Gå til innhold

basskasse i en e-34


 Share

Anbefalte innlegg

har 2stk 12# som jeg tenke å lage en kasse slik at de står skråstilt inn mot skiposehullet. vil det bli mere bass inni kupeen av dette? og noen som vet sånn ca hvor stor volum kassa må ha? og tar gjerne i mot tips om hva som trengs og hva som gir god lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det vil bli bra bass av dette, men ta ut skiposen så det blir åpent mellom bagasjerom og kupe. antal liter på kassa skal vel som regel stå på esken til subbene

okei. det er gjort for lengst. jeg kjøpte subbene brukt. og har til nå bare brukt de i de kassene som de sto i. og hatt forsterkeren på siden. og det er jo relativt ganske upraktisk. siden ejg ikke har plass til noe særlig mere enn en bærepose i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassevolumet varierer jo utifra hvilke elementer du bruke og hvilke parametre de har. Membranvekt, magnetkraft QTC verdier etc. er avgjørende faktorer for hvor stort volum du behøver. Det er også viktig at du kan bestemme mye av lydbildet i kjelleren av hvor stort volum du bruker. Om du vil ha lineær bass, mulighet for å spille høyt ved en bestemt frekvens. osv.

Om du bruker bassrefleks eller om du velger å bruke en lukket kasse vil også påvirke lyden.

Volum kan simuleres på winISD... man finner det på google.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassevolumet varierer jo utifra hvilke elementer du bruke og hvilke parametre de har. Membranvekt, magnetkraft QTC verdier etc. er avgjørende faktorer for hvor stort volum du behøver. Det er også viktig at du kan bestemme mye av lydbildet i kjelleren av hvor stort volum du bruker. Om du vil ha lineær bass, mulighet for å spille høyt ved en bestemt frekvens. osv.

Om du bruker bassrefleks eller om du velger å bruke en lukket kasse vil også påvirke lyden.

Volum kan simuleres på winISD... man finner det på google.no

okei. det ser skjønte jeg nesten ingenting av. jeg har nå de 2 elementene i hver sin kasse. litt små egentlig har jeg tenkt. men iflg de der jeg kjøpte forsterkeren skulle de kassene være fine. er forresten lukka kasser. synes lyden er grei nå. føler nesten det er for mye bass i forhold til resten. men jeg vil ha plass til mere enn bare en bærepose i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det jeg gjorde i min e34 var å legge kasse "på ryggen" altså med elementene opp og to bassreflekser i retning cupeén. kassa passet akkurat inn der bagasjerommet blir smalere inn mot seteryggen og dettte gjorde at jeg nå har et bagasjerom med plass til et par bagger og en kasse øl;) når jeg skal på hyttetur. og selvom jeg fyller opp bagasjerommet påvirker ikke det lydbilde i cupeén. det du også kan gjøre er å kjøpe to bassreflekser som du feller ned i hattehylla for å få mer lyd inn i cupeén og da kan du ha mindre kasse. hvis du har litt penger å rutte med kan du ta kontakt med noen som støper glassfiber og få de til å støpe en kasse som passer perfekt inn i den smale delen av bagasjerommer inn mot seteryggen. men det tror jeg kan bli litt kostbart.

hvis du skal gjøre det her skikelig vil jeg anbefale deg å kjøpe elementer av type alpine type-R eller type-X og en forsterker som passer til hvis du har råd til det=) og et siste tips er: ikke slå til på det første tilbudet du får. innen bilstereo er prisene så variable og forskjellige at du budre undersøke flere steder før du slår til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jo 5-serien en veldig tett bil å bygge i, så den løsningen du har gjort er nok ikke den dummeste, men d må være pottetett mellom bagasje og dær elementene spiller inn i bilen. jeg selv bygde til slutt en bandpasskasse. ikke den beste løsningen innen SQ, men d trykker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...