e28stian Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 Hei, da ga motoren min opp sist helg. Det startet som en ulyd, ca midt på blokka, hørtes ut som det var kast i noe, skrape lyd hver omdreining.. Lyden ble sterkere etterhvert som jeg kjørte, måtte nå frem da jeg hadde et tog å nå. så til slutt stoppet motoren bare, midt i trondheim sentrum, skrapelyden var kraftig før den ga opp. Jeg prøvde å starte den opp igjen, den tok såvidt i, men døde ganske fort igjen, ville liksom ikke over 500 omdreininger og stoppet ganske fort igjen. Litt om motoren, det er en 1986 m20b20, fra en e30, ombygd for å passe i en e28 med ny oljepumpe og bunnpanne, litt porta og b25 gass spjeld med portmatchet innsug. L-jet innsprøytning og gammeldags fordeler tenning Topp og blokk fikk samtlige pakninger byttet sist sommer, ventilene ble slepet og sjekket for slitasje. Har kjørt motoren forsiktig før den ble varm og brukt 5w50 olje, sjelden vært over 5k turtall da bilen har 3,46 utveksling isteden for 3,91 diff for bedret økonomi. Jeg tror den kanskje har blitt kast i veiva eller så har ett veivlager eller noe slikt tatt kveld. Har noen vært borti at en m20b20 gir opp på lignende måte?. Ble litt sur avslutning på helga, men er ved godt mot for å få til en ny motor, vil Aldri gi opp den gamle slitern min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbkomfort Skrevet Januar 25, 2008 Share Skrevet Januar 25, 2008 Motoren din må nok ut av bilen.., veiva er vel røken. Men dt høres ut som toppen din er OK, ei 2.0/2.3 blokk/delemotor er vel lett å få tak i. Etter det jeg har forstått er toppen lik på 2&2.3, stemmer dette? Trøst deg med at det ikke blir så dyrt i penger, bare ei langhelg med skruing Du har visst hatt litt uflaks med denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 Regnet nesten med det, blir tredje motorbyttet iløpet av litt over et år, så litt uflaks har det blitt, men begynner å bli vant med det. Sist vinter var det noe som fant veien inn i oljepumpa, i sommer ble neste motoren skiftet pga slitne pakninger i toppen på den motoren. Da blir det tauing til åfjord fra trondheim, rundt 10 mil, blir en gøy tur Driver å snuser litt etter en b20, håper jeg finner en snart, vil bli litt småsær uten kjørende bil tilgjengelig , er heldigvis ikke avhengig av bil for å komme meg til jobb. Tror toppen er lik på 2 og 2,3 men er ikke helt sikker, håper toppen er uskadet siden den fikk endel timer lagt i seg sist sommer. Men siden motoren er ute skal jeg ta litt mer service, ny clutch osv. Hvis noen har en m20b20 liggende så bare si ifra, hvis det er en 87 eller nyere med motronic hadde det vært fint med gir og hjerne i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2008 Noen her som har opplevd lignende problemer med m20 motor?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet Mars 8, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2008 Update!: Feilen var råtne gjenger i bolten som holder kamreimhjulet til kamakslingen, gikk løs, banket låsepinnens hull ovalt - bøyde ventiler. Nå er toppen byttet og den grønne grusomme fortsetter sin reise mot veteran alderen om 5 år . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rottert Skrevet Mars 8, 2008 Share Skrevet Mars 8, 2008 Godt å høre Alt for mange som gir opp og skroter så flotte biler. Den bilen der er jo en klassiker allerede Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet Mars 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2008 Hehe, er ihvertfall utrolig godt å kunne kjøre bilen igjen etter nesten 2 måneder. Har allerede planer om å gjenoppbygge en motor til i reserve, nytt kamsett, nye pakninger, nye olje og vannpumper, og skikkelig rengjort Skal også gi bilen en 5 girs kasse, 82 modellen har kun 4 girs. Synd det ikke er flere e28ere på trondheimstreffene, regner med å dra på det neste jeg får anledning til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESveen Skrevet Mars 9, 2008 Share Skrevet Mars 9, 2008 Har vært innom en eller to e28'er på treffene når du ikke har vært der Satser du på å dukke opp til neste treff eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet Mars 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2008 Ja håper jeg får anledning til det, det er neste søndag hvis jeg ikke tar feil?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå