Frode_E30 Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Skal kjøpe nye dyser nå. Hvor mange cc må dysene være for å kunne kjøre 500 - max 600hk? Skal på m20b25. Hva er forskjellen på høy/lav ohms? Hva og hvor bør man kjøpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayman Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 ville gått for 630cc dyser, samme som jeg skal bruke på 5-600hk Har jo egentlig ingen ting å si om du bruker for store dyser heller så lenge du ha datasprut. Snakk med www.veloxmotor.com han skaffer veldig bra dyser til en rimelig penge. Siemens deka 630cc heter de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Har lagt ut data for beregning av dysestørrelser tidligere. Kan finne det her: Beräkna spridare & Bränsletrycksförändring Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2) BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5 Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig. Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera. Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor --------------------------------------------------------- Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde? nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5 Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat trycket från 3bar till 3.8bar. --------------------------------------------------------- nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm (^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3) Skillnaden mellan Linjär & Proggressiv BTR (Bränsle Trycks Regulator) En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket: (Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1) En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck: (Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2) ( 6 x 300 x 0,8 )/(0,5 x 10,2) =282,35. Eksempel med 300CC dyser, normalt trykk og duration. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet Januar 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2008 ville gått for 630cc dyser, samme som jeg skal bruke på 5-600hkHar jo egentlig ingen ting å si om du bruker for store dyser heller så lenge du ha datasprut. Snakk med www.veloxmotor.com han skaffer veldig bra dyser til en rimelig penge. Siemens deka 630cc heter de Så i teorien kan man kjøre sugemotor på 200hk med 1000cc dyser og datasprut? Da vil jeg nok gå for 750cc dyser tror jeg. Da har jeg noe å gå på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ixturbo Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 750cc dyser har di til kurant pris på ppf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet Januar 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2008 750cc dyser har di til kurant pris på ppf Fant et sett med 6 stk flowmatchet 750cc lavohms dyser med standard bosch kontakt på ebay til 3200,- levert i postpassa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 har lært 1cc pr dyse pr hest på 6 syl og "vanlig" bensin jeg.Dette stemmer stort sett bra. Altså 600cc dyser holder til 600hk.Kan jo være greit å ha litt større så man har litt å gå på da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 tja.. med 1000cc dyser skal du få lov til å slite litt med og klare å få justert tomgang og lavtturtall så den går rent der... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 går fint det.. bare man kan justere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayman Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 750cc dyser har di til kurant pris på ppf Fant et sett med 6 stk flowmatchet 750cc lavohms dyser med standard bosch kontakt på ebay til 3200,- levert i postpassa! Er nokså sikker å at du må bruke høy-ohms dyser, det bør du sjekke opp hvist du ikke allerede vet det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 750cc dyser har di til kurant pris på ppf Fant et sett med 6 stk flowmatchet 750cc lavohms dyser med standard bosch kontakt på ebay til 3200,- levert i postpassa! Er nokså sikker å at du må bruke høy-ohms dyser, det bør du sjekke opp hvist du ikke allerede vet det. Hvorfor høy ohms? Hva har forskjellen å si i praksis? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 På orginal sprut må du kjøre høyohm pga det klarer ikke strømmen til lav-ohms. Men har ikke du Haltech E6X??? Da går det fint med lav ohm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 På orginal sprut må du kjøre høyohm pga det klarer ikke strømmen til lav-ohms. Men har ikke du Haltech E6X??? Da går det fint med lav ohm. Jeg har e6x ja. Lurte bare på om det er noen forskjell? Motoren min klarer 550hk, men turboen klarer bare ca 400hk. Det ser vel ganske mørkt ut for det originale drivverket på en 325 om man skal over 400hk. Men poenget var at jeg skulle slippe å kjøpe nye dyser den dagen jeg bestemmer meg for å oppgradere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ixturbo Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 med høyohms dyser kan du kjøre 100% duty på, men på lavohms anbefales 70-80%, (eller var det motsatt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 med høyohms dyser kan du kjøre 100% duty på, men på lavohms anbefales 70-80%, (eller var det motsatt) Ja det står litt lenger opp i tråden, men man børe vel ikke kjøre 100% ut av høyohmsdysene heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå