Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Forvarming av motor før start er det eneste som virkelig har noe for seg.

Blir den startet opp iskald, så er det like greit og kjøre av gårde etter 2-3 min. da slitasjen kommer ved oppstart av iskald motor.

Kommer seff ved oppvarmet motor også, men ikke så mye. :)

Jeg selv har ikke motorvarmer på mine biler, men lar dem gå seg varme i opptil 15-20 min. for mitt eget behag.

Beste løsning for å unngå slitasje ved oppstart ville jo være en innrettning som kjørte opp oljetrykk før motor tørnes rundt.

Nei, start opp og kjør fornuftig pent de første 2-3 km.

Holder ikke motor da, så ville den gått til H... anyway.

Skrevet

Det snedige her er att mazda 626'en til søskenbarnet mitt som kun har blitt påfyllt biltema olje fortsatt starter å går etter 300.000 med kun rævkjøring og kaldstarting. Greit at du bevarer motoren til evig tid med slik gull-behandling, men du får både gråe hår og hjerteproblemer pga unødige bekymmringer. så lenge du holder service-intervallene og kjører normalt så holder bilen lenge nok til at bruktbilprisene sørger for at den ikke lenger er verdt en dritt.

Jeg liker å passe på bilen min, men kjøper meg heller en veteran eller søndagsbil om det er så mye om å gjøre.

Skrevet

Jeg drar ikke over 3000 og kjører med moderat gasspådrag til den er varm.

Etter det har jeg ingen problem med å dra den til sperra dagen lang.

Jeg kjører av gårde med en gang hvis jeg har det travelt eller det er kurant varm temp ute, hvis ikke lar jeg den gå seg varm for komforten sin skyld :lol:

Skrevet
Jobber selv deltid på Jernia og jeg er helt enig med deg angående di som skal kjøpe billig maling for å ha på huset..

Har vært borti en del tilfeller selv

Folk investerer ca 1,5 mill i hus og da fatter jeg ikke at dem ikke koster på noen 1000 lapper ekstra for å beskytte det di har betalt så mye for..

Da klarer ikke jeg helt å se logikken her..

Ble veldig OT dette her..

On topic.

Jeg å drar aldri bilen no særlig over 3000rpm når den er kald..

Er forresten like ille om ikke værre å la den dra for tungt..

Lett og ledig turtall er det beste :)

Ang vinter så står bilen parkert på den tia av året :wink:

Er det forrsten en fordel å starte motoren et par ganger i løpet av vinteren?

Jernia selger vel SKALA som billigmaling, billig er vel ikke alltid dårlig? Skala blir forresten tappet av Gjøco på lisens fra Jernia, MEN det er like mye godsaker i Skalamalingen som det er i den vanlige malingen. Når det gjelder sopp og råtebeskyttelse så er det tilsatt maks av det som er lovlig iht ADR-bestemmelsene osv, dette er for å unngå en masse ekstra papirarbeid og dermed dyrere transport og mere rot. Enhver idiot som skal male huset sitt tilsetter jo ektra beskyttelse som en får kjøpt på hvilken som helst malingssjappe. Vet i alle fall at både Jotun, Gjøco og Nordsjø tilsetter maks av det som er lov av slike stoffer, resten tilsetter kundene selv når produktet skal brukes.

Når det gjelder motortemp så er det vel bare å bruke huet sitt. Folk som drar ut til sperra med nystarta motor har jo som oftest ikke noe bil å skryte av uansett. De aller aller fleste med en normal kjørestil kan uten bekymringer kjøre avgårde med kald motor, dette skal de tåle med rett type olje og en moderat kjørestil frem til driftsvarm motor. Og hva skjer når motoren har blitt varm? Er det da et must å gi jernet bare for at motoren har blitt varm? Hvis det er tilfellet så blir motoren slitt samma f...

Skrevet
Jobber selv deltid på Jernia og jeg er helt enig med deg angående di som skal kjøpe billig maling for å ha på huset..

Har vært borti en del tilfeller selv

Folk investerer ca 1,5 mill i hus og da fatter jeg ikke at dem ikke koster på noen 1000 lapper ekstra for å beskytte det di har betalt så mye for..

Da klarer ikke jeg helt å se logikken her..

Ble veldig OT dette her..

On topic.

Jeg å drar aldri bilen no særlig over 3000rpm når den er kald..

Er forresten like ille om ikke værre å la den dra for tungt..

Lett og ledig turtall er det beste :)

Ang vinter så står bilen parkert på den tia av året :wink:

Er det forrsten en fordel å starte motoren et par ganger i løpet av vinteren?

