Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja skjønner ike at det går an.. Dere kjører jo Optimal til 1000,- kr spannet så slik se4tt koster det ikke ett himmelhav mer enn vanlig maling.. Dessuten så er jo vedlikeholdsintervallen omtrentlig dobbelt så lang, og malinga langt fra dobbelt så dyrt. så i tillegg til at du sparer noen kroner på lengre sikt, så sparer du deg for noen ukers arbeid med "dritt" arbeid på huset.. Merkelig det der.. Sunn fornuft er ikke alltid rådende.. Prøver å si til folk at de kan jo ta en vegg hvert år også.. Men neeeeiiida...

On topic igjen: Ville starta den ja.. Starter den hvertfal en gang i mnd og lar den gå seg varm.. Rygger den ut av garasjen og lar den ståi kulda.. Det har den ikke vondt av når alle pakninger er innsmurte og lakken er voksa (noe den ikke er nå, nå som den skal lakkes)... Må forøvrig nevne at dette er første innevinter for bilen.. Den kan neppe brukes igjen som vinterbil etter alt den er påkostet (ironisk nok mer ubrukelig nå enn før)...

Konklusjonen min her er at dere kan kjøre så sakte dere bare vil, eller starte den så lenge før som bare det.. Men det er ikke logikk i å ha en motor om bilen er ihjelrusta.. Husk at nå lengre er IKKE underspyling på statoil, og polering og voksing nok for å stå i mot saltet.. Dere må tenke understell også... Tviler på at dere lakker deler annenhvert år, og går over og fjerner rust og tectylerer der det trengs hver høst.. Skjønner liksom ikke logikken i å "spare" motor og drivverk da? Nå er det jo forskjell på å kjøre rally og å kjøre en tur på jobb.. Men sånn som det virker her er jo folk helt paranoide.. De må jo kunne gå an å bruke den!...

Det nevnes også tidligere i tråden, at Hafsengen lar hjulene snurre før han er ute og herjer.. Men ærlig talt, om du kjører SÅNN på jobb, som han kjører på bane, så bør du kanskje være mer redd for livet ditt enn for motoren.. Og dessuten så kjører han med bremser, olje, diffolje osv som IKKE fungerer før det når en viss tempratur..

Greit nok at dere skal leke engler her inne og har en lysring over hue hver gang dere kjører en tur.. Men ærlig talt.. Jeg NEKTER å tro at alle av dere peller fra hverandre bilen og gir den en skikkelig understellsbehandling hver høst..

Edit: Flere kilder sier at å starte motoren i 20 minus er det samme som å påføre bilen din slitasje for 50 km.. Så ett lite regnestykke.. Hvis vi sier at det er omtrentlig så kaldt i 3 mnd i løpet av ett år (det er det her på fjellet), og du bruker bilen 6 av 7 dager i uka... Si at du da bruker den i 13 uker 2 ganger om dagen(til og fra jobb, kjøpesenter) det blir 26 ganger.. 26 * 50km = 1300 km i ekstra slitasje før den har gått en METER... Så er bilen min 16 år gammel, men riktignok bare kjørt i Norge i 9 år.. 9 * 26 = 11700 km... Det kan jeg likesågodt plusse på tellern.. Hadde bilen gått i Norge siden 91' blir det 16 * 50 = 20800km = ett jævla ÅRS bruk...

mener dere å si at alle dere har motorvarmer for å "spare inn" disse kilometrene? Prøver bare å få dere til å forstå dobbeltmoralen her..

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

For oss uten temp-måler og dårlig slurekobling på vifta (går seg muligens varm på tomgang, vanskelig å si uten måler :P )

Hvor lenge kan motoren stå på tomgang ifra kald motor? Tenker da på det å vere snill med motoren, å la den nå driftstemp..

Holder meg alltid under 3000 før jeg tror motoren er rimelig varm, gjerne etter rundt 1-1.5 mil...

Skrevet
For oss uten temp-måler og dårlig slurekobling på vifta (går seg muligens varm på tomgang, vanskelig å si uten måler :P )

Hvor lenge kan motoren stå på tomgang ifra kald motor? Tenker da på det å vere snill med motoren, å la den nå driftstemp..

Holder meg alltid under 3000 før jeg tror motoren er rimelig varm, gjerne etter rundt 1-1.5 mil...

På m3'n tar det mellom 5-10 minutter før oljen er driftsvarm, litt avhengig av hvor og hvordan man kjører. Jeg kjører uansett 10 min før jeg er over 3000. Du får se på klokka i stedet for tempmåleren da vettu :wink:

Skrevet

Jeg pleier å starte bilen og holde foten på gassen mens jeg leser avisen... tar man på seg godt med tøy og har tålmodighet i kulden blir bilen god og varm på få minutter... 4000-5000 rpm gjør virkelig susen!

Skrevet

hehe kan jo like godt legge inn mitt jeg :) prøver å ungå å starte opp og kjøre med en gang, lar heller bilen svive i noen minutter først..men det er fordi jeg hater kalde biler :) så lar den svive til det blir lu nk og varmt i kupeen :wink: men drar den jo ikke ut på turtallet med mindre motoren er god og varm heller da :shock:

Skrevet

Bilen min står i garasje... all oppvarming den får er de 2 minuttene det tar å snu bilen og kjøre ut.Når den står ute lar jeg den gå på tomgang til eventuel is er smeltet og det er varmt i kupeen.om motoren er er varm er uinnteresangt.Tikkelydyden på tomgang er fæl, så det gjelder om å komme fort avgårde :roll:

Når jeg låner andres biler lar jeg de bli varme før jeg belaster de...

Skrevet

Har en tendens til å få drept sånne diskusjoner jeg :D

Jaggu på tide det kom flere av oss "bilen-er-faktisk-en-bruks-gjenstand-og-hva-er-vitsen-med-en-bra-motor-om-alt-anna-er-rusta-ihjel?" oppfatning.. Syns det begynte å bli en tråd om hvem som hadde størst lysring over huet..

Skrevet

Jaggu på tide det kom flere av oss "bilen-er-faktisk-en-bruks-gjenstand-og-hva-er-vitsen-med-en-bra-motor-om-alt-anna-er-rusta-ihjel?" oppfatning.. Syns det begynte å bli en tråd om hvem som hadde størst lysring over huet..

Jeg bruker bilen min som bare det jeg! Men jeg lar den gå litt varm før jeg gjør det! Dessuten, har jeg koblet ut tomgangsmotor og åpnet gasspjeldet så den går på tomgang på den måten. å da må den gå seg litt varm før den går orntli på tomgang!

Skrevet
gutter og damer... tidsinstilit webasto folkens.. er det no stress.. bilen er varm når jeg setter meg inn og har fin driftstempratur etter 5 min. :):)

har nettop handlet webasto selv gleder meg. monterte du den selv?

Skrevet

Jeg for min del har en motor som nok kommer til å leve lenger enn dette karosseriet, og den bruker 10w-60 racing olje - da er det ekstra viktig å få god driftstemp for at den skal smøre riktig. Kan jo legge til at jeg overhalte hele understellet på bilen også i høst, er så fint under der atte ;)

Men uansett, hvorfor skal man ikke ta vare på motoren? Den overlever jo å blir brukt når den er kald, men du vil få et enormt oljeforbruk med tida.

Skrevet

Den oljen er IKKE bedre enn andre oljer, tvert i mot. Mye slitasje ved oppstart, du sliter mye mer enn med f.eks. 0/40 olje. Det er kun ved banekjøring at slik olje gjør nytte for seg. Det er en STOR misforståelse at det som er best for på bane er best til vanlig bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...