Gå til innhold

Hvordan bremser IX diff? E30

Anbefalte innlegg

Skrevet
63/37

Alltså.. Den kjører 63% bak, og 37 frem..

Det vil si at den driver i teorien kun bak så fremt den ikke slipper der.

Jo mer den slipper bak, jo mer griper det fremme, så det blir på en måte trinnløst helt til det er på sitt max..

Dette vet jeg, jeg prater om diffen.

Tilføre din viten at det faktisk er 3 stk diff på en ix da. :lol:

Kan jo legge til at max er opptil 90% driv fremme eller bak, alt ettersom hvilke hjul som har grip, og hvor dårlig grep dem har.

Senterdiffen jobber rimelig kjapt.

Bakdiff er av samme type som senterdiff, men hvor mange % den er justert til vet jeg desverre ikke.

Dette er ferguson differ, og kan justeres til 90% bremsing.

Dem jobber ikke like kjapt som en såkalt vanlig diff/lamell brems.

Fordelen igjen er at disse ferguson diffene er sammenlignbart med en åpen diff, helt til det blir markant forskjell på hastighet på utgående aksler.

Altså en vanlig diffbrems/lsd/lamell osv.osv. ligger mer eller mindre og bremser kontinuerlig, mens ferguson viscose differ er "åpen" helt til det blir litt vridning/spinning.

Dette ble ikke akkurat noe svar på det du lurte på, men litt oppklarnede var det jo.

Teoretisk sett så funker dem gradvis fra 0-90% om man har dem justert til max brems.

Jeg selv vil tro bakdiffen på en ix er max 35/40%.

Senterdiff er justert til max, men fordelingskassen er konstruert for kontinuerlig 63/47 såfremt det ikke spinnes....

Skrevet

Jeg tør ikke si noe om prosenten, men sånn ca 35-40% er vel max av hva man kan kalle for safe på en gatebil igrunn.

Og siden disse viscosediffene er "uslitelige" så kan det tenkes dem funker opp i mot 40%.

Normalt så er det jo ikke mer enn 25% virkning på lammelsperre diff.

Vet at visco kan justeres, men ikke sikker på hvordan.

Hele opplegget er silicon olje under trykk, så en mulig justering på disse vil vel kunne gjøres med luft rett og slett.

Anyone?? Hjelp oss.

Skrevet

Diffbrems fremme går selvsagt, men om det er laget innmat med brems på til denne er noe helt annet.

Spm. ditt ang. ombygg av bunnpanne skjønner jeg ærlig talt ikke.

Skrevet
Diffbrems fremme går selvsagt, men om det er laget innmat med brems på til denne er noe helt annet.

Spm. ditt ang. ombygg av bunnpanne skjønner jeg ærlig talt ikke.[/quoteke

Trodde diffhuset bak var endel større enn det foran og at man da ikke fikk plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...