Gå til innhold

Klunke-/skranglelyder forran på min e34

conzoz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen har en idé om hva som kan være galt på min e34. Når jeg kjører på vanlig fin asvalt hører jeg ingenting. Heller ikke når jeg svinger på dette underlaget. Men når jeg kjører over humpler og på ujevn vei er det mange klunkelyder som kommer forfra.

Lyden kommer i all hovedsak når jeg svinger. Det høres ut som noe har løsna på et vis.

Hva kan være galt? Foringer? Jeg lurte på om det var demperne forran. Er det en enkel måte å finne ut av hva det ikke er f.eks? At jeg kan utelukke demperne?

Alle tips og erfaringer mottas med takk!

-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi får se da veitu om den er skeiv og gåen. Håper nesten at den er det, sånn at jeg får bytta den i en fei. Bilen vil vel ikke gå igjennom EU heller med disse klunkelydene ?!

Hvor handla du disse stagene hen? og hvor mye ga du for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørs om jeg ikke skal følge rådet til min navnebror her og prøve lenkearmene først 8)

Yo bro! Du kjenner det med en gang hvis lenkearmene er gåene. Når bilen er på bukken, er det bare å dytte stab.stag opp og ned :P .

Jeg viste min hos NAF, og fikk ikke feil på den klunkelyden.

Det er jo supert. Jeg mente bare at NAF er noen av de mest nøyaktige når det gjelder periodisk kontroll :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har vært heldig å treffe på en mekaniker som tok feil. Hadde klunkelyd, samt slakk bærekule. Mulig han bare la sammen 1+1 og gjettet på at den var den. Man veit aldri.

Har inntrykket av at NAF kaller en fisk for en fisk. Fordelen med NAF er at de ikke tjener på å gi deg flere feil på EU i motsetning til enkelte verksteder.

Fattern hadde sin inne til EU og fikk 4 to-er feil. Dette var på et lite verksted. Han er mekaniker selv (uten løyve til å utføre EU) så han kjørte den inn, fikk mange usansynlige feil som han visste at var i orden.

Han tok rett og slett bare bilen vidre til NAF for etterkontroll uten å ha gjort noe som helst, og den gled rett igjennom.

Men tilbake til topic, tror jeg ville fulgt Steffans råd. Har som sagt byttet bærekuler og endeledd uten forbedring. Har ikke byttet casterstaget, men dette er det ikke slark i. Kan også være en kombinasjon av slitasje i flere enn 1 ledd. e34 er kjent for å være følsom på vibrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg får ta bilen bort på shell her i trondheim og låne en løftebukk. Så får jeg ta å røske litt i staga i forstillinga å se om noe er løst. Jeg kjenner vel raskt om pendelarmene er slarke regner jeg med?

Ellers så får jeg høre på eu-kontrollen om hva som er galt. Hvem burde jeg kontakte i Trondheim for å få fiksa eventuelle feil i forstillinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jekka opp bilen ute i garasjen nå istad. Så på de lenkearmene som du snakka om steffen. Jeg syns de virka faste og fine jeg hos meg. Eneste at den ene "muffa" var løsna litt på den ene enden sånn at jeg så inn på leddet liksom. Hørte ingen lyd når jeg røska dekket opp og ned heller.

Riktignok kom det dunk hver gang jeg dro dekket ned mot bakken liksom, men det skal kanskje være sånn? at demperene slår nedi ellerno?

Kom gjerne med flere tips på hva problemet kan være!

-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvis du ser kula på lenkearmene, så er det ikke lenge til de går i stykker. Da forsvinner fettet som ligger inne i mansjetten, og vann & annet smuss kommer til kula og slitrer den ned.

Og det skal ikke komme noen "dunk" når du beveger fjærbein opp/ned. Gjør som Stephan.s sier, å sjekk tårnlager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...