Gå til innhold

Dumpventil problem


Singda
 Share

Anbefalte innlegg

Har montert dumpen min nå,

Men den vill ikke slippe ut trykket, er bare wastegaten som slipper.

Lader jo 0-8 bar så burde vært litt futt i dumpen da mener jeg.

Det er vakum i slangen også, og mener det er 100% tett der jeg festa den.

Noen som har peiling på hva det kan være?

(har en justerbar singelpiston dump)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpventilen skal i utgangspunktet beskytte ladeluftrør/slanger (innsuget) mot trykksjokk. wastegaten styrer ladelufttrykket (turbotrykk). Så en dumpventil som blåser mye er ofte feiljustert, normalt blåser den v/giring på full gass.(hør rallybilene) Hmm.. håper du mener "trykk i slangen" ikke vakuum :-)

Skal jo få justert ventilen viss det er rett koblet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpventilen skal i utgangspunktet beskytte ladeluftrør/slanger (innsuget) mot trykksjokk. wastegaten styrer ladelufttrykket (turbotrykk). Så en dumpventil som blåser mye er ofte feiljustert, normalt blåser den v/giring på full gass.(hør rallybilene) Hmm.. håper du mener "trykk i slangen" ikke vakuum :-)

Skal jo få justert ventilen viss det er rett koblet..

Problemet mit et at dumpen vill ikke slippe ut noe som helst overtrykk ifra trykkrørene,

skal jo koble en vakumslange på de fleste dump ventiler (på toppen) som hjelper å suge opp stempelet i dumpen,

Men eneste jeg hører en wastegaten som flaprer ut trykket. kan fjæra i dumpen være rett å slett for hard? rart det og med at jeg lader 0,8 bar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. håper du mener "trykk i slangen" ikke vakuum :-)

Det går for det samme uansett om han mener trykk eller vacum.

Det er trykk i den når man gasser, slik at det hjelper til med å holde ventilen stengt når man trår på, men så fort man slipper gassen skal det bli vacum i slangen, som skal hjelpe til med å åpne dumpventilen.

Noe som er viktig for at dumpventilen skal virke, at du skal få vacumet som kreves for å åpne den er at vacumslangen er plassert ETTER gasspjeld, og dumpventilen FØR gasspjelt, hvis ikke vil det ikke fungere som det skal.

Rent ellers vet jeg ikke hva du kan gjøre.

Selvfølgelig kan fjæra være stram, men dette kan du jo finne ut av.

0,8 bar skulle være nok til å få åpnet de fleste dumpventiler, selv om det ikke vil gi så veldig stort blås i de litt større typer dumpventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. håper du mener "trykk i slangen" ikke vakuum :-)

Det går for det samme uansett om han mener trykk eller vacum.

Det er trykk i den når man gasser, slik at det hjelper til med å holde ventilen stengt når man trår på, men så fort man slipper gassen skal det bli vacum i slangen, som skal hjelpe til med å åpne dumpventilen.

Noe som er viktig for at dumpventilen skal virke, at du skal få vacumet som kreves for å åpne den er at vacumslangen er plassert ETTER gasspjeld, og dumpventilen FØR gasspjelt, hvis ikke vil det ikke fungere som det skal.

Rent ellers vet jeg ikke hva du kan gjøre.

Selvfølgelig kan fjæra være stram, men dette kan du jo finne ut av.

0,8 bar skulle være nok til å få åpnet de fleste dumpventiler, selv om det ikke vil gi så veldig stort blås i de litt større typer dumpventiler.

Okey, ja vakumet er tatt etter spjeldet ja, men er koblet på et T stykke mellom insuget og bensinstrykkreg. veit ikke om det har noen betydning men tror jeg skal prøve å koble opp en enkel slange ifra insuget rett til dumpen. mulig det hjelper?

vist ikke veit jeg ikke va det kan være, dumpen er før spjeldet og alt virker tett

Har også 2 stk vakum slanger som jeg har på trykkrøret, den ene styrer turbotryksmålern og andre tillegsprutet. (om det har noen betydning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen betydning at du har koblet deg på med T stykke på en annen komponent sin vacumslange.

Syns det høres ut som du har alt riktig jeg.

Hvilken dumpventil er det du har, og har du bilde av den?

dump.jpg

Er vell det beste bildet jeg fant av den nå, husker faktisk ikke hvilket merke det er, er vell noe billig greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at fjæra kan bli for hard om man ikke lader nok, og da får man flapring som man gjerne hører på rudskogen fra tid til annen. Kjøpte nettopp en turbo der det fulgte med 2 dumpventiler. Den ene greide jeg å presse ned mens den andre var umulig å presse ned. Dvs forskjellig hardhet på fjærene. Skal ikke si jeg har rett, men det virker logisk, og har hørt dette fra enn annen turbo frik 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har koblet vakumslangen på insuget ja etter spjeldet... tok ut fjæra i dumpen og bare lot stempelet være inni der,og kobla på vakumslangen, da sugde den stempelet opp med engang,har en mistanke om at fjæra er for hard ja..

prøvde å presse opp stempelet med fingeren men det fikk så vidt.. var ganske hard ja, så tror jeg skal prøve med slakkere fjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...