Gå til innhold

E36 senketråden


Mexos
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal senke min 92 E36 og lurer fælt på hvor mye jeg skal senke. Jeg vil at den skal være så lav at det ser bra ut, men samtidig ønsker jeg å ha en bil som er brukbar (både for meg og samboeren ;)). Er en del store fartshumper oppover mot her jeg bor. Cabben min var senket 60 foran og den gikk greit å kjøre på veien, men synes den var for lav så lenge det ikke var nylagt asfalt. Den rubbet også foran med 18" Jeg har 17" som mest sannsynlig får 225,45,R17 eller 235 dekk til sommeren. Har tenkt på både 30/15, 30/30, 45/40 senk og 40/40. Jeg liker at den er litt lavere foran enn bak og at den har litt tyskerstuk ;) Håper derfor noen her har litt bilder av Sedan som de vet hvor mye er senket. Jeg har ikke originalt M-tech understell så bilen er vel så høy som den kan bli :lol: Det mest fornuftige har vel vært å hive på 30/15, men er redd den blir for høy? Tror jeg skal bytte både dempere og fjærer når jeg først begynner. Husker demperne på Mx-3'n min fort tok kvelden når den fikk senkefjærer så hvorfor ikke montere dempere som er lavet for lavere biler. Jeg har ikke råd til M-tech understell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 40/40 er det beste kompromisset mellom stuk og komfort. Som du har sett så er cab'en min litt for lav og jeg tror den har 60/40 eller 70/50. Sedan blir fin med like mye senk fremme og bak. E-36 har fin kileform i karroseriet, så tror du får "tyskerstuk" likevel. Fin bil du har, forresten. Hvilken motor sitter i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge senkesettet er TUV godkjent har de vel ikke så mye de skal ha sagt? Vurderer sterkt 40/40 nå, men er redd den skal se litt nedsiget ut bak?

EirikL: står 318is motor i bilen min. cabben min var litt for lav med 60/40 også. Men tror demperne var for slitte/myke i samme slengen som gjorde det værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk på den nye regelen da. 110 mm fra laveste punkt og 800 mm bredt. sliter med det selv akkurat nå. kom ikke igjennom pga det selv her om dagen.

er det en ny uskrevet regel eller? hvor finner vi den regelen?

80cm bredt da vell det sei fronten må var over 11cm høyt men bunnpannen og eksos rør kan var lengere nede. høres ikke helt logisk ut.

Jeg var til Biltilsynet så var dem ikke å så på bilen engang. jeg hatte bare med tuv godkjening å vognkorte. fikk godkjent det på 5min uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke senke 40/40 vertfall..det tror eg du garantert kommer til å angre på isåfall..

Her er gamlebilen min med apex 60/40 fjører og bilstein dempere + 17"

Syns det var helt greit, kom ihvertfall fram over alt uten å måtte kjøre på tvers liksom..Det at den ligger litt på ræva her er nok pgs. at eg hadde et jæv..stort anlegg baki :lol:

bmw_side.jpg

Hvis man ikke kan bestemme seg så kjøper du justerbart og får det akkurat som du selv vil. Får jo billige coilovers rundt om nå som helt sikkert holder minst like lenge som apex f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk på den nye regelen da. 110 mm fra laveste punkt og 800 mm bredt. sliter med det selv akkurat nå. kom ikke igjennom pga det selv her om dagen.

er det en ny uskrevet regel eller? hvor finner vi den regelen?

80cm bredt da vell det sei fronten må var over 11cm høyt men bunnpannen og eksos rør kan var lengere nede. høres ikke helt logisk ut.

Jeg var til Biltilsynet så var dem ikke å så på bilen engang. jeg hatte bare med tuv godkjening å vognkorte. fikk godkjent det på 5min uten noen problemer.

når var du der da? for jg var der senest den 14-01-08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info fra noen intern skriv hos BT

Sitat:

3. Nærmere om senking/heving av bil

3.1. Generelt:

I en del tilfeller hvor man hever/senker bilen blir det i tillegg montert andre hjul. Krav til dekk, samt bytting av dekk og felger er regulert i kjøretøyforskriften kap. 13. Vegdirektoratet vil snarlig sende på høring forslag om endring av kapittel 13, jf. 2007/067362 dok.1.

I henhold til høringsforslaget er hovedkravet for dekk produsert før en gitt dato, i forslaget angitt til 1. januar 2009, at man ikke kan bruke dekk med rulleomkrets som varierer med mer enn +/- 5 % i forhold til original dekkdimensjon, samt at bilens sporviddeendring ikke må overstige 15mm uten dokumentasjon. For dekk produsert etter denne dato, må disse tilfredsstille kravene i blant annet direktiv 92/23/EØF.

For øvrig må kravene til tilfredsstillende plassforhold for hjulene og avskjermingen følges, jfr. kjøretøyforskriften kap. 32. Det må påses at kravene til dekk og felger er oppfylt i forhold til merking, belastning og hastighet.

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Eksempel:

Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

Eksempel med justerbart senkesett:

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

dette er noe en annen som viste meg for jg lagde en tråd her om dagen og godkjenning.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=70627&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...