[space] Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Har et lite problem nå. Bremsen på venstre framhjul ligger på under kjøring. Dette fører til vibrasjoner i rattet (Alltid én vibrasjon pr hjulomdreining), og bremseskiva blir selvfølgelig veldig varm. Når jeg bremser drar bilen litt til høyre. (Altså motsatt side av klossen som ligger på.) Alt dette er heller ikke konstant. Jeg kan kjøre småturer der det ikke er noe problem, jeg kan kjøre turer der det ikke er noe problem i starten, men som plutselig kommer, eller omvendt. Det kan være til og fra på samme tur også. f.eks i sta kjørte jeg på ring 3 i 60, ikke noe problem. Ga på til 80 og det begynte å vibrere og riste i rattet. bremset ned og det fortsatte like ille. Altså var ikke nær bremsen når det begynte å vibrere. Noen som har en god løsning på dette, eller må jeg på verksted? Nå er jo sikkert venstre skive eller kloss mer slitt enn høyre også, så sikkert derfor den drar til høyre under bremsing? Bremseskivene og klossene er forøvrig byttet på service2 hos Trondrud for under et år siden. Burde jeg kunne få det fikset gratis?
Pelton Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Gåen pakning på stempel i calipter? Som over tid fører til at det kommer inn sand å dritt som forhindrer stempelet i å bevege seg som det skal. KAN være så enkelt. Skal vel i utgangspunktet ikke dra til noen side uavhengig av om bremseklossene er ulikt slitt. Tiltak: Ta av calipter å se om pakninga er gåen. Om den er det,- Kjøp ny/brukt calipter og bytt denne og sannsynligvis også klossene. En ny calipter koster ca2500kr(original) brukt får du for 500-1000kr.
opt Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Kan være det holder å ha på litt kobberpasta mellom kloss og calipper, ellers er det vel bare å bytte calipper. Saltet tar fort livet av de.
[space] Skrevet Januar 19, 2008 Forfatter Skrevet Januar 19, 2008 Takker for tips så langt. Får se hva jeg klarer å få sjekket opp alene. kjipt å stå i gata her i mørket og mekke...
TerjeAa Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Heisann! Hvis ikke føringene til klossene er ordentlig rengjort kan du få skjev belastning på klossene dine. Disse kan du rengjlre ved å ta av dekket, og deretter se etter to plast "rør" som står ut på baksiden av kalipperen din. På disse er det et lite lokk som du må ta av, og deretter bruke en umbrako og skru av en og en og rengjør de ordentlig. Disse har vært ordentlig stygge innerst på begge bilene mine, og det er greit å rengjøre de uansett.............. (og smøre!)
Fliid Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Fins vell rep sett til de fleste caliptere. Billigere enn og kjøpe ny/brukt.
Bjørn 320 Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Har hatt samme problem på min E36, fleire ganger. Første gangen var det at spora som bremseklossen skal gli inn og ut i, var full av rust, som førte til at klossen ikkje ville skikkeleg tilbake. Vart fiksa med ein time med fil og smergelpapir. Andre gangen var det stempelet som ikkje gjekk tilbake igjen. Demonterte og fant ut at det ikkje var antydning til bremsepasta igjen inni der. Reingjorde, smurte opp igjen og satte det sammen, lufta bremsene og alt var tipp topp Pris: ca. 0 kr + ein time eller to med arbeid...
[space] Skrevet Januar 19, 2008 Forfatter Skrevet Januar 19, 2008 Great! Da har jeg litt å jobbe ut fra.
