Gå til innhold

520i, 1982 med 86 motor, Motorhavari, veivlager?.


e28stian
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, da ga motoren min opp sist helg.

Det startet som en ulyd, ca midt på blokka, hørtes ut som det var kast i noe, skrape lyd hver omdreining..

Lyden ble sterkere etterhvert som jeg kjørte, måtte nå frem da jeg hadde et tog å nå.

så til slutt stoppet motoren bare, midt i trondheim sentrum, skrapelyden var kraftig før den ga opp.

Jeg prøvde å starte den opp igjen, den tok såvidt i, men døde ganske fort igjen, ville liksom ikke over 500 omdreininger og stoppet ganske fort igjen.

Litt om motoren, det er en 1986 m20b20, fra en e30, ombygd for å passe i en e28 med ny oljepumpe og bunnpanne, litt porta og b25 gass spjeld med portmatchet innsug.

L-jet innsprøytning og gammeldags fordeler tenning

Topp og blokk fikk samtlige pakninger byttet sist sommer, ventilene ble slepet og sjekket for slitasje.

Har kjørt motoren forsiktig før den ble varm og brukt 5w50 olje, sjelden vært over 5k turtall da bilen har 3,46 utveksling isteden for 3,91 diff for bedret økonomi.

Jeg tror den kanskje har blitt kast i veiva eller så har ett veivlager eller noe slikt tatt kveld.

Har noen vært borti at en m20b20 gir opp på lignende måte?.

Ble litt sur avslutning på helga, men er ved godt mot for å få til en ny motor, vil Aldri gi opp den gamle slitern min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren din må nok ut av bilen.., veiva er vel røken. Men dt høres ut som toppen din er OK, ei 2.0/2.3 blokk/delemotor er vel lett å få tak i. Etter det jeg har forstått er toppen lik på 2&2.3, stemmer dette? Trøst deg med at det ikke blir så dyrt i penger, bare ei langhelg med skruing :-) Du har visst hatt litt uflaks med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet nesten med det, blir tredje motorbyttet iløpet av litt over et år, så litt uflaks har det blitt, men begynner å bli vant med det.

Sist vinter var det noe som fant veien inn i oljepumpa, i sommer ble neste motoren skiftet pga slitne pakninger i toppen på den motoren.

Da blir det tauing til åfjord fra trondheim, rundt 10 mil, blir en gøy tur :-)

Driver å snuser litt etter en b20, håper jeg finner en snart, vil bli litt småsær uten kjørende bil tilgjengelig :-), er heldigvis ikke avhengig av bil for å komme meg til jobb.

Tror toppen er lik på 2 og 2,3 men er ikke helt sikker, håper toppen er uskadet siden den fikk endel timer lagt i seg sist sommer.

Men siden motoren er ute skal jeg ta litt mer service, ny clutch osv.

Hvis noen har en m20b20 liggende så bare si ifra, hvis det er en 87 eller nyere med motronic hadde det vært fint med gir og hjerne i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Update!:

Feilen var råtne gjenger i bolten som holder kamreimhjulet til kamakslingen, gikk løs, banket låsepinnens hull ovalt - bøyde ventiler.

Nå er toppen byttet og den grønne grusomme fortsetter sin reise mot veteran alderen om 5 år :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er ihvertfall utrolig godt å kunne kjøre bilen igjen etter nesten 2 måneder.

Har allerede planer om å gjenoppbygge en motor til i reserve, nytt kamsett, nye pakninger, nye olje og vannpumper, og skikkelig rengjort :-)

Skal også gi bilen en 5 girs kasse, 82 modellen har kun 4 girs.

Synd det ikke er flere e28ere på trondheimstreffene, regner med å dra på det neste jeg får anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...