Gå til innhold

DIY: Demontere Dashbord / Varmeregister E30


Scirre
 Share

Anbefalte innlegg

Vil på forhånd takke Rovderacing og ///MoePower for hjelp her på forumet, samt resten av Bimmers.no for all hjelp tidligere :)

Nå har jeg endelig fått psyka meg opp til å gå løs på varmeregisteret som lekker såvidt inni bilen.

Jeg tenkte å søke litt etter noen guide som viste meg hvordan man kan få ut dette, men med lite suksess...

Fikk høre at det var mulig å kun løsne dekselet under rattstammen og så dra ut registeret gjennom der, noe som for meg så helt håpløst ut, og tviler på at det hadde gått, ihvertfall på min bil.

Så da var det klart for alternativ 2; Demontere dash'en. *Skrekk og gru*

Dette er ikke fryktelig vanskelig faktisk, men tar tid, tålmodighet og litt logikk :)

Siden jeg ikke fant noen guide på dette, tenkte jeg at jeg liksågodt kunne lage en selv mens jeg holdt på.

So.. here it goes...

Skru av de to vannslangene som går inn i torpedoveggen.

Første du må gjøre er å ta ut askebegeret bak på midtarmlenet, og skru av en 10mm mutter som sitter der. Dra deretter midtarmlenet av brekket og vekk med det!

Deretter tar du opp belgen rundt gearstanga, og der vil du finne en tilsvarende mutter du må ha av. (Se bilde)

Så har du to stk "90grader-skruer" på hver side foran ved beina som må av. (Se bilde)

Til sist har du ett stykk skrue nede over "mynt/solbrille-begeret". Den er litt tricky å komme til, men du klarer det med en 8mm fastnøkkel. (Se bilde)

bilde006mq7.th.jpg

Deretter kan du begynne på skruene som holder selve dashbordet.

Fjern dekselet under rattstammen.

Du har 4 stk 10mm bolter på hver ende av dashen. Du ser de enkelt ved å fjerne dekselet ved rattstammen samt åpne hanskerommet. (Se bilde)

Det sitter også en 10mm bolt rett under rattstammen.

Samt noen mindre skruer ved hanskerommet som holder bl.a dekselet til hjernen oppe. (Rett over hanskerommet)

(Det er klin likt på begge sider, her er dash'en allerede av, men du ser hvor sånn ca boltene sitter i forhold til dash'en)

bilde007zg1.th.jpg

Da får du en fin følelse av at ting begynner å løsne ;)

..men så begynner helvete.

Da må du ha ut div CD-spillere for så å løsne vaierne som styrer spjelda til luftstrømmen. De er klipset på plass samt hekta innpå no plastikk.

Det sitter en klips i hver ende av dashen, som holder dash'en og "pyntelistene" på A-stolpene sammen. Disse må skilles.

Deretter er det i grunn bare å prøve seg fram, og fjerne ledninger som blir stramme etterhvert.

Jeg fjernet ikke alle da jeg har husk som en gullfisk.

Deretter tok jeg av rattet. (Sprette opp BMW-merket og så en 22mm skralle/muttertrekker, og vips!)

Og så vippa jeg dash'en over rattstammen og hadde god tilgang til varmeapparatet ;) Denne vippinga bør man kanskje ha en ekstra hånd til for å få løfta begge sider av dashen samtidig.

Så istedefor å fjerne ALLE ledningene, fjernet jeg de som var nødvendig, og vippa dashen over rattstammen, og slapp med det å løsne en hel del med ledninger.

bilde009bq4.th.jpg

"Varmeapparat etc"

bilde008yk9.th.jpg

Da begynner man å se lyset i enden av tunnellen!

Da må du opp i motorrommet, og skru av dekselet som sitter på torpedoveggen (2-3 stk 8mm skruer)

Og så ser du vifta di!

På den "plata" vifta sitter på, har to 4 stk 10mm muttere i hvert hjørne. Disse må da av.

bilde011oq3.th.jpg

Gå så inn i bilen igjen og koble fra en stor firkanta kontakt som går til varmeapparatet.

Og så må du prøve å lirke ut hele herligheten. Husk at det sitter to rør på venstre side som ikke bør bennes for gæli :P

Vel ute er det bare å skru av 3-4 skruer på siden av hele boksen, som holder varmeregisteret fast til boksen.

Dra ut hele registeret fra siden og rop hurra :)

bilde010ue5.th.jpg

Og så er det bare å bytte den.

Varmeregisteret @ mekonomen : 1500,-

Kun de to varmerørene på Bavaria/BMW : 1600,-

Kjøper du på koed sparer du ca 1600 kroner ved kjøp av begge!!

Lykke til!

-Kjetil Fladby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet dash i en e30 for ikke lenge siden.

Da tok jeg av denne kontakten:

DASH.jpg

For det er hele ledningsnettet til dash'n, så da trenger man ikke å koble av alle ledninger til knapper og brytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah ja, vel.. du er heldig som ikke har en e30 hvor tidligere eiere har gått bananas med snarveier gjennom diverse steder i torpedoveggen :P hehe.. på min gikk de ut i hytt å pine, men klart, har man mulighet er det jo helt klart greiest å bare koble ut den der :)

Godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

KJEMPE BRA!

Jeg har grua meg noe sinnsykt til å begynne å demontere dette faen skapet... hadde først i tanken å fjerne gasspedalen, bremsen og midten på ratten med tror jeg lar dette ligge da: p hehe.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

utrulig bra manual! men hjelper desverre ikke meg :P

leste i haynes-boka men får fortsatt ikke til og demontere dashbdet og komme meg inn til varmeregisteret i min E34 520i :( noen som har kunnet ta seg brydderiet og prøve og forklar hvor alle skruene og eventuelle clips er`? har jo ikke lyst til og skade den :)

Thnx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
utrulig bra manual! men hjelper desverre ikke meg :P

leste i haynes-boka men får fortsatt ikke til og demontere dashbdet og komme meg inn til varmeregisteret i min E34 520i :( noen som har kunnet ta seg brydderiet og prøve og forklar hvor alle skruene og eventuelle clips er`? har jo ikke lyst til og skade den :)

Thnx

jeg klarte å få ut registeret i 520ia med AC uten store problemer ihvertfall... må bare tenke riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...