Gå til innhold

Det evindelige Xenon-problemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært endel tråder på Xenon-lys problemer. Spesielt orginale Xenon-lys på E46 har vært gjenganger.

Jeg har akkurat en slik E46 med problemer med tidvis blinking og slukking av venstre nærlys. Når lyset er slukket så er det bare å så av og på lyset og så tenner den igjen, men når jeg tenner lyset på nytt så merker man en slags flimring/vibrering i lyset i noen sekunder. Mange her sier at slike symptomer er typisk ballast-problem.

Nå har jeg fjørt følgende;

- Byttet pærer høyre-venstre uten at feilen flyttet over

- Byttet tenner høyre-venstre uten at feilen flytter over

og nå

- Byttet ballasten høyre-venstre uten at feilen flyttet over

Nå skjønner jeg ikke en dritt! Det er alltid venstre nærlys som slukkes, men det hender at også høyre nærlys blinker en gang eller to, men ikke plagsomt.

Er det forskjellig relee for høyre/venstre, eller går det på samme rele?

Er alle releene i denne lysmodulen, eller har Xenon-lyktene ekstern relee?

Har netopp vært inne på InspII uten at de fant noen feil.

Skrevet

Hvis det er styrenheten, så burde jo problemet flytte over når jeg byttet styrenhetene mellom høgre-venstre?

Ser at jeg har styrenhet type AL og det er en annen type som heter ZKW.

Kan det være slik at AL-boksen er noe dritt? "made in france" kan jo ikke være et godt tegn :-(

Jeg åpnet styrenheten for å se om noe synlig feil er tilstedet og reagerer på at at det er så enkel elektronikk med få komponenter skal være så forbanned dyrt. 3400kr for en liten filleting med noen få komponenter er ikke noe annet enn svindel og spesielt når disse boksene har så mye problemer.

RS

er nåkk styreenheten til xenpn som er fuckt.
Skrevet

Trodde ballast og tenner var det samme jeg??? Er det ikke den boksen du kobler pæra inn på da? Som får 12V fra bilen igjen..?

Hvor sitter styreenheten?

Jeg har samme problemet med min E46 Coupé. Forøvrig en bil jeg synes det er MYE kødd med :(

Kjøpte den fremfor min E39 som hadde gått 230.000 for å ha en problemfri bil... Men det har blitt tverdt imot!

E46 har gått 116.000.. motor har gått 19.000..

Skrevet

ah037gvhswy9ocq0j1o5.gif

15 er styreenheten og 16 er tenneren.

Tenneren sitter inne i lykten bak reflektoren, må plukke fra hverandre lykta for å få den ut.

Jeg kjøpte en universalballast fra Dybvik Trading - koster 650kr. Den erstatter styreenheten og tenneren. Funker fint som snus nå.

Ser du på GS sine sider kaller de både 15 og 16 tenner, men ser du på http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=63&fg=05 så ser du at det riktige er at 15 er kontrollenhet.

Skrevet

Heisann!

Dette høres interessant!

Er din 99mod 320d du byttet på? Da har du jo ikke faceliften og etter faceliften så fikk E46 nye typer lykter. Tror pæresokkelen er forskjellig, men det kan hende jeg tar feil.

Balasten er vet det samme som kontrollenheten. Denne står utenfor lyktehuset, mens tenneren står inni lyktehuset. Tenneren alene koster over 1000kr, men kontrollenheten koster 3400kr på GS er her en helt uhørt pris.

Hvis det finner Balast m/Tenner for kun 650kr, så vil ikke jeg nøle å kjøpe. Hva annet måtte du kjøpe i tilleg? Wire-fix? Pære?

Mine lykter har D2-S Pærer. Er det samme på din 320d?

RS

Jeg kjøpte en universalballast fra Dybvik Trading - koster 650kr. Den erstatter styreenheten og tenneren. Funker fint som snus nå.

Skrevet

Kjøpte ingenting annet, men var nødt til å lodde på ledningen fra ballasten til sokkelen(?) av pæra. På nyere biler er det bare ballast, ikke tenner + ballast. Vet ikke hvordan det er på nyere e46. Ja det var min 320d 99mod jeg byttet ballast på. Ja det er d2-s pærer. Brukte den samme pæra.

Jeg husket forøvrig feil. Universalballasten fra dybvik kostet ikke 650, men 600,-. 650 Var nok med frakt :D

Se link http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4691

Virket som han har god peiling - ta deg en prat med ham om du er i tvil. I forhold til å gjøre denne operasjonen så ligger det en DIY på www.autopower.se

Har du tenkt til å bytte kan du få noen tips i forhold til DIY fra autopower - bare send en pm eller noe så kan jeg gi noen tips...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...