Gå til innhold

Overhaling av m20b25. hva bør gjøres?


bmw*327*
 Share

Anbefalte innlegg

ok takk for veiledende svar "bmwrasaren" var vel det jeg var på jakt etter hele tia,,,,.... :lol: men har du gjort noen modifikasjoner på topplokk for å i det hele tatt kunne bruke denne kammen??? var jo snakk om at noen kammer ville åpne for mye så ventilene ville møte stempelet... ?? :o

Min er portet og planet 0,5mm, og alt i toppen er nytt. Ellers er det ikke gjort noe. Så det var bara til å sette den toppen rett på, ingen stempler som måtte modifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var mye rare svar lengre opp her...

Dieselveiva har 6mm lengre slag enn b25 veiva, altså går stempelet 3mm lengre opp og 3mm lengre ned. Den økte slaglengden gjør at volumet øker fra 2,5 til 2,7 liter med 84mm borring(b25 blokk). Men når man bytter til dieselveiv bruker man også b20/b23 råder. disse er 130mm, mens b25 rådene er 135mm.

Dette gjør at stemplene totalt sett havner 2mm lengre ned i blokka når de er øverst i forhold til orginalt. Dette gir derfor lavere kompresjonsforhold pga at forbrenningskammeret blir større.

Ved denne konverteringen får man 7,97:1 i komp med

faceliftstempler og 8,6:1 i komp med pre-faceliftstempler.

Kompressjonen vil bli noe høyere avhengig av hvor mye man planer blokk/topp.

@Bogen: Har du sakset denne teksten fra et innlegg jeg har posta for et par år siden? Minnet veldig mye om det :lol:

Mvh Stian

Nei faktisk ikke :lol: Men det er godt mulig jeg har lest nettopp ditt innlegg en eller annen gang :) Spørsmål angående dieselveiva kommer opp ganske ofte inne her...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye rare svar lengre opp her...

Dieselveiva har 6mm lengre slag enn b25 veiva, altså går stempelet 3mm lengre opp og 3mm lengre ned. Den økte slaglengden gjør at volumet øker fra 2,5 til 2,7 liter med 84mm borring(b25 blokk). Men når man bytter til dieselveiv bruker man også b20/b23 råder. disse er 130mm, mens b25 rådene er 135mm.

Dette gjør at stemplene totalt sett havner 2mm lengre ned i blokka når de er øverst i forhold til orginalt. Dette gir derfor lavere kompresjonsforhold pga at forbrenningskammeret blir større.

Ved denne konverteringen får man 7,97:1 i komp med

faceliftstempler og 8,6:1 i komp med pre-faceliftstempler.

Kompressjonen vil bli noe høyere avhengig av hvor mye man planer blokk/topp.

Hva da rare svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som blir gjort når man porter toppen?

tengte litt på¨å få fresa ut slik at jeg fikk større ventiler i.. har det mye og si? hadde ikke så lyst på kvaskam siden det er på en måte familiebil

Når man porter en topp så blir det "frest" ut en del stål/aluminium fra kanalene i toppen. Altså der luft/bensin blandingen går inn og ut i fra forbrenningskammeret. I tillegg til at kanalene blir større så blir de også "glattere". Dette gjør at det blir mye lettere å få mere luft inn i motoren. Det som er fint med porting er at det ikke medfører noe negativt på noe måte, sånn som man får ved f.eks bytte til kvasskam(går dårligere på tomgang/lavt turtall osv).

ja, det var noe sånr jeg hadde tengt meg men var ikke sikker:d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da rare svar?

Han refererer nok til den nattlige diskusjonen du og Muren hadde.

Joda, men den kom da i mål påtross av promillen. Kan ikke se at jeg har skrevet noe feil. Derimot synes jeg svaret kan feiltolkes for de som ikke skal ha turbo. Blokken (og ikke toppen, den skal bare planes hvis nødvendig) MÅ freses min. 2,0mm. Vi bor da ikke i uland, selv på landsbygden får man 98 oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste mye på autopower(bmwpower)-forumet for 6-7-8år siden. Da leste jeg om en "Bengan" som hadde bygd 2,7 med dieselveiv og tydeligvis de andre korrekte mods'ene som trengtes for å få en 2,7 til å fungere nokså bra. Han målte 235hk(ikke på hjul) og tråden er 5år gammel:

http://autopower.se/forum/topic.asp?id=34576

Det finnes med andre ord myye info om denne 2,5->2,7 ombygningen rundt om på div. forum Et siste råd må være å ikke ta absolutt alt som folk sier for god fisk, det er det sjelden. Spesiellt om de ikke kan gi en forklaring.

@Balltre: du og jeg har diskutert dette på klubbforumet for en tid tilbake og jeg mener vi var forholdsvis enige.

/Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar, har lagt opp en handleliste og skal snart bestille fra koed.dk :D har vel da tenkt å gå for en 272grader inn og ut som du bmwrasaren sa du hadde, men så også en med 284grader inn og 272 ut, tror dere dette går uten å modde stempel/topp (utenom sterkere ventilfjærer)? :?

Takker for alle svar!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men tror du vil kjenne lite til kamakselen med en som er så mild..

hmm hørte bare på "bmwrasaren" som sa det ville bli bra.. har du noe forslag til optimal kam som kan brukes uten å modde stempel/topp?? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=332

Si du skal ha det vasseste du får uten å måtte lage lommer. Kjørte 292 grader dr. skrekk kam i min M10 motor, og med den kammen kjente man et ekstra trøkk rundt 4000 omdreininger.

Artig når man lå i høy hastighet i 3. eller 4. gir. Når motoren kom på 4000 kjente man lett at det dro avgårde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=25_87_88&products_id=332

Si du skal ha det vasseste du får uten å måtte lage lommer. Kjørte 292 grader dr. skrekk kam i min M10 motor, og med den kammen kjente man et ekstra trøkk rundt 4000 omdreininger.

Artig når man lå i høy hastighet i 3. eller 4. gir. Når motoren kom på 4000 kjente man lett at det dro avgårde :D

ja der har vi det ,, det jeg har vert ute etter ..!! en kam som vil fungere uten modifikasjoner på blokk/stempel.. så det betyr at jeg kan gå for en kam oppimot 290 grader da!! hadde vert flott! :) takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=25_87_88&products_id=332

Si du skal ha det vasseste du får uten å måtte lage lommer. Kjørte 292 grader dr. skrekk kam i min M10 motor, og med den kammen kjente man et ekstra trøkk rundt 4000 omdreininger.

Artig når man lå i høy hastighet i 3. eller 4. gir. Når motoren kom på 4000 kjente man lett at det dro avgårde :D

ja der har vi det ,, det jeg har vert ute etter ..!! en kam som vil fungere uten modifikasjoner på blokk/stempel.. så det betyr at jeg kan gå for en kam oppimot 290 grader da!! hadde vert flott! :) takk for svar!! :)

Jeg vet ikke hvor høyt løft du kan kjøre på M20 før det butter, min motor var en M10.

Mail, PM eller ring PPF. De kan MYE om de motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=25_87_88&products_id=332

Si du skal ha det vasseste du får uten å måtte lage lommer. Kjørte 292 grader dr. skrekk kam i min M10 motor, og med den kammen kjente man et ekstra trøkk rundt 4000 omdreininger.

Artig når man lå i høy hastighet i 3. eller 4. gir. Når motoren kom på 4000 kjente man lett at det dro avgårde :D

ja der har vi det ,, det jeg har vert ute etter ..!! en kam som vil fungere uten modifikasjoner på blokk/stempel.. så det betyr at jeg kan gå for en kam oppimot 290 grader da!! hadde vert flott! :) takk for svar!! :)

Hvis du vil følge en oppskrift som garantert fungerer uten å koste på justering på rulle bør du kjøpe 284/272 og følge den oppskriften som står på e30.de. Større "tall" for samme penge virker naturligvis forlokkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...