Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare si med en gang at sjønner hva dere sier men alikevel ikke helt enig;-)

@ Glenno. Når jeg kjører til jobben så møter jeg som regel ett tett felt av biler over en liten fjellovergang, (ferge som kommer i land) uten gatelys. Når jeg ser den rekken med biler kommer imot, så låser blikket seg faktisk mot den bil nr. F.Eks 19. som har meget avvikende lysføring! Det er derfor det er forbudt å ha ettermonterte 6000k xenon lykter! Samme blir det med grøftelys.. samtidig som det innsnevrer ditt eget observasjonsfelt.

Det jeg nevnte var lovlig installerte lys/lysstyrke. Får meg til og tenke på damene på våren som går der så lettklede eller nydlige sportsbiler som innsnevrer ditt eget observasjonsfelt ;-) Det burde kansje vært ulovlig og sjennerende også da?

Hvorfor gjør du slikt egentlig Stephan? Enig i at lov er en lov men ønsker bare vite grunnen egentlig :-)

Ser at noen veldig få blinker vilt på meg om jeg kjører på sommeren midt på lyse dagen om jeg kjører med park+underlys. Dette sjønner jeg ikke. Lurt på om jeg skulle snudd og spurt, men da måtte jeg brytet norsk lov med for høy hastighet.

På sommertid ser jeg ikke noe galt i å bruke den kombinasjonen av nær+tåkelys. Gjorde dette selv i en periode selv rett etter jeg kjøpte bilen. Men ved vått føre eller veldig møkt (slik som enkelte dager på vinteren) blir slikt lys overflødig og til en plage for enkelte du måtte møte.

Og hvis det er begge deler, både veldig mørkt og vått (slik som det var her på østlandet natt til onsdag/torsdag blir det bare enda værre.

Med min gamle slitne e34 legger jeg merke til at lyktene/glasset begynner å bli slitt, og lysstyrken er ikke så høy som den har vært i sin tid. Når jeg da kjører på natterstid og møter f.eks SUVer med nær+tåke forsvinner en del av synsfeltet på veien. For å kompansere kommer jeg da med fjernlysa. Også for å indikere til bilen jeg møter at sjåføren kjører med et lyssett for mye.

Vet med meg selv i allefall at hvis en bil blinker på meg, så er det første jeg sjekker om lysa mine er i orden.

Det er vel det "politisk korrekte" svaret på hvorfor jeg bruker fjernlysa som respons. Men er vel mer som en hevnaksjon til de som kjører med denne kombinasjonen. :P

He he setter pris på gode sakelige meninger i en slik diskusjon da det er slik jeg for egen del lærer.

Som deg er reaksjonen det samme som deg med at jeg underssøker om noe er galt. Men jeg ut ifra første innlegget mitt i denne tråden er jeg forsatt ikke enig selv om jeg ser hva dere argumentere.

Skal høre på skolen jeg om det er mulig å få lånt et luxmeter der. Så tar jeg og Christian, aka Chrzz, oss en kjøretur.... vi skal gjøre et forsøk!

Så skal bli artig se hva dere får ut av dette egentlig :-) Dette er postivt undersøkelse syntes jeg. Kjør på og kom tilbake med resultater.

Noen med link til video eller bilder der illustrerrer sjenering ved lovlig montert lux, montering av hovedlys og tåkelys samt lovlig plassering av disse som skaper så store problemer som så mange antyder her?

(jeg ser det dere skriver men forsatt ikke enig). Vil gjerne bli overbevist her). :-)

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Eneste lysa som sjenerer er fjærnlys så lenge de er riktig justrert!! spiller føkkall om det er xenon, tåkelys eller vanlig lys.. MEN om lysene er feiljustert å så sjenerer xenon mer en vanlige!!

Sjønner ikke hvorfor folk klager over at tåkelysene sjenerer om de er riktig justert?? er dere misunnelige eller???? OG dessuten så er det lettere å se farer i veikanten med tåkelys.. da seff etter det har blitt mørkt siden det er da lysene funker!!