[space] Skrevet Januar 20, 2008 Forfatter Skrevet Januar 20, 2008 Da har jeg lekt mekaniker og hatt av calipperen. Det jeg la merke til var at den store gummipakningen (en av delene på nr. 10 på bildet?) ikke satt fast, og at det var litt dritt og rustflekker på sylinderen under. Spruta på med masse crc 540 skrudde det sammen igjen, og tok en prøvetur. Fungerte helt bra, men var jo bare en liten tur. Dro heller ikke til høyre under bremsing, så det er jo bra. Skal kjøre lenger etterpå, så får jeg se hvor lenge det holder. Hadde ikke noe bremsepasta eller no, så må vel skru det opp igjen og få fiksa det skikkelig. 10 34111153202 Rep.set bremsecalipp (Org) 214.11 13 81229407103 Bremsepasta (Org) (5,5ML) 11.70 Kommer jeg såpass billig unna er det jo greit.
turn-in Skrevet Januar 21, 2008 Skrevet Januar 21, 2008 Jeg har plukket i fra hverandre en del kalippere og det er en relativt billig reperasjon. Det er lurt å slipe vekk rust i sylinder(nr. 1) med 300 papir, bruk roterende bevegelser. Samme gjelder stempelet(i midten på nr. 10) hvis det fortsatt skal brukes. Når det er rengjort ordentlig og montert med bremsepasta skal stempelet gå så lett at det kan beveges ut og inn med håndkraft. Det lønner seg også å rengjøre og smøre de punktene hvor klossen er i kontakt med resten av kalipperen(på nr. 1 og 2). Glidepinnene(nr. 6) bør også renses og smøres. Når du har skrudd kaliperen på bilen igjen, skal det gå an å bevege kalipperen fram og tilbake med håndkraft.
Pinky Skrevet Januar 21, 2008 Skrevet Januar 21, 2008 Hvis det er rust på stempelet eller i sylinderen må du bytte dette, ellers vil det ikke holde lenge før pakningen tar kveld og det begynner å lekke. Det er ikke en holdbar løsning å pusse med sandpapir. Det greieste er vel å kjøpe en innbyttecaliper evt en ny. Vil anbefale å evt ta begge sider. Hvis det ikke er rust på stempelet eller i sylinderen; du må også ta ut pakningen inne i sylinderen og rengjøre godt i sporet til pakningen. Obs; Ikke bruk noe annet enn den spesialpastaen beregnet for det inne i sylinderen. Rengjør sporene der bremseklossene glir, der kan du evt legge litt kobberpasta(ikke bruk kobberpasta inne i sylinderen). Edit: Jeg er usikker på hvilket smøremiddel/pasta som skal brukes på de pinnene(innenfor plastlokkene). Hvis du skal rengjøre innvendig eksisterende calipere bør du kjøpe nye pakninger/tetninger.
[space] Skrevet Januar 21, 2008 Forfatter Skrevet Januar 21, 2008 Dere klarer ikke referere til nummerne på tegningen? F.eks stempelet og glidepinnene.
turn-in Skrevet Januar 22, 2008 Skrevet Januar 22, 2008 Har oppdatert mitt forrige innlegg med nummer. Når det gjelder å slipe bort rust i sylinder og på stempel er dette en holdbar løsning. Jeg gjorde dette på to biler jeg hadde og kjørte problemfritt over 100 000 km med hver av dem etterpå. Jeg smurte tom. med Statoil universalfett. Det beste er å smøre stempel og glidepinner med et middel som heter "bremsepasta" og som fås kjøpt i bilrekvisitaforretninger. Denne er snill mot de delene som er laget av gummi.
Pinky Skrevet Januar 22, 2008 Skrevet Januar 22, 2008 Når jeg sier rust på stempel mener jeg gravrust som man ikke får bort. Det er rustet inn i metallet og det er groper. Mulig det var rustet på områder som ikke er i kontakt med pakningen på dine. Med slitte bremseklosser er det indre overflate på stempel som er i kontakt med pakningen. Med nye klosser er det mer ytre områder som er i kontakt. Jeg ville ihvertfall ikke satset på å bruke stempler som har antydning til gravrust.
turn-in Skrevet Januar 22, 2008 Skrevet Januar 22, 2008 Som regel ruster det bare ytterst, og dette er ikke et område stempelpakningen beveger seg i før klossen er bortimot utslitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå