Remi Berg Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Det som noen kaller grøftelys heter egentlig kurve/tåkelys, og at fra navnet kan man tyde at de er tenkt til å bruke ved ekstremt svingete veg eller ved tett tåke. Når kriteriene får bruk av disse lysene er oppfylt vil det også være naturlig å senke farten betraktelig. Jeg synes det er veldig irriterende å møte biler med nærlys og K/T lys da dette blender mye. Bruker da selv å kjøre med parklys og K/T lys når dette er lov. Parklys og K/T lys er kun lov i dagslys.
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Javel? De lyser noen få meter. Sitter du og stirrer i bakken rett foran bilen din eller?Tåkelys har KUN en funksjon i tett tåke - da uten nærlysene. Det forutsetter jo da omtrent gangfart. snakker om grøftelys ikke TÅKElys. og ja, f.eks når jeg kjører plasser i skogen og smale veier hjelper di på. grøftlys og tåkelys er det samme.. og tåkelys/grøftlys/spredere+ parklys er bare lov viss det er tåke. ...eller i dagslys Det mange innbiller seg er at park+tåkelys er lov også etter det er mørkt, gjerne så lenge det er gatelys på! Mange smartingar her i verden...
iNthe Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Om man kjører med kurve/tåkelysene i samspill med parklys i hovedlyktene så har man bare 2 lys som er "aktive", da kurve/tåkelysene fungerer som hovedlys. Dette har ihvertfall vært lov, hva dagens lovverk sier om dette har jeg ikke sjekket. Har aldri hørt at det bare er lov når det er dagslys? Tenk deg om alle skulle kjørt rundt med 4 lys på, ganske mye sterkere lysbilde. Hadde før ett utsnitt av motorvogn-loven eller hva det var i norges lover om hva som var lov å kjøre med.. oppbevarte det i hanskerommet, for vi ble ofte stoppet her på sørlandet.. å da holdt dem kjeft Søkte i 2 minutter på http://www.lovdata.no men fant ikke frem til det rette.. er jo julaften - har ikke tid til slikt.. Men om noen vil finne frem til lovverket angående lysbruk kan det jo være bimmers-administrasjonen legger det i venstre spalte her under "teknisk"
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Hadde før ett utsnitt av motorvogn-loven eller hva det var i norges lover om hva som var lov å kjøre med.. oppbevarte det i hanskerommet, for vi ble ofte stoppet her på sørlandet.. å da holdt dem kjeft `Trafikkreglene §15 du tenkte på?
MikaelR Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Det e nu uansett fette stygt å harry og kjør med kjørelys å tåkelys!! samme som de som kjør med parklys i tusenmeterne,, minner mæ litt om ett juletre når æ møt sånn bila å så skriker det av bilen ((SE Æ HAR MASSE LYS)) følg reglene når det gjelder lys,, ser bedre ut
Aroid Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 vist man vell ha lys i grøftlysene så kan man sett en parklys der å ta ut dem som står i hovedlykten så da kan man kjør med nærlys å park lys i grøftlysene. fins det noen lover om det??
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Tvilar på det går. Er kun lov å ha to parkeringslys framme, og dei skal bl.a. vere minst 40 cm over bakken http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-1 I tillegg trur eg du skal få slite med å finne parklyspærer som passar i sokkelen uten større eller mindre modifisering
Dr_S Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Det kalles grøftelys pga det lyser opp grøften/vegskulderen.
hagenisse Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 .. og der skjer det jo mye interessant!
Muren Motorsport Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 .. og der skjer det jo mye interessant! JODA! Det skjer mye der! men desverre for nært til att du rekker å gjøre noe med det... Derfor er tåkelys i 80km/t FORBUDT! (i tillegg til att du blender kompisen som kommer imot)
Dr_S Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 I 80 km/t i timen faktisk....folk skriver jammen mye rart..
Stephan.s Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Å kjøre med tåkelys og kjørelys er like tøft som å drite i hånda di og gå rundt og vise den til venner og familie.
Muren Motorsport Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 I 80 km/t i timen faktisk....folk skriver jammen mye rart.. Det var et eksempel viss det må hamrest inn.... slår på langlysa når jeg treffer desse "lysveggane"! så sant der ikke er bil fremmom meg. Egoistisk? Nei!
Magge Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Skrevet Desember 25, 2007 Stephan.S: Å hva har du på profilbildet ditt da? Du er like lite tøff som oss andre visst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå