Hansh Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Kor stor Ohm ska det være på dioden? det skal ikke være en vanlig motstand. det du må ha, er en zennerdiode. denne slipper strømmen gjennom kun den ene veien. dette er fordi du skal kunne skru på AE når kupelyset er på, men uten denne zennerdioden så hadde kupelyset kommet på når du hadde kjørt med kun AE på. Eg veit det, men er det ikkje forskjellige ohm verdier på zenerdioder også då? (P=U:I) Der P er effekten i parklyse... Eller fungerer den kun som ei dør uten nokke motstand? (der den "sleppe igjennom" på Anode siden, og "blokkerer" på katode siden...) Er 100% motstand ene veien ja, men husker ikke hvilke av sidene lengre. Noen år siden jeg gikk på serviceelektronikk nå..
flottasso Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 100% motstand på katode siden. Men lurer på om eventuell motstand det er/skal være på anode siden, der det slipper igjennom strømmen.... Kan jo risikere å "brenne" parklysa (?) hvis man av ein eller annen grunn kobler masse strøm til zenerdioden...
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 100% motstand på katode siden. Men lurer på om eventuell motstand det er/skal være på anode siden, der det slipper igjennom strømmen....Kan jo risikere å "brenne" parklysa (?) hvis man av ein eller annen grunn kobler masse strøm til zenerdioden... Hvordan skulle det gå for seg ?? En diode slipper igjennom all spenningen som settes på den i strømretningen, minus 0,6 volt som er tapet i selve dioden. (alle halvledere har et tap på 0,6 volt)
flottasso Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 hehe ikkje veit eg Ja, o.6 i tap stemmer jo Men kortid ryker dei?
flottasso Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 Kor stor bruker man til park-lys då? Som denne tråden handler om?
jensemann23 Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 aner ikke:) Vil tro den ikke behøver være særlig stor.
flottasso Skrevet April 3, 2008 Skrevet April 3, 2008 hehe oki.. Kanskje Steinar84 veit... STEINAR!!!!!!!!!!!!!!!!!! E DU DAR??!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå