Gå til innhold

Startproblem 318 E36


HellFire-
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en E36 318 91 modell for en grei pris. Jeg fikk vite at den ikke startet hver dag, men om den var varm, så var det ikke noe problem. Så om jeg sliper bilen igang og holder turtallet oppe i 1 minutt, så klarer den å gå på tomgang selv. Men om jeg slepper gassen med en gang jeg har fått start, så dauer den.

Kan det være noe med termostatet eller en annen temp sensor? Med tanke på at motoren kanskje tror at motoren er varm, og skyter inn feil blanding i motoren?

Jeg kjørte bilen i ca 2 - 3 mil, og temperaturen hadde så vidt steget forbi det "blå" i dashen...

M40b18 motor

kmstand 245000

Ting som er byttet:

Rotor

Fordelerlokk

Pluggledningssett

Plugger

Lambdasonde

Veivakselsensor

Bærebruer m/bakre foringer h+v side

Stabstagledd foran h+v side

Luftmengdemåler (ikke ny)

Tomgangsregulator (ikke ny)

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem på min 318is e36. Har byttet tempføler, veivsensor, kamsensor, prøvd kondensfjerner, sjekket falskluft med startgass, sjekka batterispenning, bytta plugger og bensinfilter. Har ikke funnet feilen ennå. Spent på om du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har du ikke så mange muligheter igjen..

Det sitter en sensor som går til kullfilteret, det er det eneste jeg kan se for meg av elektriske problemer. Følger du vakumslangen(e) ut fra gasspjeldet finner du den.

Er du helt sikker på at lamdasonden fungerer og er koplet riktig? Kople den ut og dobbeltsjekk. Har hatt 3 M40 biler med akkurat det problemet du beskriver, og alle ganger er det enten lamda eller den forbaska kullfiltersaken.

Den "termostaten" (giver) du refererer til, det er den som sitter på innsugsside av toppen under innsug du snakker om?

Kan også virke som du har treig termostat (vanntermostaten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to "termostater".. Den ene sender signalet til hjernen, den andre styrer saken i instrumentpanelet.

Lamdasonden aner jeg ikke om fungerer. Det var forrige eiger som byttet denne, og han er mekaniker.

Hva oppnår jeg ved å koble den ut da? Altså, om den ikke starter, så starter den vel heller ikke når jeg kobler den ut? Eller går bilen i en "nødmodus"?

Kullfiltersaken har jeg aaldri hørt om. Men dette skal jeg sjekke neste gang jeg skal skru på bilen. Dyr sak?

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg begynt å skru på bilen igjen. Jeg la merke til at turtelleren ligger helt nede på 0 når jeg kinner. Så jeg trodde kanskje det hadde noe med Veivakselsensor å gjøre, så jeg byttet denne med en "gammel" jeg fikk låne av en kompis. Men samme greia. Fant også ut at mange av slangene var full av sprekker og hull (mye falsk luft). Men jeg skjønner ikke hvorfor bilen ikke vil starte, den starter litt, men det er bare snakk om at turtelleren beveger seg opp til 2000 også dauer den igjen, samme om jeg prøver å gi gass eller ikke. Har tatt ut hjerna, den så tør og fin ut, skal prøve å bytte denne med ei hjerne fra en 1.6 (M40 motor det også).

Ellers noen flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...