Gå til innhold

Overhaling av m20b25. hva bør gjøres?


bmw*327*
 Share

Anbefalte innlegg

Var mye rare svar lengre opp her...

Dieselveiva har 6mm lengre slag enn b25 veiva, altså går stempelet 3mm lengre opp og 3mm lengre ned. Den økte slaglengden gjør at volumet øker fra 2,5 til 2,7 liter med 84mm borring(b25 blokk). Men når man bytter til dieselveiv bruker man også b20/b23 råder. disse er 130mm, mens b25 rådene er 135mm.

Dette gjør at stemplene totalt sett havner 2mm lengre ned i blokka når de er øverst i forhold til orginalt. Dette gir derfor lavere kompresjonsforhold pga at forbrenningskammeret blir større.

Ved denne konverteringen får man 7,97:1 i komp med

faceliftstempler og 8,6:1 i komp med pre-faceliftstempler.

Kompressjonen vil bli noe høyere avhengig av hvor mye man planer blokk/topp.

her kar du kar som har lest på leksa si..

en hvor mye hk blir det sånn ca. men å sette i diselveiv og 130mm råder? og det andre er orginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja og siden stempler er orginale er det vel som det står der at det er igjenn 2mm fra toppen. da bør det jo gå bra med den kammen som kjører ventilene litt "dypt" ned..???

Motoren vil bli veldig råtten å kjøre med om du har så lav komp og så vass kam. Kan være den blir vanskelig å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt uten videre får man vel ikke stort flere hk, men det blir noe bedre moment og bunndrag. Først og fremst er dette et meget bra oppsett for turbokonvertering.

Skal det brukes som sugemotor bør topp/blokk planes for å få opp kompresjonen. Dette i kombinasjon med trimkam og en portejobb, så får du nok en frisk og artig motor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taker for svar :D noen som vet vor mye det koster å få slipt ned noen mm på blokka og plana toppen og muligens porting??? :lol:
regn med rundt 1000kr+ for toppen, kanskje noe mer for blokka. Jeg betalte 3200 for porting av m20 toppen min.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, er jo ikke så allt for verst me planinga, men 3200 BARE for porting??? er det mye å hente der??? :?
Han som portet for meg mente at portinga ville utgjøre ca 15 hk på en ellers orginal b25 motor, men da portet han ganske mye. Medberegnet i den prisen fikk jeg også glassblåst ventilene. I tillegg er det jo 6 sylindre, så det ville blitt billigere å porte en 4 syl topp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som blir gjort når man porter toppen?

tengte litt på¨å få fresa ut slik at jeg fikk større ventiler i.. har det mye og si? hadde ikke så lyst på kvaskam siden det er på en måte familiebil

Når man porter en topp så blir det "frest" ut en del stål/aluminium fra kanalene i toppen. Altså der luft/bensin blandingen går inn og ut i fra forbrenningskammeret. I tillegg til at kanalene blir større så blir de også "glattere". Dette gjør at det blir mye lettere å få mere luft inn i motoren. Det som er fint med porting er at det ikke medfører noe negativt på noe måte, sånn som man får ved f.eks bytte til kvasskam(går dårligere på tomgang/lavt turtall osv).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å komme tilbake til det med kam. Jeg kjører en 288 graders kam i min M20B23, og den drar ifra 2800 omd. og hele veien opp til så langt en bare vil. Så en kam med noe mer grader bør du ikke ha.

Anbefaler deg å kontakte Tore "topplokk" hos Autotrim. Det er en som virkelig kan sakene sine, og han vil gi deg svar på alt du spør om, men vær klar for å sitte i tlf. lenge, han her snakker mye! :lol: Men er utrolig hyggelig. Vil tro at han kommer med en pris med en gang til deg.

Det er han som har gjort arbeidet på min topp, og kan bare skryte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye rare svar lengre opp her...

Dieselveiva har 6mm lengre slag enn b25 veiva, altså går stempelet 3mm lengre opp og 3mm lengre ned. Den økte slaglengden gjør at volumet øker fra 2,5 til 2,7 liter med 84mm borring(b25 blokk). Men når man bytter til dieselveiv bruker man også b20/b23 råder. disse er 130mm, mens b25 rådene er 135mm.

Dette gjør at stemplene totalt sett havner 2mm lengre ned i blokka når de er øverst i forhold til orginalt. Dette gir derfor lavere kompresjonsforhold pga at forbrenningskammeret blir større.

Ved denne konverteringen får man 7,97:1 i komp med

faceliftstempler og 8,6:1 i komp med pre-faceliftstempler.

Kompressjonen vil bli noe høyere avhengig av hvor mye man planer blokk/topp.

@Bogen: Har du sakset denne teksten fra et innlegg jeg har posta for et par år siden? Minnet veldig mye om det :lol:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir kompresjonen på en m20b25 faceliftmotor med dieselveiv og 130mm råder og originale stempler? 8,8i komp originalt :!:

:D

Kompresjonsforholdet blir teoretisk 7,97:1. Om det blir det i praksis etter at toppen og blokka er planslipt, og kanskje toppen har har fått gravd ut litt av forbr.kamrene i.f.m. porting er en litt annen sak.

Du kan jo bruke +0,3 toppakning for å kompensere litt om du vil ha enda lavere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for veiledende svar "bmwrasaren" var vel det jeg var på jakt etter hele tia,,,,.... :lol: men har du gjort noen modifikasjoner på topplokk for å i det hele tatt kunne bruke denne kammen??? var jo snakk om at noen kammer ville åpne for mye så ventilene ville møte stempelet... ?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...