Jernia selger vel SKALA som billigmaling, billig er vel ikke alltid dårlig? Skala blir forresten tappet av Gjøco på lisens fra Jernia, MEN det er like mye godsaker i Skalamalingen som det er i den vanlige malingen. Når det gjelder sopp og råtebeskyttelse så er det tilsatt maks av det som er lovlig iht ADR-bestemmelsene osv, dette er for å unngå en masse ekstra papirarbeid og dermed dyrere transport og mere rot. Enhver idiot som skal male huset sitt tilsetter jo ektra beskyttelse som en får kjøpt på hvilken som helst malingssjappe. Vet i alle fall at både Jotun, Gjøco og Nordsjø tilsetter maks av det som er lov av slike stoffer, resten tilsetter kundene selv når produktet skal brukes.

Når det gjelder motortemp så er det vel bare å bruke huet sitt. Folk som drar ut til sperra med nystarta motor har jo som oftest ikke noe bil å skryte av uansett. De aller aller fleste med en normal kjørestil kan uten bekymringer kjøre avgårde med kald motor, dette skal de tåle med rett type olje og en moderat kjørestil frem til driftsvarm motor. Og hva skjer når motoren har blitt varm? Er det da et must å gi jernet bare for at motoren har blitt varm? Hvis det er tilfellet så blir motoren slitt samma f...

Du har så rett så rett.. Gjøco og scala er ett og ett.. Problemet er bare at Gjøco er så forferdelig mye dårligere.. Dårlig utflyt, dårlig dekk, dårlig alkaliebestandighet.. Dårlige UV-filter.. De kommer stadig å viser oss tester og statistikker.. tester som er til gjøco's fordel.. Jeg ler like godt inni meg hver gang.. Det er ikke tester og statistikker det går på.. Det er så MYE mer enn det.. Ta Jotun.. Verdensledende på mange markeder.. De har ett teknisk apparat som overstiger ALLE andre malingsfabrikanter i hele landet.. Ingen firmaer kan måle seg med den tekniske kunnskapen Jotun har.. Kundeservice er storartet, og uansett hva som måtte skje har du, som selger og forbruker ett enormt støtteapparat bak deg om noe spesielt skulle forekomme.. Det kan IKKE Gjøco, Bergenske Malingsfabrikker, Steen Hansen eller Gori/Dyrup skilte med..

Du sier Jernia selger skala som billigmaling.. Men Jernia selger skala som billigmaling fordi de ikke har GJØCO som billigmaling.. Du snakker i innlegget som om enkelte selger Gjøco som den dyre malinga?? Jeg kjenner ikke til noen kjeder som profilerer Gjøco som det "dyre, gode" alternativet til billig maling.. Du prater om at det er like mye "goodstuff" i malinga.. Det er like mye sopp og råtemideler i det JA.. Fordi de midlene allerede er på det minimale må jo disse være maks.. Men sopp og råtemidler? Det er jo ikke DET som er avgjørende i denne diskusjonen.. Vi snakker om midler som bevarer farge, glans og værbestandighet... Soppen FJERNES ved å vaske.. Deretter påfører man malingen..Det tilsettes IKKE noen midler til malingen.. HVertfall ikke til Jotun og Scanox maling.. Det er jo for dumt å tilsette noe.. Da går jo andelen pigmenter og solfilter NED per liter.. Er jo litt her det ligger da mellom dyr og billig maling.. Forskjellen er jo den at i den DYRE malingen, så er det MER værbestandige kjemikalier som feks silikoner, som beskytter lengre mot vær.. Eventuelt er det endrede bindemidler som holder lengre på farge og glans.. Saken her over gikk jo på at folk velger feks Demidekk maling, til 800 kroner.. Denne maingen bevarer farge og glans i 6-8 år etter jotuns anvisninger.. Derimot koster en Demidekk optimal bare 1470 kr,-.. Ikke engang dobbelt så dyrt.. Men denne bevarer farge og glans i opptil 12-16 år.. Altså dobbelt så lenge..

Problemet er at folk ikke skjønner at de sparer inn det arbeidet de må gjøre om 6-8 år... De kjøper heller den andre malinga for den gode malinga er jo så "dyr"...

Ikke la oss gå inn på en malingsdiskusjon her... Gjøøco kan ikke måle seg med den malingen Jotun har på markedet i dag.. Det skal IKKE tilsettes noe i malingspann for å øke motstandsdyktigheten mot sopp.. Dette tar man knekken på ved å vaske huset med kraftvask, og deretter påføre sopp og algedreper, og deretter vaske huset med husvask en gang i året..

Når det kommer til motortemp er jeg enig med deg.. De som kjører med flat pedal "all the time" kjører som regel ei lørje av en annen dritbil.. Men jeg sier det gjerne igjen.. Jeg er IKKE fremmed for å gjøre det.. men istedet for å bytte olje hver 5000 km og starte bilen og vente 15 min før jeg kjører.. Så bytter jeg heller det som er slitt.. Slitte stempelringer sa du?? jaja.. Nye 14 dager i garasjen da;)

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...