Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe nye dyser nå. Hvor mange cc må dysene være for å kunne kjøre 500 - max 600hk?

Skal på m20b25.

Hva er forskjellen på høy/lav ohms?

Hva og hvor bør man kjøpe?

Skrevet

ville gått for 630cc dyser, samme som jeg skal bruke på 5-600hk

Har jo egentlig ingen ting å si om du bruker for store dyser heller så lenge du ha datasprut.

Snakk med www.veloxmotor.com han skaffer veldig bra dyser til en rimelig penge.

Siemens deka 630cc heter de

Skrevet

Har lagt ut data for beregning av dysestørrelser tidligere.

Kan finne det her:

Beräkna spridare & Bränsletrycksförändring

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas

och låsa sig.

Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor

---------------------------------------------------------

Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration

Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat

trycket från 3bar till 3.8bar.

---------------------------------------------------------

nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)

Skillnaden mellan Linjär & Proggressiv BTR (Bränsle Trycks Regulator)

En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket: (Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1)

En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck:

(Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2)

( 6 x 300 x 0,8 )/(0,5 x 10,2) =282,35.

Eksempel med 300CC dyser, normalt trykk og duration.

Skrevet
ville gått for 630cc dyser, samme som jeg skal bruke på 5-600hk

Har jo egentlig ingen ting å si om du bruker for store dyser heller så lenge du ha datasprut.

Snakk med www.veloxmotor.com han skaffer veldig bra dyser til en rimelig penge.

Siemens deka 630cc heter de

Så i teorien kan man kjøre sugemotor på 200hk med 1000cc dyser og datasprut?

Da vil jeg nok gå for 750cc dyser tror jeg. Da har jeg noe å gå på..

Skrevet
750cc dyser har di til kurant pris på ppf

Fant et sett med 6 stk flowmatchet 750cc lavohms dyser med standard bosch kontakt på ebay til 3200,- levert i postpassa!

Skrevet

har lært 1cc pr dyse pr hest på 6 syl og "vanlig" bensin jeg.Dette stemmer stort sett bra.

Altså 600cc dyser holder til 600hk.Kan jo være greit å ha litt større så man har litt å gå på da.

Skrevet
750cc dyser har di til kurant pris på ppf

Fant et sett med 6 stk flowmatchet 750cc lavohms dyser med standard bosch kontakt på ebay til 3200,- levert i postpassa!

Er nokså sikker å at du må bruke høy-ohms dyser, det bør du sjekke opp hvist du ikke allerede vet det.

Skrevet
750cc dyser har di til kurant pris på ppf

Fant et sett med 6 stk flowmatchet 750cc lavohms dyser med standard bosch kontakt på ebay til 3200,- levert i postpassa!

Er nokså sikker å at du må bruke høy-ohms dyser, det bør du sjekke opp hvist du ikke allerede vet det.

Hvorfor høy ohms?

Hva har forskjellen å si i praksis?

Skrevet
På orginal sprut må du kjøre høyohm pga det klarer ikke strømmen til lav-ohms. Men har ikke du Haltech E6X??? Da går det fint med lav ohm.

Jeg har e6x ja. Lurte bare på om det er noen forskjell? Motoren min klarer 550hk, men turboen klarer bare ca 400hk. Det ser vel ganske mørkt ut for det originale drivverket på en 325 om man skal over 400hk.

Men poenget var at jeg skulle slippe å kjøpe nye dyser den dagen jeg bestemmer meg for å oppgradere.

Skrevet
med høyohms dyser kan du kjøre 100% duty på, men på lavohms anbefales 70-80%, (eller var det motsatt)

Ja det står litt lenger opp i tråden, men man børe vel ikke kjøre 100% ut av høyohmsdysene heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...