m40-b18) er kjent for å spise kamakslinger. As we speak, venter jeg på tilbud på en ny (kvass/trim)kamaksling på min, etter at den nåværende er kaputtski....hehe.

BTW: For å bytte kam på en m40 motor, så trenger du spesialverktøy. Er du flink til å mekke selv, må du med andre ord sørge for å få låne dette på et verksted ol :)

Mye fornuftig fra Søreng her, og som sagt har jeg hørt om mange andre som har blitt kvitt tikking bare med oljeskift (for meg kan jeg ikke si at det hjalp :roll: ).

Tikkinga blir jo nødvendigvis ikke verre heller, så lenge du er snill med motoren..hehe, dvs ikke turtallsjag på kald motor for eksempel. Disse bilene krever gjerne litt turtall for å "flytte på seg", men vent til bilen er fullvarm før du legger den opp mot turtallsperra. En grei regel jeg ser

mange praktiserer er å ikke gå over 3000rpm før den er varm.

Her renner det inn gitt :)

Hmm, skjønner at disse M40 motorene ikke er heelt bra men kan da ikke bare være dritt med de heller? :roll:

jeg er mest redd for tikkinga ja da jeg plutselig kan stå der uten bil.. :shock: Men er disse kam greiene (har lite peiling på Bmw) dyre eller er det en vettu pris på disse?

3000rpm høres greit ut sålenge det ikke tar 30-40 minutter før den blir varm, da kan det bli litt kjedelig.. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse 4'erne tikker de.. Byttet kammer, ventilløftere, oljerør og ventilfjærer.. Like mye rakling.. Fikk aldri fikset det før jeg vraka den..

6'erne derimot tåler MYYYYYE mer.. Min har gått 225.. Nyoverhalt nå da, men før jeg gjorde det tikket den i 20 sek før den stoppa.. Også endel tikking etter hardkjøring men det er normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilsammen med det jeg har hørt fra folket, så anbefaler dere ikke å kjøpe 318i?

Har jo mest lyst på 320i, men den koster en del mer =/ billigste 320i'n som ikke ser ut som et pukkverk koster rundt 40-45k så sant ingen andre vet om noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318i må du gjerne kjøpe, men ikke 91-93(?) årsmodeller. De har M40 motor. I 94 kom vel skillet på M43 motor, som er en mye bedre motorkonstruksjon med f.eks registerkjede og rullevipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318i må du gjerne kjøpe, men ikke 91-93(?) årsmodeller. De har M40 motor. I 94 kom vel skillet på M43 motor, som er en mye bedre motorkonstruksjon med f.eks registerkjede og rullevipper.

Hmm, skjønner.. er ikke så mange 94 mod og nyere av 318i typen tilsalgs fortiden, det som er problemet =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 93mod+ 318 er også noe dyrere ja...

Et greit tips kan være å kjøpe 6er med en gang, så slipper du å angre :wink: Hehe...Men en må jo vurdere pris i forhold til hvor lenge en har planer om å ha bilen også da...30000 for en bil du kanskje har i 3-4 år, er ikke så galt egentlig :P

Bilen blir rimelig fort varm btw :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...