Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Broren min hadde samme prob. på sin 1997 mod 528i

Måtte på verksted å skifte chipen i girkassa!

Kjenner en med en 96 523 som gjorde det samme...

Skrevet
Eg har spurt verksmester på Bmw i Førde om dette med abs sensorer, men han sier at det ikkje har noketing med dette å gjøre, for einaste som ville påvirka girkassa av sensorane ville vert sensoren på venstre bakhjul, for der satt hastighetsmåleren sa han. så etter ka han sie så har ikkje abs sensorer noketing med det å gjøre. men eg har egentli mista litt trua på Bmw i Førde etter dette, vertfall etter at dei kom med konklusjonen om at girkassa var på vei til å bli utslitt og måtte skiftast. med ein km stand på 160 000 km..!!! Så imorra skal eg ringe til Automatgear service A/S i Bergen og bestille time slik at dei kan gå over bilen. Så får eg håpe dei finner ut av det.

jeg ville byttet abs føler på venstre forhjul ..det var jo også det han med 525 hadde gjort :D:D

• 2 weeks later...
Skrevet

Har no bilen inne på Automatservice A/S i Bergen, einaste dei fant, va ei dårli kontakt på ein soleonid eller ka de no hette igjen i kassa, så den skulle dei ta ut og gjøre rein, og så ville dei flushe kassen og spyle alt reint, og fylle ny olje.

Dei fant ingen ødelagte følere eller noke som antyda til slitasje. kun ein solenoid med litt dårli kontakt som blei tatt ut og reingjort. så no får vi se når eg henter bilen imorgen korleis det har gått. ;)

Skrevet

Ja, igår henta eg bilen igjen hos automatservice A/S. :D

Før eg fekk reise med bilen tok vi ein times kjøretur eg og sjefen for firmaet, mens han hadde tilkobla diagnoseapparatet.

Null feilkoder under tur, girte som ein drøm, var heilt utroli, var ein heilt ny bil å kjøre.

Einaste han meinte de at i å med katalysatoren var staka ut, så kunne de hende at motoren ikkje fekk ut dei kreftene den egentli hadde, at den hadde mistet krefter ved staking av kat. At girkasse følte turtallet, men at den ikkje kjente nok krefter, slik at den låg og ventet på meir før den ville gire.

I tillegg til at det ekstra bråket som kommer inn i kupeen er med på å gi et ekstra intrykk, så ville han nok tro at det kunne bli ein heilt anna opplevelse å kjøre bilen etter eg har fått på ny katalysator igjen. Noke som eg og håper mykje på.

Da eg spurte han om han ville motsi BMW i at girkassen var utslitt visste han ikkje ka han skulle si, i og med oljen di tappet av kassen IKKJE såg noke bra ut, men ut ifra prisen som sto på kvitteringer fra BMW, så har dei kun tappet ned bunnpanne på kasse og fylt opp igjen, så eg er ganske spent på om det vil bli forandring ved skifte av katalysator, slik at så snart som mulig skal eg bestille catreplacer/effektkatalysator fra bsbildeler.no

Så tenker eg vi får se om der blir forskjell :)

Så til di som lurer, priser;

Testing med diagnose: 1,5 time arbeid. 1050,-

Sjekk og gjennomgang av elnett på girkassen: 1,5 time arbeid. 1050,-

Komplett oljeservice inkl. flushing på girkasse, 18 liter olje totalt brukt. 1t arbeid. 2950,-

+mva. 1262,5

Totalt 6312,5

Då har dei no ein kampanje på komplett oljeservice på girkasse.;-)

Sure penger, men no har eg gjort de eg kan for å få fikse det, einaste som gjenstår no er ein katalysator, så får vi se, og som han på automatservice A/S sa, kassen kan rase når som helst, og den kan vare for evi, det er det ingen som veit eksagt. Eg får berre køyre til det skjer.

Utenom det veit eg ikkje ka eg kan sei, bortsett fra: Ta heller en slik service som eg tok på girkassen enn en service hos bmw, for der flusher dei ikkje kassen, og dei skifter ikkje all oljen. Dei har og ca 200 kr meir i timepris.

Oljeservice som eg hadde på BMW for 4 uker siden, kostet meg 3985 ink en feilsøking til verdi av 1300,-

Oljeservice på Automatservice kostet meg 2950,- INKLUDERT flushing..!

Veit ikkje ka eg kan si rett å slett.. :roll:

tenk på det :wink:

Skrevet

Takk for en utførlig rapport om kassen. Tror sikkert at en gjennomspyling er en bra måte for å øke levetiden. Håper (og tror) at kassen din vil fungere fint i mange år enda.

Skrevet

ja, det håper eg og forsåvidt,

Blei informert om at ei automatkasse bør det skiftes olje på minimum kver 60000 km, ikkje noke lenger enn dette.

Husker desverre ikkje heilt ka som blei sagt, men eg husker det at det var noke med 20% oftere. så forlenger en levetida med 100% eg meiner uten å sei det sikkert at det var oljeskift på kasse, kan hende eg blander isammen med motorolje no, var sjefen på automatservice som fortalte meg dette.

Skrevet
ja, no har eg fått skifta gir olje og filter, sletta minne, og adapsjonsverdier..

Men det er ingen merkbar forskjell..

Bmw fant ikkje ut av feilen heller..

Kan godt hende det er oljepakinngene i kassen som begynner å bli dårlig. problem med oljetrykk følger til problem med giring. og hvis dette er probleme kommer pakningene til å bli så dårlig at den til slutt ikke får rett oljetrykk og da stiller den seg i nødprogram for å ikke "kræsje" Har vært borte i en 528ia 1997 mod med samme problem. der måtte han gire manuelt. tok noen dager så sto hele kassen i stampe når han skulle kjøre hjem fra jobb en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...