Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politiet får nye biler

Politiet skifter til Volkswagen Passat som sin standard politibil. De neste tre årene skal Harald A. Møller AS levere nye patruljebiler til norsk politi, det vil si rundt 600 Passat politibiler. Den første politipassaten er allerede ute på patrulje.

- Vi er svært stolte av åha fått denne avtalen. Politiet har gjennomført harde og grundige kjøretester av en rekke ulike bilmerker får valget falt på Volkswagen Passat, sier Volkswagen Direktør Terje Male i Harald A. Møller AS.

Politiet skal de neste årene kjøre Volkswagen Passat med flere motoralternativer. Det ene alternativet er en Passat 2.0 TFSI med 200 Hk, som leveres med manuell girkasse eller tiptronic automatkasse. Et annet alternativ er Passat 2.0 TDI med 140 Hk, som leveres med manuell girkasse eller direkteskiftskassen DSG. Med TDI-motor kan politibilen også leveres med 4MOTION permanent firehjulstrekk.

Harald A. Møller AS har en lang tradisjon som leverandør av politibiler, ikke minst har Volkswagen Transporter vårt mye benyttet av politiet. Men det er første gang siden Bobla at politiet benytter Volkswagen som sin standard patruljebil.

Kilde: MøllerGruppen

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
ha, kan de ikke få skikkelige kule biler ,slik som i tyskland? nemelig BMW ? hehe.

passat er en familiebil, BMW er mer hardcore!

Nei for da blir det litt mer "helvete" og stikke av!

Skrevet
ha, kan de ikke få skikkelige kule biler ,slik som i tyskland? nemelig BMW ? hehe.

Huff nei, jeg er glad de har så håpløse biler som de har :)

Det at Passaten vant kjøretesten deres sier vel litt om hva de har til rådighet... :lol:

Dere vet jo som kjent at Norge AS velger den billigste løsningen!

Skrevet

Jada, dette er forsåvidt ganske gammelt nytt. Bilene er allerede ute i distriktene. Er for det meste lensmannskontorene som har fått prøvd de fåreløblig. Det morsomme er at de egentlig ikke er godkjennte som patruljebiler, da dyrebeskyttelsen satte ned foten da det ikke var plass til nok stort hundebur bak. Dette pga Passatens form på taket bak, som på en måte skjærer ned bakers. For å få inn hundebur, må ryggen på baksetene løsnes og stilles i loddrett stilling. Da er det ikke særlig kult å sitte baki.

Syns de skulle holdt seg til V70 og XC70 jeg, de er skapt for å være politibiler.

Skrevet

Dette betyr vel bare at farlig mørke passater er noe man må passe ekstra god på når man råkjører. Jeg er i alle fall forsiktig når jeg ser en Passat som "holder følge"

Det er dessverre slik at politiet har mange forskjellige sivilbiler. Senest i dag så jeg en skremmende anonym NY nissan primera stoppe en blå BMW M6 på ring 3 ved storo. Lysene var skjult bak den mørke bakruten. Helt umulig å se at det var faenskap på gang.

Skrevet

Politiet velger Passat

Til nå har politiets tjenestebiler i stor grad bestått av bl.a. Volvo, Ford og Nissan, men i løpet av de tre kommende årene skal Volkswagen-importør Harald A. Møller levere 600 politi-passater.

Av Dag Christian Holm

Publisert:05.05.07

Politiet skifter til Volkswagen Passat som sin standard politibil. Den første politi-passaten er allerede ute på patrulje.

- Vi er svært stolte av å ha fått denne avtalen. Politiet har gjennomført harde og grundige kjøretester av en rekke ulike bilmerker før valget falt på Volkswagen Passat, sier Volkswagen-direktør Terje Male i Harald A. Møller AS.

Politiet skal de neste årene kjøre Volkswagen Passat med flere motoralternativer. Det ene alternativet er en Passat 2.0 TFSI med 200 Hk, som leveres med manuell girkasse eller tiptronic automatkasse. Et annet alternativ er Passat 2.0 TDI med 140 Hk, som leveres med manuell girkasse eller direkteskiftkassen DSG. Med TDI-motor kan politibilen også leveres med 4MOTION firehjulstrekk.

Harald A. Møller AS har en lang tradisjon som leverandør av politibiler, ikke minst har Volkswagen Transporter vært mye benyttet av politiet. Det er imidlertid første gang siden Bobla at politiet benytter Volkswagen som sin standard patruljebil.

Fant denne på NyttOmBil..Legg merke til publiseringsdatoen Vetu03 :P:D

Skrevet

Jeg tror faktisk BMW ble vurdert (politiet skal jo også ha noen mercedeser), men at de ikke var gode nok til det bruket. Noe av samme problemet som V70 hadde, ustabil i fart når politiet får puttet alt de skal ha med seg (800 kg radar/laser-utstyr og en solid bunke papir til forelegg...)

Skrevet

Det er mange Passat politibiler i Tyskland, grønne/hvite med dieselmotor. De var faktisk ganske raske i aksen ut av lyskryssene.

Skrevet

Hehe, ser jeg var litt sen ute der ja.. Fant det på bare på nettet på en side jeg, hvor det var publisert får en månde siden eller noe. Så tenkte ikke mer over det:p hehe!! Menmen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...