Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har ved flere anledninger vært diskutert her på forumet om holdbarheten til girkassene ved effektøkning.

Her er det særlig vært 530d og X5 som har vært diskutert.

Mange har sakt at dette problemet er overdrevet, og da har gjerne argumentasjonen vært at dette kun er rykter og at det ikke er noe håndfast bak ryktene. Jeg har hele tiden hatt motsatt mening etter å sett på diverse svenske og norske fora, samt pratet med enkelte verksted, og etterhvert funnet ut at GM girkassen på min tidligere 530d var konstruert for 390nm mens motoren leverte 400nm.

Jeg har nå begynt å vurdere X5 og hva møter meg...

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12323619&sid=xz16ebdfTvd7946907

Byttet girkasse etter 120 000 km

AutoDB-kode: 1648766

Byttet girkasse etter 132 000 km

Dette er bare etter å gått inn på et fåtall av annonsen på nettet.

Det er ikke noen opplysninger om at bilene her har hatt noen effektøkning noe som stemmer med det jeg har hørt fra Sverige der jeg har lest om X5 girkasser som havarerer bare du henger på en henger, og jeg har også hørt at noen forhandlere der fraråder at man kjører med henger.

Lurer på hvor mange girkasse havarier jeg finner ved å gå inn på alle annonsene som ligger ute på nettet, og det er jo heller ikke sikkert alle opplyser om det.

Er det noen som vet om dette dekkes av noen form for garanti?

Selv om bilen feks er over 5 år og gått over 100' km?

Synes dette er for dårlig, og jeg er nå meget skeptisk til kjøp av X5 med automat. :?

Andre synspunkter?

Skrevet

Vi har et verksted her i byen som overhaler mange automatkasser. De har hatt mange jobber med overhaling av BMW-kasser, særlig fra X5.

Sjefen og "eksperten" sa at kassen som står i X5 og 530/730d ville han ikke montert bak en 1,6 Toyota engang.. Hehe! Det er vel noe overdrevet sagt selvsagt, men han bekreftet at det var veldig stor frekvens med problemer på disse GM-kassen. Han snakket om 25-30' for overhaling.

Skrevet

Etter 5 år og over 100 tusen er det ikke mere å hente fra BMW Norge av garanti/goodwill ,kjøper du bilen brukt av en forhandler/bilfirma har du jo fortsatt 5 års reklamasjonsrett fra du kjøper bilen da (visse ting omfattes ikke)

Skrevet

hvordan bmw er det snakk om?

X5 E53 eller E70?

5serien E39 eller E60/E61?

7serien E38 eller E65/E66?

GM girkasse? sikker på ikke var GN?

Skrevet
hvordan bmw er det snakk om?

X5 E53 eller E70?

5serien E39 eller E60/E61?

7serien E38 eller E65/E66?

GM girkasse? sikker på ikke var GN?

Hvilke BMW vi snakker om? Det er E39 og E53 vi snakker om her. Dvs årsmodeller fra 99 da den første 530d kom. Da med girkasse fra General Motors (GM) og utover 2000 tallet. Senere ble disse girkassene byttet ut med ZF kasser og jeg vet ikke om det er like mye problemer med disse.

Har ikke registrert at det har vært problemer på E38, men er det samme kassene som er benyttet der, så er vel det mulig at det kan intreffe der også.

Skrevet
Hva slags X5 modeller sitter disse girkassene i da? Kun diesel, eller også 3l bensin?

Det er nettopp det du spør om som hadde vært interesangt å finne ut.

Jeg har kun gått inn på diesel utgavene i mitt søk etter X5. Det er mulig at en finner like mange girkasse bytter hvis en går inn på bensin annonsene.

Skrevet

Problemet med disse tidlige GM-kassene som stod på de første årsmodellene med 3-literdieselen er at de er marginalt dimensjonert i utgangspunktet. De tåler ganske enkelt ikke chip og høyere dreiemoment.

Jeg har aldri hørt om noen problemer på bensinutgavene da de har mye mindre dreiemoment.

Skrevet

Hei alle, jeg er ny på dette forumet, tenkte jeg kunne starte "karrieren" her på bimmers med å gjøre et forsøk på å bidra positivt i girkasse diskusjonen.

Når det gjelder E39 530d er det levert flere girkassetyper i den perioden modellen ble produsert. Man får en brukbar oversikt ved å studere litt i ETK. I tillegg er det foretatt en del modifikasjoner av de enkelte girkassetypene i løpet av samme periode slik at det blir ganske mange varianter når man summerer antall typer og variasjoner.

Når det gjelder E53 X5 3.0d har BMW valgt å levere samme girkassetyper

som vi finner i E39 530d frem til motorskiftet fra M57 til M57N(218hk.)

Da får X5 3.0d 6 trinnskasse, akkurat som 530d E60.

Det er absolutt best å lese av "nummer og navn" direkte på skiltet på girkassen i hvert enkelt tilfelle hvis man vil vite hvilken variant og type man har av disse girkassene, da det i mange tilfeller ikke er den original monterte girkassen som står på bilen. Mange har erfart behov for ny girkasse slik mhane ser i annonstekstene på finn.no.

E38 730d er levert med en helt annen og sterkere girkasse.

Håper denne informasjonen var til litt nytte, legg merke til at denne informasjonen kun gjelder ovennevnte modeller, ikke 3-serie, bensin motorer eller andre modeller. De som har behov for mer informasjon kan sende PM, regner med at slike detaljer kun er interessant for oss "dieselnerder", ikke for den store masse BMW-entusiaster som kjører bensinmotor og manuell girkasse.

Skrevet

E38 730d er levert med en helt annen og sterkere girkasse.

Hei og velkommen hit på forumet.

Det du skriver her er absolutt interesangt, særlig det med 730d girkassen.

Har blitt fortalt det samme av lokal BMW forhandler men har enda ikke tatt meg bryet til å lese av direkte på girkassen hvilken jeg har. Min 730d har nå gått over 200' og girer fremdeles silkemykt.

Det er forresten veldig bra at flere BMW diesel elskere kommer hit til forumet. :) De trengs flere koster her til å overbevise om at en en BMW diesel er tingen.

Kjører du E38 740d så er det i såfall en av mine drømmebiler, men det omsettes ikke mange av dem og prisen er litt for høy for min del, men kanskje det blir en på meg også en vakker dag...

Skrevet

Takker for velkomsten.

730d har en girkasse som er mye sterkere og her har det ikke vært behov for oppgraderinger slik vi ser på E53/E39 kassene som diskuteres her. Du kan derfor ta det ganske rolig med å sjekke så mye på "nummer og navn" på din 730d-girkasse, sannsynligheten er ca 100% for at du har den original monterte kassen i din bil med den kilometerstanden du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...