Gå til innhold

DEKK! noen som kan forklare dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

225 er selfølgeli bredden på dekke, 50 er høyden på gummien, alså ifra felg kanten og opp til mønstre i dekke;) 17 er dimensjon på hvor store felger du må ha;)

Skrevet
noen som kan forklare litt dekkdimensjon her

hvem av de 2 er breest og tynnest?

225/50 R17 VS: 235/55-17

He-he, alle vil visst tilføye litt på et relativt enkelt spørsmål ser jeg så her kommer mitt bidrag:

225/50R17:

225 = Bredde 225mm

50 = Profilhøyde (høyden på dekksiden) 50% av 225mm = 112,5mm avstand fra felgkant til dekkets anleggsflate.

R = Radialdekk

17 = Felgdimensjon

235/55-17

235 = Bredde 235mm

55 = Dekksidehøyde på 55% av 235mm = 129,25mm fra felgkanten til dekkets anleggsflate

17 = Felgdimensjon

I dette tilfellet er det nederste dekket bredest, og du kan kjøre inntil en 17mm høyere fortauskant før du ødelegger felgen din :wink:

I tillegg er det noen flere koder på dekket ditt (etter disse tallene) som angir hvor mye vekt dekket tåler og hvor høy hastighet det er godkjent for.

For eksempel vil det høyst trolig stå M+S på vinterdekkende dine (Mud + snow).

Videre kan det for eksemepel stå 93Q hvor 93 indikerer godkjent vektbelastning (skal også stå i vognkortet) og Q angir hvor fort du kan kjøre med dette dekket (hvor fort leverandøren av dekket har testet og godkjent det utfra rett vekt). Hvis det står en "E" og et tall er det en EU-godkjenning og DOT er en amerikansk godkjenning.

Produksjonsdato 4507 står for at det er produsert uke 45 i år 2007.

Noen hastighetskoder (de som er enda lavere er vel mer eller mindre å regne som tilhenger/campingvogn-dekk)

M=130 N=140 P=150 Q=160 R=170 S=180 T=190 U=200 H=210 V=240 W=270 Y=300 Z=240.

Så vidt jeg vet har du full anledning til å kjøre med for lav hastighetskode så lengde vektindeksen er korrekt (høyere kode = tillatt høyere vekt på bilen som har den "bivirkningen" at det blir et hardere dekk som ikke nødvendigvis er noen fordel her i kalde nord med lave fartsgrenser), men jeg hadde ikke reist på ferie med autobahn foran meg på m-merkede dekk for å si det slik...

Edit; Endret tall

Skrevet
Tja.. to 225-dekk fra forskjellige produsenter trenger ikke være like brede... så så enkelt er det ikke. :wink:

Pfff.... Detaljer... I den perfekte verdenen hvor alle potetene er like store er dekkbreddene også like :D

Skrevet

225/50R17:

50 = Profilhøyde (høyden på dekksiden) 50% av 225mm = 112,5mm (deler du dette på to igjen får du høyden på gummien, eller avstand fra felgkant til dekkets anleggsflate. I dette tilfellet 56mm

Det stemmer ikke. Skal ikke dele på to igjen. 112,5mm = høyden på dekksiden/høyden på gummi. 56mm er feil.
Skrevet

225/50R17:

50 = Profilhøyde (høyden på dekksiden) 50% av 225mm = 112,5mm (deler du dette på to igjen får du høyden på gummien, eller avstand fra felgkant til dekkets anleggsflate. I dette tilfellet 56mm

Det stemmer ikke. Skal ikke dele på to igjen. 112,5mm = høyden på dekksiden/høyden på gummi. 56mm er feil.

OK, my bad. Det gikk litt fort her. Thanx.

- Og da kan han plutselig kjøre inntil en 17mm høyere kantstein før han tar felgen med 235 dekket i forhold til 225 dekket..

Skrevet

tusen takk folkens, mye god hjelp å få her, fikk kjøpt billig dekk i 17" som kostet meg 1200 kr, og som hadee 8 mm dekk igjen. Begge kostet det samme, så visste ikke helt hvilke jeg skulle velge;) gikk for 225 jeg, da 50 er litt tynnere dekk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...