Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Her er utskrift fra vegtrafikkloven:

4.

a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på alle hjul. Det samme gjelder tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems, samt motorsykkel.

Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjettinger ellers.

B) Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. Det samme gjelder traktor/motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t.

c) Det er tilstrekkelig at bare ett hjul i tvillingmontering har piggdekk så framt piggdekkene plasseres symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse.

d) På kjøretøyet skal det være tilnærmet like mange pigger i alle piggdekk.

e) Reservehjul må bare brukes når det oppfyller de krav som gjelder kjøretøyets øvrige hjul. Ved tilfeldig skade på et dekk kan det likevel kortvarig brukes piggdekk på sommerføre eller sommerdekk på vinterføre. I slikt tilfelle kan ulike dekktyper blandes.

På personbil er plass-sparende eller lett reservehjul tillatt. Dekket eller felgen må være merket med høyeste fart. Bruken må være beskrevet i anvisning som følger hjulet eller er tatt inn i bilens instruksjonsbok. Hjulet må bare nyttes under nødvendig transport til nærmeste reparasjonssted.

Ikke så kjapp på avtrekkeren nå! [-X

Som Dr_S også påkeker: Jeg har også lest gjennom Vegtrafikkloven og der står det INGENTING om dette. Derimot ga et google kontekst søk meg denne linken:

http://www.vegvesen.no/horinger/2007067 ... 510523.pdf

Denne forskriften trer i kraft 1 november 2008

Har dere i Politiet fått utdelt regler før de trer i kraft?

Jeg betvilte en stund mine kunnskaper om trafikk her... godt jeg ikke er såpass ute å sykler.

Edit: Må legge til at det er et TULLETE vedtak, som vanlig fra den kanten' :D '.... Trafikksikkerheten i Norge måles i antall kroner man kan tjene i avgiftbeskattning på piggdekkavgift og bøter til de som ikke har piggdekk rundt om. Norge kriminaliserer sine innbyggere. Hurra!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...