Men loven sier at tåkelys ikke er låv på kvelden/natten, så da får man vel heller kjøre på en hjort eller noe istedet for å bruke tåkelys å kansje sett den, slik at de som ikke har tåkelys skal bli misunnelige, lenge leve likestilling!!

Skrevet

Ikke for å være frekk, men dette skulle da være vanskelig for enkelte..

Tåkelys lyser noen få meter foran bilen (og litt ut til siden). Du rekker ikke reagere på noe som dukker opp der. Tåkelys har KUN en funksjon i sterk tåke - og da sammen med gangfart. Dette er jo gjentatt til det uendelige nå og hvis det fortsatt er så himla vanskelig å forstå så prøv selv. Finn en øde og mørklagt vei; skru på kun tåkelys og gass på.

Misunnelig? Tja... jeg demonterte mine.. :)

Skrevet
Men loven sier at tåkelys ikke er låv på kvelden/natten, så da får man vel heller kjøre på en hjort eller noe istedet for å bruke tåkelys å kansje sett den, slik at de som ikke har tåkelys skal bli misunnelige, lenge leve likestilling!!

Det er jo helt på jordet. Ved bruk av nærlys har du 30-50m siktlengde fremfor bilen, avhengig av om lyktene er riktig innstilt eller ikke. Nå har ikke jeg klart å oppdrive siktlengde med tåkelys, men det er i allefall ikke 30 meter.

Bruk hodet og regn på det. Selvom kjører med tåkelys og nærlys så lyser ikke tåkelysene opp mer enn noen få meter forran bilen. Så la oss si du kjører i 80kmt (22ms) så hjelper det ikke om du oppdaget hjorten i tåkelysets overflate, da du mest sansynlig allerede har kjørt på hjorten før du rekker å tenke over det.

Skrevet

Okej hagenisse og Stephan.s da kan iallfall ikke lysstyrken sjenere men at som sagt tidligere antall lys være det som er problemet dere mener være problemet her da eller? Om så er jeg tilbake til innlegget om lettkledde damer på våren eller heftige sportsbiler da ;-)

Skrevet
Okej hagenisse og Stephan.s da kan iallfall ikke lysstyrken sjenere men at som sagt tidligere antall lys være det som er problemet dere mener være problemet her da eller? Om så er jeg tilbake til innlegget om lettkledde damer på våren eller heftige sportsbiler da ;-)

Nja, blir litt feil å si det slik. Er de korrekt innstilt og med riktig styrke er de ikke sjenerende, men bare et irritasjonsmoment. Men de kan fortsatt være sjenerende ved våt veibane.

Er de ukorrekt innstilt så blir de fort sjenerende. Spesielt med senket bil og imøtekommende SUV med ukorrekt innstilte tåkelys.

Med for høy styrke blir de jo også ekstra sjenerende ved vått føre hvis de er korrekt innstilt.

På toppen igjen har du jo diverse kombinasjoner av alle overnenvte. For høy styrke, feilinstillt, vått føre o.l, men har ikke ork til å ramse opp alle teoretiske tenkelige negativer sider med tåkelys. 8)

Blir jo også feil å sammenlikne med lettkledde damer og sportsbiler, da disse hverken er ute i hardt regn, eller synlige på natterstid.

Skrevet
Sjønner ikke hvorfor folk klager over at tåkelysene sjenerer om de er riktig justert?? er dere misunnelige eller????

Ja, vi er alle misunnelige på tåkelysene dine. Og siden du presterer å bruke dem i hytt og pine synes vi også du er temmelig kul. Spesielt hvis du bruker dem når det er mørkt. Da skjønner vi at du er en type som liker å ta sjanser og leve farlig. Personlig har jeg også tåkelys på bilen min, men dessverre føler jeg meg ikke kul nok til å bruke dem.

OG dessuten så er det lettere å se farer i veikanten med tåkelys.. da seff etter det har blitt mørkt siden det er da lysene funker!!

Men loven sier at tåkelys ikke er låv på kvelden/natten, så da får man vel heller kjøre på en hjort eller noe istedet for å bruke tåkelys å kansje sett den,

Her er du jo helt på jordet. Som nevnt over, finn en mørk, øde landevei og prøv å naviger deg fremover i 60-70 km/t ++. Ikke sjans..

..slik at de som ikke har tåkelys skal bli misunnelige, lenge leve likestilling!!
Den tiden da tåkelys var et statussymbol er nok forbi for en stund siden, mister. Nå er tåkelys stort sett et symbol for "her kommer jeg som innbiller meg at bilen min ser mye tøffere ut hvis jeg skrur av nærlysene". Absolutt alle andre forklaringer er bare skalkeskjul.
Skrevet
Nei, hadde park/tåke. Da min kjørelærer fortalte meg at dette var en lovlig kombinasjon, den gangen jeg kjørte opp. Men han skinnkledde gubben mente at det var for mørkt. Det var kansje det da.... Heh.. Uansett mener jeg at det er totalt idiotisk av dem å legge seg opp i slikt. Hadde observert meg i en rundkjøring 1km lenger borte. Fulgte etter meg derfra.

Det står i loven at det er lovlig med kombinasjonen park/tåke i dagslys, og det står også at tent gatebelysning regnes som dagslys, så om det var gatebelysning der du kjørte kan de faktisk ikke si noe på det!!!

Skrevet

Nja, blir litt feil å si det slik. Er de korrekt innstilt og med riktig styrke er de ikke sjenerende, men bare et irritasjonsmoment. Men de kan fortsatt være sjenerende ved våt veibane.

Er de ukorrekt innstilt så blir de fort sjenerende. Spesielt med senket bil og imøtekommende SUV med ukorrekt innstilte tåkelys.

Med for høy styrke blir de jo også ekstra sjenerende ved vått føre hvis de er korrekt innstilt.

På toppen igjen har du jo diverse kombinasjoner av alle overnenvte. For høy styrke, feilinstillt, vått føre o.l, men har ikke ork til å ramse opp alle teoretiske tenkelige negativer sider med tåkelys. 8)

Blir jo også feil å sammenlikne med lettkledde damer og sportsbiler, da disse hverken er ute i hardt regn, eller synlige på natterstid.

Jepp se her tro jeg vi sjønner eller nærmer hverandre en forståelse. Kan også være enig tildels Stephan.s. He he hva ångår lettkledde damer kan vel de dra fokus vekk fra oppmerksomheten også, vil jeg tro ;-).

Hva angår se tøft ser enn bort fra loven, om det er moteriktig ut eller ei syntes jeg det er fint med både nærlys og tåkelys sammen, om de matcher samme lysstyrke og er sammensatt riktig utført.

Skrevet
Nei, hadde park/tåke. Da min kjørelærer fortalte meg at dette var en lovlig kombinasjon, den gangen jeg kjørte opp. Men han skinnkledde gubben mente at det var for mørkt. Det var kansje det da.... Heh.. Uansett mener jeg at det er totalt idiotisk av dem å legge seg opp i slikt. Hadde observert meg i en rundkjøring 1km lenger borte. Fulgte etter meg derfra.

Det står i loven at det er lovlig med kombinasjonen park/tåke i dagslys, og det står også at tent gatebelysning regnes som dagslys, så om det var gatebelysning der du kjørte kan de faktisk ikke si noe på det!!!

Det stemmer at det er lovleg med park+tåkelys i dagslys ja, men den loven som seier at gatelys blir definert som dagslys...den får du finne til meg før eg trur det!! Du får leite i vegtrafikkloven, kjøretøyforskriften og trafikkreglene...trur ikkje du finn det i nokon av dei ;)

Etter mørkets frembrudd er det KUN nærlys / fjernlys som er lov, gatelys eller ei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...