Mons1 Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Rolig i svingene! Gearolje er litt spesiell for det er avgjørende hvilken gearkasse som står på! I tiden 1990-1991 så var det endel Getrag og den gamle Getrag skal ha SAE-W80 GL-4. I 1991 kom ZF kassen som går på ATF. For å finne ut av dette, så må man se på kassen ved påfyllingshullet om det står en etikett. Alle kassene som har påmontert etikett skal ha ATF, men den gamle Getrag har ingen etikett og skal ha W80 GL-4. Diffen er svært vanskelig da det også er forskjellig om det er LSD eller non-LSD. Samtidig er oljen så spesiell at man må til BMW for å få tak i den. Mener å ha lest noe som SAE 90W-140 eller noe sånt. Jeg prøvde ATF på min gamle 525i 1990mod, men da ble kassa treg. Byttet så over til 80W og kassa ble som en drøm igjen. I avtappningspluggen på gearkassen er den en magnet som samle opp metallspon. En indikasjon om gearkassa har hatt god pleie og riktig olje. RS Du har 24 v. og det er m50b20 206s1 motoren du har da. Så bruk dataen ovenfor. Har sjekka opp mot Tolerance data nå.
flo1 Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Skrevet Januar 27, 2008 Rolig i svingene!Gearolje er litt spesiell for det er avgjørende hvilken gearkasse som står på! I tiden 1990-1991 så var det endel Getrag og den gamle Getrag skal ha SAE-W80 GL-4. I 1991 kom ZF kassen som går på ATF. For å finne ut av dette, så må man se på kassen ved påfyllingshullet om det står en etikett. Alle kassene som har påmontert etikett skal ha ATF, men den gamle Getrag har ingen etikett og skal ha W80 GL-4. Diffen er svært vanskelig da det også er forskjellig om det er LSD eller non-LSD. Samtidig er oljen så spesiell at man må til BMW for å få tak i den. Mener å ha lest noe som SAE 90W-140 eller noe sånt. Jeg prøvde ATF på min gamle 525i 1990mod, men da ble kassa treg. Byttet så over til 80W og kassa ble som en drøm igjen. I avtappningspluggen på gearkassen er den en magnet som samle opp metallspon. En indikasjon om gearkassa har hatt god pleie og riktig olje. RS Du har 24 v. og det er m50b20 206s1 motoren du har da. Så bruk dataen ovenfor. Har sjekka opp mot Tolerance data nå. nå blei det litt mye for meg her:s lønner seg vel nesten å sette den inn ett sted på et autorisert BMW verksted da?
Mons1 Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Jeg søkte og spurte meg fram og fikk så vite at de forskjellige gearkassene. Da er eneste løsning å få løftet opp bilen slik at man kan studere gearkassen for å bestemme hvilken det er. Har du ikke denne muligheten, så bør du ta turen innom et verksted. Heldigvis er det ikke så mye olje som skal på kassen ca. 1,2l og ingen filter, så det koster da ikke så mye å få byttet. Har du så byttet, så trenger du ikke gjøre dette mer før milen er spiker. Ja hvis da ikke gearkassen er lekk og lekker ut all oljen. RS Rolig i svingene!Gearolje er litt spesiell for det er avgjørende hvilken gearkasse som står på! I tiden 1990-1991 så var det endel Getrag og den gamle Getrag skal ha SAE-W80 GL-4. I 1991 kom ZF kassen som går på ATF. For å finne ut av dette, så må man se på kassen ved påfyllingshullet om det står en etikett. Alle kassene som har påmontert etikett skal ha ATF, men den gamle Getrag har ingen etikett og skal ha W80 GL-4. Diffen er svært vanskelig da det også er forskjellig om det er LSD eller non-LSD. Samtidig er oljen så spesiell at man må til BMW for å få tak i den. Mener å ha lest noe som SAE 90W-140 eller noe sånt. Jeg prøvde ATF på min gamle 525i 1990mod, men da ble kassa treg. Byttet så over til 80W og kassa ble som en drøm igjen. I avtappningspluggen på gearkassen er den en magnet som samle opp metallspon. En indikasjon om gearkassa har hatt god pleie og riktig olje. RS Du har 24 v. og det er m50b20 206s1 motoren du har da. Så bruk dataen ovenfor. Har sjekka opp mot Tolerance data nå. nå blei det litt mye for meg her:s lønner seg vel nesten å sette den inn ett sted på et autorisert BMW verksted da?
conan Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Som sagt, jeg har kun repetert det som står i Tolerance Data, men så klart. Det kan ha blitt brukt andre oljer med tiden, men dette er det som er annb til denne bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå