Gå til innhold

EU-kontroll og avgasser !?


Champ
 Share

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake måtte jeg fjerne min katalysator på min E36 318i 98 mod. jeg skal nå i løpet av februar inn til EU kontroll og lurer da på om det er noen av dere som har klart å komme gjennom uten kat ? er det garantert at jeg vil ha for høye verdier? eller finnes det noen metoder som gjør at jeg kan klare det uten kat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal de se det? de åpner vel ikke røret og ser etter om det er tomt eller ikke ? :-)

jeg anser ikke det som et problem i det hele tatt, det jeg bekymrer meg for er resultatene av målingene som kanskje blir for høy, noen nevner injection cleaner og miljøbensin, hvordan gjennomføre det?

skal jeg ha lite bensin på tanken og BARE ha milhjøbensin? skal jeg ha injectioncleaner i samme tanken ?

flere forslag til hvordan jeg skal kunne komme gjennom nåløyet uten å måtte kjøpe å sette i ny kat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha fylt opp tanken og helt nedpå en flaske InjectionCleaner. enten så kjører du tanken tom og fyller den halvfull + IC, eller så kjører du den halvtom og fyller den opp igjen og tømmer på en flaske til med IC. kjør tanken så tom som du tør og fyll nedpå 10 liter miljøbensin rett før du skal på kontroll... da ville jeg tro du kommer godt utav det. Begge deler har hjulpet meg godt før, men jeg har vel ikke kombinert begge deler så det vil jeg tror gjøre bra utslag på verdiene, uten at jeg vet verdiene med og uten kat.

En sånn IC minsket utslippsverdiene mine med 70% på en bil jeg hadde. Da kjørte jeg full tank og en flaske IC. Så kjørte jeg tanken tom før jeg fyllte halv tank og en hel flaske IC til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du fjernet innmat i kat ja..

Blir noe annet enn å si du har fjernet kat..

Ta ut luftfilter og ha på kondensfjerner på tanken, og kjør litt hardt rett før du leverer den.

Funker ting ellers som det skal, så vil den ligge under grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro at den kan klare lambdaverdien som er kravet

Joda, lambda verdien klarer den. Viss lambdasonden fungerer så ligger den på 1 både med og uten kat. Det har jeg prøvd selv så vet det med 100% sikkerhet.

Med co verdien så er det vell bare å prøve noen av de tipsene over.

Vis det ikke går så koster jo en katalysator 6-700 på Biltema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaringer fra toyotaer (og forumet) Disse bilene kommer igjenom eu kontrollen uten kat. Det krever riktignok at motoren er i god stand og at motoren er varm når den testes (krav ifølge eu regler, men ikke alle bilverksteder som følger det likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha fylt opp tanken og helt nedpå en flaske InjectionCleaner. enten så kjører du tanken tom og fyller den halvfull + IC, eller så kjører du den halvtom og fyller den opp igjen og tømmer på en flaske til med IC. kjør tanken så tom som du tør og fyll nedpå 10 liter miljøbensin rett før du skal på kontroll... da ville jeg tro du kommer godt utav det. Begge deler har hjulpet meg godt før, men jeg har vel ikke kombinert begge deler så det vil jeg tror gjøre bra utslag på verdiene, uten at jeg vet verdiene med og uten kat.

En sånn IC minsket utslippsverdiene mine med 70% på en bil jeg hadde. Da kjørte jeg full tank og en flaske IC. Så kjørte jeg tanken tom før jeg fyllte halv tank og en hel flaske IC til :wink:

Kjørte du da bilen på kontroll med IC på tanken eller hadde du kjørt bilen tom og fylt vanlig bensin ? for er det selve IC veska som gjør utslaget eller er det pga av den har renset systemet?

Men da får jeg vel prøve å gjøre slik: kjøre en tank med IC, deretter kjøre en halv tank med full IC, deretter kjøre den helt tom å fylle med Miljøbensin og dra på kontroll med god og varm motor.

Noen nevner Kat fra Biltema til 700 Kroner... er det mulig ? kan jeg få rør med kat i til min bil for 700,-? eller er det bare innmaten til katen man får ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte bilen på eu kontroll med med vanlig bensin og IC på tanken. En annen gang leverte jeg bilen med kun miljøbensin på tanken, jeg har som sagt ikke prøvd begge deler samtidig. Men grunnen til å kjøre en tank med IC først er jo for å rense systemet en del før du fyller opp igjen og skal levere bilen til kontroll. Om du da kjører bilen nesten helt tom så vil det jo vare litt IC på tanken og du kan hive på en kanne med miljøbensin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner Kat fra Biltema til 700 Kroner... er det mulig ? kan jeg få rør med kat i til min bil for 700,-? eller er det bare innmaten til katen man får ?

Jada, her er til 700,- for 2"rør

79-802_h.jpg

Og til 900,- for opptil 2.5"rør

79-800_h.jpg

De er jo universale og må jo selvfølgelig sveises på plass da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ja nå er det 1 time til jeg skal på EU kontroll, første kontrollen siden jeg kjøpte bilen, nå er jeg spent på om det er noe som gjør at jeg ikke kommer gjennom, om selger har lurt meg med mange "skjulte" feil som jeg ikke ser siden jeg er totalt n00b på bil, og da spess nervøs ang det å kjøre gjennom uten katalysator, spent på hva målingene sier !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...