conzoz Skrevet Februar 5, 2008 Forfatter Skrevet Februar 5, 2008 Tok en tur i dag for å høre etter litt lyder. Jeg mener at det klunker hver gang jeg bremser litt brått. Noen som veit mer konkret hva det kan være da?
hawk321 Skrevet Februar 5, 2008 Skrevet Februar 5, 2008 Akkurat det samme har jeg på min. Klunkelyder når jeg kjører over spisse humper f.eks "vaskebrett" + at det kommer et lite "klunk" når jeg slipper opp bremsepedalen av og til... Bilen står på verksted nå da, så får inderlig håpe at jeg er kvitt dette tullet når jeg får den igjen i morra;)
conzoz Skrevet Februar 5, 2008 Forfatter Skrevet Februar 5, 2008 OK. Sier du ifra hva som var galt på din dersom de fant ut av det? Hadde vært knall i allefall om du fant ut av hva som var galt på din. Kanskje det er samme hos meg.
hawk321 Skrevet Februar 5, 2008 Skrevet Februar 5, 2008 jess, skal gjøre det. best de fikser det! har ikke levert bilen på verksted for at den fremdeles skal "klunke og klakke" når jeg henter den, hehe
SST Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Klunkelyder ved oppbremsing, kan ikke det tyde på dårlige casterstagforinger?
Oil drop man Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Tok en tur i dag for å høre etter litt lyder. Jeg mener at det klunker hver gang jeg bremser litt brått. Noen som veit mer konkret hva det kan være da? Casterstag,garantert,kan være lurt å bytte hele staget,med ny foring,hadde samme problem på min E34 for en tid tilbake,der var det stor slakke i kuleleddet.
tonyku Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Casterstag? what? Nytt ord for meg Tårnlager? kansje?
SST Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Casterstag og casterstagforinger er vesentlige deler i forstillingen når det kommer til klunkelyder og svampete styring. Disse er, da spesielt foringene, nesten garantert utslitt når bilen nærmer seg 200.000 km.
Stephan.s Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 Det som er pussig er at jeg mente det samme først, at det kunne være casterstagene som var skylden i slike vibrasjoner. Men har sjekket mine, og fant ingen slark i de. Heller ikke karen hos NAF kunne finne noe i casterstagene. e34 er jo ganske følsom for vibrasjoner, så en slik vibrasjon kan jo oppstå nesten i hvilket som helst stag og forplante seg vidre. Bare se på Steffan. Han byttet pendelstagene og han ble kvitt klunkingen. Tror jeg kommer til å gjøre det samme nå etter å ha byttet endeledd og bærekule. Går for de billigste løsningene først, da casterstagene koster Ender sikkert opp med å ha byttet alt av stag og foringer i forstillinga, men da har jeg i allefall en bil som holder en god slump med km til
conzoz Skrevet Februar 6, 2008 Forfatter Skrevet Februar 6, 2008 Takker for svar! Casterstag og foringer er da altså synderen kanskje?! Noen som har artikkelnummer på disse på GS ellerno? Sånn at jeg får kjøpt delene. Bilen har rulla 207k nå. Så kan nok stemme at forstillinga bør gås over!
hawk321 Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 henta min på verksted nå. Der hadde de byttet stab.stag venstre side. Bilen ble helt noe annet å kjøre! Men det med at det klunker litt i bremsene ble ikke borte da, så det må være noe annet..
conzoz Skrevet Februar 16, 2008 Forfatter Skrevet Februar 16, 2008 Da var pendelstagene bytta gitt. Betydelig forskjell!! MEN: Hvor mye skal disse mutterne tåle? Jeg har nemlig fått et lite problem med nederste mutter på venstere side: Jeg begynnte å skru mutteren innover på bolten. Etterhvert som mutteren nådde "godset" ble det selvfølgelig litt strammere å skru. Jeg stramma da med en ca 10 cm skralle og fikk ikke noe spesiellt moment pga kort arm. Så glipper plutselig mutteren?!? Skjønte ingenting der og da siden det ikke var noen kraft som skulle til! Jeg prøver å skru mutteren tilbake men det virker som jeg har tatt "gjengene" på enten bolten eller skruen. Så nå sitter mutteren "passelig" stramt inntill og jeg får hverken løsnet eller strammet den. Tror det må være en form for materialsvikt i enten bolten eller mutteren. Noen vært borti dette før? Det skal sies at ved stramming av samme mutter på høyre side gikk alt brillefint! Brukte da også lengre skralle og strammet mye hardere. Resultatet er også: null klunking fra høyre side.
Stephan.s Skrevet Februar 17, 2008 Skrevet Februar 17, 2008 Da var du i allefall heldig som slapp å bytte casterstagene. De er damn dyre Men mitt svar på det meste er sveis Du kan jo til nød sveise mutteren fast i bolten. Når dette skal av igjen etter x-antall kjørte km så er det bare å kappe av igjen. Ingen optimal løsning, men det gjør i allefall jobben. Ang. hvor mye slikt skal tåle, så skal det jo stemme overens med "norsk lov". Hadde de ikke tålt det de var laget for, hadde de ikke hatt lov å selge det. Evt. kan du legge en skive mellom godt og bolt, slik av avstanden blir litt lengre så du ikke går inn på skadet gjenge. edit: tenkte ikke over at du ikke får ut bolten igjen.
Steffan C Skrevet Februar 17, 2008 Skrevet Februar 17, 2008 Fint at du gir tilbakemeld. her på hva som var feil, god hjelp for andre . jeg får hverken løsnet eller strammet den. Hmm, merkelig! Kan det være kula som går rundt? Kula og bolt er jo samme "stykke"! Løsne/trekk til mutter, og se på andre side av staget, ved mansjett om kule/bolt går rundt!
conzoz Skrevet Februar 17, 2008 Forfatter Skrevet Februar 17, 2008 Bolten går ikke rundt nei. Jeg holder jo i mot på baksiden med fastnøkkel. Så tror mutteren er ødelagt. Det må være materialsvikt! Jeg må uansett få den av igjen, pga den sitter ikke stramt nok til og jeg hører små klunkelyder fra den kanten fortsatt. Jeg får ta fram baufila og skjære av og opp på labben her på NTNU og se etter feil i både mutter og bolt. Så får Schmiedmann ta å sende oppover et nytt stag med muttere dersom jeg finner noe. Kjedelig situasjon uansett, siden mutteren ikke sitter stramt mot godset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå