Gå til innhold

Min E34 M5 Touring...

Share

Anbefalte innlegg

tenker du på % han legger på for å få motorhk? eller om det DIN eller ECE hk?

mener at på hjul så hadde jeg 259hk og 337mn hvis jeg husker riktig.

er i såfall DIN hk han måler. og med ECE hk så har bilen min ca 300 hk.

aha.. ja 259/337 var noe lavt . Da har han brukt ca 14% tap over drivlinje . om det hadde vært 295 på hjulene så hadde det vært et godt resultat.

motorhk blir vel bare sånn ca gjetning der en antar % tap over drivlinja.

Jeg ser mange oppgir mellom 10-15% tap så det er sikkert deromkring.

å forholde seg til tallene som er ut på hjulene er nok det greieste så lenge det er der en måler.

Forøvrig har jeg lest en plass at desse motorene svært sjelden hadde den effekt de var oppgitt med selv når de var nye, men klart der forsvinner litt her og litt der etter hvert som KM-telleren ruller rundt.

Justering av ventiler, rens av injektorer (nye), rengjøring av TB med justering av butterflyventilene og resonans flappen, rengjøring av sensorer og (ny) maf, bytte jordingskabler, olje , oljefilter , plugger, nye coiler m/ledninger, nytt luftfilter, ny kjøleveske, tette eksoslekasjer og bytte dårlig eksos og nytt bensinfilter burde være en god begynnelse på å hente tilbake noe av det tapte.

En god start kan også være å ta en komp og lekasje test for å få vite tilstand på motor.

Du må bare si ifra om vi spammer bilde tråden din med for mye M5 prat her nå Mpower 8)

Er jaggu litt spent på hvordan min bil hadde komt ut i en dyno test nå ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser jo at det står engine der, men måler ikke de med rulle? eller er det på svinghjulet?

Forhåpentligvis er det en skrivefeil og det er 294hk på hjulene :)

Forøvrig har jeg lest en plass at desse motorene svært sjelden hadde den effekt de var oppgitt med selv når de var nye, men klart der forsvinner litt her og litt der etter hvert som KM-telleren ruller rundt.

Dette er helt nytt for meg, er du sikker på at du ikke tenker på S50B32? motoren som er oppgitt til 321hk, men mange mener yter nærmere 300hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker du på % han legger på for å få motorhk? eller om det DIN eller ECE hk?

mener at på hjul så hadde jeg 259hk og 337mn hvis jeg husker riktig.

er i såfall DIN hk han måler. og med ECE hk så har bilen min ca 300 hk.

aha.. ja 259/337 var noe lavt . Da har han brukt ca 14% tap over drivlinje . om det hadde vært 295 på hjulene så hadde det vært et godt resultat.

motorhk blir vel bare sånn ca gjetning der en antar % tap over drivlinja.

Jeg ser mange oppgir mellom 10-15% tap så det er sikkert deromkring.

å forholde seg til tallene som er ut på hjulene er nok det greieste så lenge det er der en måler.

Justering av ventiler, rens av injektorer (nye), rengjøring av TB med justering av butterflyventilene og resonans flappen, rengjøring av sensorer og (ny) maf, bytte jordingskabler, olje , oljefilter , plugger, nye coiler m/ledninger, nytt luftfilter, ny kjøleveske, tette eksoslekasjer og bytte dårlig eksos og nytt bensinfilter burde være en god begynnelse på å hente tilbake noe av det tapte.

En god start kan også være å ta en komp og lekasje test for å få vite tilstand på motor.

Du må bare si ifra om vi spammer bilde tråden din med for mye M5 prat her nå Mpower 8)

Er jaggu litt spent på hvordan min bil hadde komt ut i en dyno test nå ..

alltid kjekt med synsing ang ting da. har også hørt det der med at du ikke skulle ta det for god fisk at det var 340hk når bilen kom fra fabrikken.

har tatt diagnose på bilen og det var ingenting som kom opp på den.

slitasje på driv har litt å si på dyno også sa polly til meg, mellomaksel og de tingene der.

jaja vi får se til våren når alt grumset er tatt og bilen maler som katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at det står engine der, men måler ikke de med rulle? eller er det på svinghjulet?

Forhåpentligvis er det en skrivefeil og det er 294hk på hjulene :)

er målt på rulle ja.

skjønner hvis du ble litt deppa nå hvis du tror du har tapt såpass. det ble hvertfall eg. men på en annen side så vet hvertfall eg ka eg har i motor. en kamerat har trimmet sin s2 med rs2 oppsett og sier han har 380hk. drar såvidt fra meg. så han har sikkert ikke mer enn rett over 300.

må få din på dyno en tur da og sjekke ka som er igjen.

min bil har forresten gått 225k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt deppa ja, min er også rullet så langt.. Skal se om jeg kan få den på rulle.. Må vel få en overhaling vist det står så dårlig til her og..

ettersom det eg vet om bilen din så er det en god bunke med faktura og den er veldig godt passet på. han som hadde den når den gikk i trøndelag? for ca år siden var visst veldig pirkete.

men til våren så er sikkert effekten kommet seg endel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den er i god stand :) Har faktisk enda ikke lest i den bunken ;)

Vi har noen dragracefreaks her som skulle kjøpe benk eller rulle så skal høre med de vist den kommer snart :)

Tro hva en overhaling vil komme på(?)..

tja som m5captain sa tidligere her så hadde han faktura på et 6 sifret beløp etter et besøk hos et anerkjent firma i tyskland.

men kommer jo an på om det er hele motor eller bare topp som skal tas da.

men pengene ryker fort når disse motorene åpnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

liten oppdatering på hva som skal gjøres og som er kjøpt inn:)

-clutch

- brilleforing begge sider bak

-bremserør bak fra venstre til høyre kalipper

-bytte\tette bunnpanne, bytte pakning

-poly foringer på stab stag foran og bak

-justere ventilene kjøpt shims pluss reg. kjede strammer

-bytte ledninsnett i bakluke for det er begynt og kødde seg. mangler ryggelys og tåkelys på høyre side

-tårnstag i motorrom

-plugger bosch y6dc

-olje og filter

-sette inn erstatningsrør for katalysator

-hjelpesnekkeforing

-nye sommerdekk

-bytte frontrute

-traversforinger bytte til powerflex

-godkjenne bilen til 5 seter :)

-opphengslager på mellomaksling, likegreit å bytte når clutch skal byttes likevel.

-nye pakninger og oppheng på eksos

-pusse ned og polere opp sommerfelgene

-bytte bensinfilter

-senke den litt til foran med etterfølgende hjulstilling

-chip til våren kanskje?

-og en skikkelig shine til den dagen lappen kommer i mine hender igjen så kan jeg forhåpentligvis kjøre rundt i en strøken bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte egentlig alt jeg leste der bortsett fra et par ting:

Tennpluggene bytter du til tilsvarende NGK og chip dropper du grunnet fare for brente ventiler. S38 liker ikke chip...

hvorfor ngk plugger, er de bedre enn bosch? erfaringer?

og chip går fint så lenge du ikke overdriver med og flytte turtallsperren til himmels, er ikke vits og dra den til 8200rpm som noen har sperren på. da det er fare for brente ventiler og hull i stempel osv. har ikke tenkt og gå over den sperren som er der idag. dvs ca 7200 rpm.

er flere jeg vet om og de har ikke hatt problem med chippen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...