Ivanrogov Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Da samboern kom og henta meg på jobb, så sa hun: Et rødt lys lyser!? Det jeg så da var ikke mindre enn dette: Airbag, abs, acs og batteri varselslampene lyste som et fint lite juletre inni dashbordet. Så i motor-rom osv. Ingenting som var galt, alle reimer osv var stramme og fine. Stoppet bilen, prøvde og starte på nytt, fikk bare en klikk. Tenkte det var batteriet som var flatt. Trillstarta og kom 3km langs E6 før det ble stopp. Fikk hjelp til trillstart og kom 1km lengre, ble nødt til og be om hjelp til trillstart igen, kom da 500m før den stoppet. Ringte da min kjære 4x4 søster som kom og tauet meg hjem. (etter 2timer) Noen som har hatt en værre julaften enn meg? Noen som har peiling på hva som har skjedd? Tenkte kanskje at det var dynamo/børster problem, men skjer det på dagen? Bilen ble ubrukelig på 2min. GOD JUL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Kan nesten tippe dynamoen din...sikkert regultor eller børstar som du seier. Kan komme fortare enn du trur det! Sjekk spenningen på batteriet, lad oppp viss det er nødvendig. Så startar du og måler ladespenningen frå dynamoen Lykke til og god jul Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galskap Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 veit ikke akkurat om jeg har hatt en verrre julaften men! var på handletur ista, og da jeg skulle hjem fant jeg av en eller annen grunn ut att jeg skulle ta en burnout! så det endte med 2 sekunder spøling og en gåen hardykobling! fikk slept bilen sakte men sikkert hjem og skifta koblinga, ikke akkurat hva jeg hadde planlakt på julaften! men er så vandt til att det støtt og stadig skjer noe med kjærra så Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galskap Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 foresten! lad opp batteriet! start bilen, og mens den går ta av minuspolen på batteriet! stopper bilen er dynamo gåen! går den fortsatt er dynamo i orden! ikke noe garantert svar dette, men er en god pekepinn! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 foresten! lad opp batteriet! start bilen, og mens den går ta av minuspolen på batteriet! stopper bilen er dynamo gåen! går den fortsatt er dynamo i orden! ikke noe garantert svar dette, men er en god pekepinn! Det bør nok fungere ja, men trur ikkje eg ville gjort det likevel. Spenninga som dynamoen leverer er nok ikkje så glatt og fin som batteriet kan levere, og batteriet vil da fungere som ein glattekondensator som pleier å stå etter ein vanleg likerettar/strømforsyning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC Schnitzer Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Høres ut som du har problemer med dynamo ja. Prøvde du noe av det andre elektriske? Du ser det særlig godt på vinduspusserne, de vil gå i slow motion Prøvd å måle batteri og ladespenning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2007 Hvor skal jeg måle ladespenning? Fra batteriet eller finne en strømkabel fra dynamo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 Ladespenningen måler du på plusspolen på batteriet med motor igang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boost Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 du får ein fin måler ifra biltema som koster under 100kr til å måle ladespenning. + batteriet:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2007 Okey. Takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 veit ikke akkurat om jeg har hatt en verrre julaften men! var på handletur ista, og da jeg skulle hjem fant jeg av en eller annen grunn ut att jeg skulle ta en burnout! så det endte med 2 sekunder spøling og en gåen hardykobling! fikk slept bilen sakte men sikkert hjem og skifta koblinga, ikke akkurat hva jeg hadde planlakt på julaften! men er så vandt til att det støtt og stadig skjer noe med kjærra så BILMISHANDLER!!!! Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 Det der hørtes ut som gåen dynamo ja! Vi kjørte fra finnland en helg da ladelampa kom opp og vi hadde 16 mil hjem å kjøre. På med parklys og det ene tåkelyset som funka.. Dette var midt på svarte vintern i nordnorge. Heldigvis hadde vi med oss et ekstra batteri med oss, så vi var heldig og kom oss hjem. Men det skjedde bare sånn helst plutselig, og når batteriet nesten var fritt for strøm kom alle varselampene på en etter en, girkassa gikk i nødmodus osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2007 Holder det, og hvor får jeg kjøpt nye børster? Så på GS, koster over 4000kr for en ny dynamo, syns det var litt dyrt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mboy Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 Da kan jo sende inn dynamoen din til "overhalling" tror ikke det er alt for dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2007 Da har jeg ladet batteriet, startet bilen og målte med multimeter. Den lå stødig på 14.20v i 10min på tomgang. Kjørte en tur på 3-4min, og batterilampa kom på, gikk ut og målte 11.3v. Skal en tur på mekonomen i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå