Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg skal skrape en bil under, få vekk all tectyl, org kitt osv. Hva burde jeg lakke med under bilen igjen?

Hvor får man kjøpt sånn masse som er org noe under og inne skjermebuene på karossen?

Skrevet
Jeg skal skrape en bil under, få vekk all tectyl, org kitt osv. Hva burde jeg lakke med under bilen igjen?

Hvor får man kjøpt sånn masse som er org noe under og inne skjermebuene på karossen?

Hvis det er den gulhvite, harde massen du mener så skulle jeg gjerne vist det selv, den må jo være perfekt under tectylen.

• 2 weeks later...
Skrevet
Utdanner meg til bil lakkerer og bruker syre grunning på alle plasser hvor vi har bart metall, for og hindre rust og få en overflate grunningen fester seg i. Syregrunning/etsegrunning er tilsatt fosfatsyre og ett spessielt alkydebinnemiddel. Hindrer kryprust kvis du skulle få ett hakk/steinsprang osv ;)

Ville ikke brukt en epoxy grunning da levrandørene sier den kun kan brukes på plasser med bart metall på 2kvadrat cm. Dette er RM lakk (BASF) som sier, men har sett han lakkern på american hot rod, når dem får sandblåst hele karosserier, så legger han en epoxy non sanding grunning direkte på. En grunning dem spakler utenpå ser det ut som.

Kan fårhøre meg litt om dette :)

Har du forhørt deg?

Skrevet

Jepp, nå begynner det jo og bli snart ett år siden jeg skreiv, og har kommet ett stykke videre ;) Har holdt på med 2 biler som skulle være like blanke under som utenpå, og de var sandblåste under. Da la vi først en non sanding syre grunning (som kan lakkes rett på, trenger ikke sliping)

Så ble det lagt steinsprut beskyttelse oppå dette. (slik som er på kanalene, strukturmasse, ofte brukt inni hjulhus osv)

Så ble den lakka utenpå dette, blankt med litt struktur i, men tåler steinsprang bedre, da det ikke er unaturlig siden dette er under en bil ;)

På resten av bilen var det normal lakk oppbygging, reint karosseri, non sanding grunning og så sparkel, slipefyller osv.. ;)

• 2 months later...
Skrevet

Holder på med dette nå, og det har ikke rusta noe hos meg, etter jeg har sandblåst. Det ruster jo ikke så lenge det står inne.

Uansett skal jeg kjøre på med 3 strøk med Brunox Epoxy grunning og rustomvandler/hindrer i ett. Dette er et dritbra produkt, som virkelig fungerer. Deretter skal jeg ha 1 lag med Owatrol, så 2 strøk med arcanol ( med 20% owatrol i) så ett strøk med kun arcanol. Deretter tectyl. Ruster det da, så får det bare gjøre det.

Jobber selv på farvehandel der vi selger billakk osv, og det har jeg blitt anbefalt av sjefen min, som har god kunnskap til alle disse produktene. God natt:)

Skrevet

Jeg malte benga lakk oppå ovatrol, men det sprakk(kanskje ovatrolen skulle tørket lenger?

Etter mye forskning så har jeg funnet ut at de fleste anbefaler syregrunning, kanskje noen har et komplett program slik at jeg vet de sitter i hverandre :P

Skrevet

Dette har jeg tenkt å gjør er å:

Sandblåse

Vanlig brunox

Epoxy grunning

Hard lakk som tåler bedre steinsprut en vanlig lakk.

Ifølge ett par kilder som har gjort dette før så skal dette holde veldig bra.

Skrevet

Har nå snakket lenge med onkelen min som er lakerer å han sier at Syre grunning IKKE er tett.

Epoxy grunning derimot er tett og det er dette bilene blir levert orginalt med.

Eksempel så er en fremskjerm ofte kun lakket på utsiden og insiden er grunnet med epoxy grunning.

Visst ikke epoxy grunningen var tett så tror jeg neppe bilprodusentene villa brukt epoxy grunning uten form for noe lakk på slike steder som jeg nevnte over.

Beste visst du skal ha det tett og for å forindre at rusten skal komme tilbake er å først sandblåse godt, rengjør godt å sørge for at der ikke er noe fuktighet eller ureinheter.

Epoxy grunning.

Lakk.

Gjerne klarlakk men dette er egentlig ikke nødvending. Klarlakken er heller ikke tett, den er bare som ett beskytene lag for fks steinsprut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...