Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal straks i gang med et e30 prosjekt med m5 motor. Tenkte det ville passe bra med en liten teknisk tråd om det... :lol: Har noen spørsmål til dere som har gjort dette før, kjedelig og finne opp kruttet på nytt...

Har kjøpt en donor m5, hva får jeg brukt av deler fra den?

Hva kan være kjekt og hente fra andre modeller?

Hvor kommer utfordringene?

Motorfester/girkassefester, hva passer her? Eller må disse lages?

En liten oppskrift om dere har...

Mvh Anders

Skrevet

Jeg har S50 i E30M3. Den passer mye bedre siden den er en del kortere og man får tyngden i bilen lenger bak, men nok om det.

Saken er at du må bruke de rette motorfesten. Jeg har desverre ikke 100% fasit på hvilke deler du trenger, men vet at det blir brukt Alpina motorfester. Jeg VET at det ikke er nødvendig å senke traversen vertfall selv om mange tar den snarveien.

Han som hjalp meg å plassere min motor har bygget et par E30er med S38b38 i og han senker ikke traversen, han bruker bare de rette motorfestene. S38B38 er høyere og tar mere plass enn B36.

Helge Vik senker traversen mener jeg.. Så de som ser opp til han bør følge han sine triks så går det som det går...

Jeg har diskutert dette før på bimmers. Skal innrømme at jeg tok feil om et par ting da, men man lærer for hver dag som går..

Kommer nok til å få en del "kjeft" i morgen skal du se.. :)

Lykke til

Skrevet

I DTM kjører de ikke med vanlige bærearmer trodde jeg.

De bruker noe slikt som dette

renntech_06.jpg

Da blir det ikke noe problem med at styrekulene står i spenn når man kjører som de vil gjøre når man senker traversen med vanlige bærearmer.

Skrevet

Får vel gi øyvind litt kjeft jeg da.

Bruk av de "rette" delen tilsier at noen av motorens orginale deler,som innsug og bunnpanne må byttes/modifiseres.

Det er rett og slett ikke plass til en s38b36 i en e30,uten å senke travers,eller finne på noe annet lurt.

Dette blir det samme som at man ikke får en normal personbil inn i en normal stekovn.

Skrevet
I DTM kjører de ikke med vanlige bærearmer trodde jeg.

De bruker noe slikt som dette

renntech_06.jpg

Da blir det ikke noe problem med at styrekulene står i spenn når man kjører som de vil gjøre når man senker traversen med vanlige bærearmer.

Fjæringen er såpass senket at en senking av traversen gjør bare godt for å unngå bumpsteer.

Innfestningene skal være originale iflg. reglene såvidt jeg husker.

Skrevet
I DTM kjører de ikke med vanlige bærearmer trodde jeg.

De bruker noe slikt som dette

renntech_06.jpg

Da blir det ikke noe problem med at styrekulene står i spenn når man kjører som de vil gjøre når man senker traversen med vanlige bærearmer.

Fjæringen er såpass senket at en senking av traversen gjør bare godt for å unngå bumpsteer.

Innfestningene skal være originale iflg. reglene såvidt jeg husker.

Senking av travers vil bare øke vinkelen på styrestaget. Hvordan kan det motvirke Bumpsteer?

Trodde de monterte en kloss imellom, helt ytterst der bærearm og styrestag er festet på fjærbeinet i DTM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...