ingard Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 hmm.. vekker til live denne jeg.vurderer lowtech sammen med bilstein B8 til min E34, da 60/30 senk. noen som har ris eller ros til lowtech? bortsett fra navnet? Vet det er to på bimmerforums som har lowtec på e34'ene sine.. Og de er visst fornøyd. 60/40 skulle bli riktig på e34.
S.Hafsmo Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 tja, har 40/40 nå, og synes den er i laveste laget bak. så tenkte at om jeg fikk den opp en cm bak, og ned 2 fremme måtte det vel bli bra. du vet ikke hva de heter de som har lowtech her?
ingard Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 tja, har 40/40 nå, og synes den er i laveste laget bak. så tenkte at om jeg fikk den opp en cm bak, og ned 2 fremme måtte det vel bli bra. du vet ikke hva de heter de som har lowtech her? http://schmiedmann.no/ har tatt inn masse lowtec. Der får du også med fjørskåler og nye tårnlager foran. Sånn at det passer.. Har handla mye fra dem, så de er anbefalt..
S.Hafsmo Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 tenkte på de som eier bil med lowtec. tenkte jeg skulle handle fra Schmiedmann. skal prøve de 60/30 settene. følger tårnlager og fjørskåler med på de fjørsettene? fulgte med skåler på Bilsteindemperne bak, men ingenting fremme, så hadde vært kjekt om det kom med fjørene.
ingard Skrevet Mars 19, 2008 Skrevet Mars 19, 2008 tenkte på de som eier bil med lowtec. tenkte jeg skulle handle fra Schmiedmann. skal prøve de 60/30 settene. følger tårnlager og fjørskåler med på de fjørsettene? fulgte med skåler på Bilsteindemperne bak, men ingenting fremme, så hadde vært kjekt om det kom med fjørene. Nei, det er bare hvis alt er lowtec. Skal du ha bilstein i tillegg må du kanskje ringe å høre hva som er rett.. Her: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=960813 Og her: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p=10096014
beemerdude Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 Har aldri turt å kjøpe et nobrand senkesett jeg ihvertfall... uansett om de kommer fra tyskland eller hvor det kommer fra.... kjøp deg heller et annerkjent merke, får da senkesett fra styling tech til ca samme pris...
BMWPower Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 Eg har Lowtech på min 7 serie. Stivhet og komfort er helt ok. Men det jeg er veldig skuffa over er at Schmiedmann selger dette settet jeg kjøpte som 50/30mm, noe som i mine øyner hadde vært perfekt på bilen min. Men etter jeg hadde montert det og bilen hadde stått i noen dager var den ikke senket mer en ca 10-15 mm mer enn org. Såg i TUV papirene og der står det at senkefjørene senker ca 40/40mm Noe som ikke stemmer overens med annonsen til Schmiedmann. Der står det 50/30mm. Ringe til dem og de sa bare at jeg måtte regne med litt forskjell i mm. Det kunne senke 50 men kunne også senke 30mm. Ikke holdbart syns jeg! Men personen jeg snakkte med hos Schmiedmann var veldig hyggelig, og jeg fikk tilbud om å sende senkesettet i retur. Men det er liksom ikke gjort på 5min å skifte fjører. Og hadde jeg fått dette gjort på verksted, hvem skulle betalt dette da? Så alt i alt, er jeg veldig skuffet over at et senkesett som senker 30-40mm selges som 50/30
ingard Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 Har aldri turt å kjøpe et nobrand senkesett jeg ihvertfall... uansett om de kommer fra tyskland eller hvor det kommer fra.... kjøp deg heller et annerkjent merke, får da senkesett fra styling tech til ca samme pris... Til e34? Nei, så lenge de som har kjøpt det er fornøyde, ser jeg ingen grunn til å tvile på kvaliteten..
beemerdude Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 Har aldri turt å kjøpe et nobrand senkesett jeg ihvertfall... uansett om de kommer fra tyskland eller hvor det kommer fra.... kjøp deg heller et annerkjent merke, får da senkesett fra styling tech til ca samme pris... Til e34? Nei, så lenge de som har kjøpt det er fornøyde, ser jeg ingen grunn til å tvile på kvaliteten.. jupp. hain har oxo til E34... de jeg har snakka med har ikke akkurat noe positivt å si om lowtech, det er ikke lavheten og utseende som er det viktigste når det gjelder senkesett.. det bør nå være kvaliteten og responsen, samt komforten... men dette er ditt valg... synes det e greit å bruke seriøse og annerkjente merker på slike deler jeg... er en vesentlig del av bilen....
S.Hafsmo Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 vel, nå er det ingen av de anerkjente merkene som leverer riktig høyde til E34. er jo bare 30mm hele veien, eller andre, i mine øyne ubrukelige høyder. hadde jeg funnet f.eks H&R eller Eibach med en tilsvarende høyde som 50/30 eller 60/40 hadde jeg selvfølgelig satset for det. dempere derimot har jeg kjøpt Bilstein B8 da jeg tror det er en av de viktigste delene på en bil når det kommer til kjøreegenskaper.
Muren Motorsport Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 Må minne om nye regler for senking:( klistre denne?) blir vel vanskelig med 60mm på mange biler nå. Vi har nettopp fått nye generelle retningslinjer for hvordan vi skal godkjenne senking, fra Vegdirektoratet. Det er bare en fordel at dere vet om dette: 3.2. Senking 3.2.1. Senking av bil Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt. Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger. Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres. Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm. Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates. 3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”. En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen. Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene. Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent. Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning. Dette gjelder over hele landet fra 01.01.2008. Med hilsen John A Skyrud Merknad: Statens vegvesen region Nord "Bodø trafikkstasjon"
ingard Skrevet Mars 21, 2008 Skrevet Mars 21, 2008 Må minne om nye regler for senking:( klistre denne?) blir vel vanskelig med 60mm på mange biler nå. Løsning: Godkjenn bil men 40/40, sett derretter på 60/40.. Aldri noen som vil kunne se det Idiotiske regler. Men tror ikke noen deler av e34'en er lengre ned enn 11 cm ved 60/40, uten å si det for sikkert. Står jo og at TUV ikke er vanlig for senking under den 11cm grensa..
S.Hafsmo Skrevet Mars 21, 2008 Skrevet Mars 21, 2008 vel, nå er 60/30 lowtech bestillt, så da får man vel bare satse på at det går greit. hvis ikke må jeg bare sette på 40/40 igjen og godkjenne den med dette. og forresten, om man tar bilen til kontroll med en gang vil jo bilen være noen mm høyere, da settene somregel bruker en måneds tid før de "setter" seg skikkelig.
S.Hafsmo Skrevet April 4, 2008 Skrevet April 4, 2008 vel, da var demperne montert, og jeg er IKKE fornøyd. om ikke et mirakel skjer, og bilen løfter seg en par cm bak, og siger en par cm fremme ble det totalt mislykket. fjørene fremme som skulle være 2 cm kortere enn de jeg hadde var minst 3cm lengre. og de bake som skulle være 1 cm lengre var akkurat like lange som de gamle.. så bilen er stadig like si på ræva, og høy på nesa.. nesten så man blir litt irritert.
ingard Skrevet April 4, 2008 Skrevet April 4, 2008 vel, da var demperne montert, og jeg er IKKE fornøyd. om ikke et mirakel skjer, og bilen løfter seg en par cm bak, og siger en par cm fremme ble det totalt mislykket. fjørene fremme som skulle være 2 cm kortere enn de jeg hadde var minst 3cm lengre. og de bake som skulle være 1 cm lengre var akkurat like lange som de gamle..så bilen er stadig like si på ræva, og høy på nesa.. nesten så man blir litt irritert. Hmm, skuff.. Det er en på bimmerforums med samme oppsett tror jeg, og det ble veldig bra. Har du noen bilder? Den på bfc med 60/30 ikke lenge etter montering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå