TorErling Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Heisann Tenkte det er påtide å senke 520i'en min (E34), Hvor mye mener dere at jeg bør senke? Tenke 40/20mm.. ? Har dere noen bilder av E34'er som har blitt senket? Skal kjøpe komplett sett, hvilket merke bør jeg kjøpe? Litt usikker rundt dette med montering, blir vel dyrt å levere den inn..?
bmw520 Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 syns 60/40 er perfekt jeg, ikke får høy og ikke for lav å passe fin å se på vet ikke om du ser så godt på avataren min, den er 60/40
ingard Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Du må lavere enn det. E34 ser jo helt forjævlig ut når den ikke er senka mye. Og det er heller ikke noe problem å kjøre senka e34. Kjører på rævva veier både i Trondheim og Nordland, og det er ikke noe spesielt problem det nei.. Så 60/30 eller 60/40 funker bra.. Ligger noe bilder her ( http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=876673 ) av min senka e34 på 10x18 felg..
JoCCe Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 60/40 er penest spørr du meg Hadde det på gammel bilen, lå perfekt over 18" Ligger en tråd her med bilder om akkurat samme emnet også
Muren Motorsport Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 HeisannTenkte det er påtide å senke 520i'en min (E34), Hvor mye mener dere at jeg bør senke? Tenke 40/20mm.. ? Har dere noen bilder av E34'er som har blitt senket? Skal kjøpe komplett sett, hvilket merke bør jeg kjøpe? Litt usikker rundt dette med montering, blir vel dyrt å levere den inn..? Må minne om nye regler for senking:( klistre denne?) blir vel vanskelig med 60mm på mange biler nå. Vi har nettopp fått nye generelle retningslinjer for hvordan vi skal godkjenne senking, fra Vegdirektoratet. Det er bare en fordel at dere vet om dette: 3.2. Senking 3.2.1. Senking av bil Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt. Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger. Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres. Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm. Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates. 3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”. En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen. Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene. Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent. Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning. Dette gjelder over hele landet fra 01.01.2008. Med hilsen John A Skyrud Merknad: Statens vegvesen region Nord "Bodø trafikkstasjon"
bmw520 Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 40/40 nei å nei, så snart du har en person eller bagasje i bilen så ser den da ut som en båt
bmw520 Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Muren Motorsport Dette gjelder over hele landet fra 01.01.2008. Med hilsen John A Skyrud Merknad: Statens vegvesen region Nord "Bodø trafikkstasjon fatter ikke at dette lande kan drive med sånne idiotiske regeler, d er bare helt utrolig garanter at dem som bestemmer dette har NULL peiling på bil
turn-in Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 40/40 nei å nei, så snart du har en person eller bagasje i bilen så ser den da ut som en båt Ja d passer sikkrt bedre m look som n funnycar på n ssstor familiesedan.
520_Kristiansen Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 Jeg har 520 som er senka.. Lurer på om det er 40/40, er ikke sikker, men da skrubber bakhjula med full bil.. Er 9.5" bred felg og 265 dekk..
kawaman Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 Greit det er møkkete bil,men sånn skal det se ut.. Med 8.5x18" og 10x18"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå