Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte bakre hjulbue på en e34, har tidligere kun sveiset i gulv og kanaler, altså steder som det ikke syns så godt.

Hjulbuen er jo veldig synlig, og skjøten mellom ny og gammel plate er midt i lyse dagen. Skjønner at det er viktig at det man kapper ut har eksakt samme form som den nye delen.

Regner med at det finnes noen lure tips/triks for å kunne gjøre dette så bra som mulig.

hjulbuen ser slik ut pr i dag,

535_forste_bilder_8.JPG

Skrevet

Jeg tror nesten jeg ville kjøpt en ny hjulbue der pjukern, kappet til den så den var litt større enn det omerådet som er dårlig og så risset rundt og kappet det ca 10 mm innenfor risset. Deretter hadde jeg lagt den nye biten med overlapp innvendig og punktet den forskjellige steder til du tilslutt har en fullstendig søm. deretter masse hulromsmasse på innsiden så det får trengt godt inn i overlappen. sparkle overgangen utvendig og lakke :)

Skrevet

Ny hjulbue er kjøpt :)

Lurte bare litt på selve fremgangsmåten, men det fikk jeg jo svar på nå.

Har du gjort dette før? Lyst itl å hjelpe meg?

Burde jeg bytte hele buen, eller kan jeg kappe ut litt rundt der det er rust?

Skrevet

Ikke overlapp i allefall, da får du en rustfelle ettersom fukt og oksygen vil trenge seg ned mellom platebitene fordi du ikke får rustbehandlet mellom.

Det beste er å sveise kant i kant.

Punktsveis den fast til å begynne med og sett punkt for punkt for punkt helt til du har fått en helt tett skjøt.

Helsveiser du vil du antakeligvis bare lage huller og du kan risikere at metallet slår seg og blir ujevnt.

Når du har fått det sveiset sammen sliper du ned sveisene så mye som det lar seg gjøre uten å slipe de helt vekk, og påfører et tynt lag sparkel over tilslutt for å få skjult sveisesømmen, dette må selvfølgelig pusses veldig fint ned tilslutt.

Det som er veldig viktig når du sveiser er å ha renset begge metallbitene som skal sveises sammen totalt for rust og lakk, fordi dette forurenser sveisen.

Sørg for at sparkelen ikke blir fuktig, for da må den pusses vekk og legges på på nytt.

Når du er helt ferdig med grunnarbeidet kan du bruke noe rusthindrende grunning først av alt, deretter noe "vanlig" grunning for å få en fin overflate og til slutt fargen du skal ha over mer klarlakk på toppen.

Spray på med mange tynne lag til å begynne med kun for å dekke, tilslutt tar du et tykt lag for å få en bra finish.

Ikke masker helt intill området du skal lakkere, masker heller 20cm rundt og unngå å lakkere helt ut til maskeringen, hvis ikke vil du få en lakk-kant som ikke er noe pen å se på.

Hvis du har brukt lakk i bilens orginale fargekode kan du tilslutt rubbe overflaten helt lett, før du dyp-polerer, dermed vil man ikke kunne se at det har vært lakket i ettertid.

Viktig å vente med polering før det har gått noen dager/ei uke for at lakken skal få herde skikkelig.

Håper dette var en grei oppskrift. :)

Skrevet

Supert!

Men jeg stusset på en liten ting. Hvis jeg sveiser kant mot kant, så vil jo sveise sømmen/punktene bli høyere enn platene hvis jeg ikke sliper de helt jevnt ned, men da er det vel lite styrke igjen? Og karosseri platene er jo så tynne at man ikke kan slipe de skrått (med tykke jernplater så skråsliper man jo kantene slik at man kan sveise kant mot kant og ende opp med en "flat" skjøt.

Hvordan kan jeg kappe til delene slik at jeg ikke ender opp med "skeiv" hjulbue?

Burde jeg bytte hele buen, eller kun de 10-15cm som er rustne?

Tror ikke jeg skal lakke selv, tenkte jeg skulle bare slipe ned og grunne så sende den bort til sparkling og lakking.

Skrevet

Når jeg først er inne på det så har jeg jo en del annet som skal sveises..

venstre innerskjerm

rustinnerskjerm.JPG

rustvenstrefremme.JPG

Dette er ikke "synlige" steder, så her blir det bare å kappe ut fra en delebil, eller finne noe platerester og kline på.

Skrevet

Nei ikke bytt hele.. du bytter bare det som er dårlig.. Kapp til den nye buen så den dekker det rustne omerådet, legg ny bue utenpå gammel, riss og kapp :)

Jeg har byttet hjulbue mange ganger og gjort det på måten jeg sa, det går bra så lenge du pøser på med tyntflytende hulromsmasse på innsiden. Da har du jo en kant der som massen butter mot og renner imellom.

Sveiser du butt skjøt så har du jo det problemet du nevner med at du får topper. og hvis du sliper for mye ned så kan det hende du ikke har noe mer sveis igjen hvis du ikke har fått til full gjennombrenning.

Skulle gjerne hjulpet deg men skal igjennom en større operasjon snart og blir derfor satt ut av drift en stund :)

Skrevet

hei!

har sikkert byttet 20 buer før..

en liten oppskrift.

begynn med å skjære vekk det rustnegjerne 3-4 mm utenfor bruk stikksag IKKE vinkelsliper! kapp til den nye delen sånn ca en ca for stor altså da i over lapp... så legger du denne utenpå det resterende som er igjen på bilen, tilpasser den så den spasser alle veier. så klyper du den fast med et par tenger.. så tar du saga og skjærer igjenom begge platene. så du da sitter igjen med ca bladtykkelsen imellom ny og gammel del. så PUNKTER du den forsiltig med noen få punkt så den henger der.Tar så av tengene, og punkter den i profilene først,altid profilene først.. så punkter du 2 punkt på h side blåser med luft og punkter 2 pungt på v side å glåser med luft.. og dette gjentas hele tiden når du nermer deg 10-15 punkt så sliper du sveisen ned ogkjler igjen med luft så punkter du et par punkt oppe og litt her og der.. VIKTIG å blåse etter ca 2-3 punkt. så sliper du litt igjen og fortsetter der det skal sveises.når du da har fått den hel tilslutt og ferdig slipt av sveise punkter,sliper du over buen med 80 papir på en slipe rondel så alt blir helt rent. og tinner. dette kan være litt vanskelig men det er absolutt det beste. så når an er ferdig med å tinne så slipper man dette ned med en karrroserifil og til slutt med 180 papir på en rondell så er man ferdig! ikke sparkel klinet som suger fuktighet! legger på epoxygrunding og lakkerer.

kan godt hjelpe deg om du vil..

nåes på 99297119

beklager om de er noen skrivefeil her har ikke vært å purka i bingen siden natt til lørdag..

Skrevet

Nå begynner det å bli en god del matnyttig her!

bmw520: Joa husker vi pratet om det, men jeg glemte detaljene :)

driftbimmer:

tinn og stikksag til metall har jeg ikke, har kun tilgang til vinkelsliper, dremel og så kan jeg få låne en mini vinkelsliper som går på trykkluft.

Tror jeg ender opp med å gjøre det slik som jokkalin beskriver.

Ser du holder til i sarpsborg.. Bilen min er det ikke skilter på, så all sveising må skje her (på jessheim)

Er det noen grunn til ikke å bruke vinkelsliper?

Skrevet

Unnskyld at jeg sporer dette litt av men har et spmål lil briftbimmer: åssen tinner du dette? varmer du opp stedet til glødende og legger tinnet på?? Kunne godt tenke meg og kunne dette, og bruker du vanlig trådtinn på snelle?

Skrevet

du varmer opp tinnet, slik at d blir en seg gegge, så legger du d på men feks en tresleiv. nei er ikke vanlig tinntråd på snelle, de finnes som stenger, er karosseri tinn.

men driftbimmer er sikkert flinkere til å forklare.

Skrevet
Nå begynner det å bli en god del matnyttig her!

bmw520: Joa husker vi pratet om det, men jeg glemte detaljene :)

driftbimmer:

tinn og stikksag til metall har jeg ikke, har kun tilgang til vinkelsliper, dremel og så kan jeg få låne en mini vinkelsliper som går på trykkluft.

Tror jeg ender opp med å gjøre det slik som jokkalin beskriver.

Ser du holder til i sarpsborg.. Bilen min er det ikke skilter på, så all sveising må skje her (på jessheim)

Er det noen grunn til ikke å bruke vinkelsliper?

hehehe, men du får jo mange forklaringer her, å de fleste funker, vi har vel alle vår måte å gjøre d på :wink: men d er VIKTIG med skikkelig grunning, og behandling bak.

Med bruk av vinkelsliper så kan d bli veldig varmt, og platen kan fort slå seg, sikkert andre argumenter også, men d funker om man er forsiktig :) men er egentlig no herk :(

Skrevet

vinkelsliper lager for stort kapp om man legger overlapp og skjærer. da får man borti mot cm å sveise igjen.. optimal "sprekk" er 2-3mm

TINN..

først skal plata være 100% ren (det er det viktigeste) ellers fester ikke tinnet seg i det hele tatt.. så bruker man "berafix" og smører det på feltet som skal tinnes, varmer opp dette med en propan brenner, så ser man det skifter farge.. tørker av dette med papir og karroseriplaten er nesten i chrome. tar tinn staven og varmer opp den.(hold da staven ca 20 cm fra feltet som skal tinnes)dette pga holde varmen i plata og tinn stava.. hørte noen snakket om rødglødene dette er aldri gunstig på en et bil karrosseri da vil plata deformere seg. kun en tine man varmer opp rødglødene for det når man skal kryppe plata.

"kladd" på ca med mengde tinn så legger du vekk tinnstava og har en tre"sleiv" veldig viktig at denne ikke er tør men er godt med hydraulikk olje på den,eller vil den ta fyr. smør og form tinnet til du er fornøyd.la det kjøle seg ned uten noen form for kald luft eller vann.så bruker du en karroserifil og filer det ned og for å få det helt 100 bruker du en slipe rundell og tar kanter topper og overganger og subber over tinnet så du ikke har store hakk etter tinnet..

må du sparkle over tinet er det viktig å vaske med VANN og TYNNER og VANN i denne rekkefølgen ellers vil sparkelen sprekke og slippe etter noen måneder.

er vel en liten oppskrift på tinnet..

om du betaler bensin utgiftene mine så skal jeg komme og hjelpe deg på ditt verksted. har du kompressor? kan ta med meg sag og bånd sliper.=)

Skrevet

No var eg heldig, skulle til å lage ein sånn topic, men her var det jo allerede ein MED knall gode tips.

Kor kan eg få tak i stikksag til metall?

Helde berre bytte bladet eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...