Gjest Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 dette har med virkelighetsoppfatning og ærlighetsgrad å gjøre... en bil går ikke på 0,7 selv om en over en viss strekning har klart å runde ned til dette... og ja, en 520 bruker noe hinnsides med bensin, mer en storebrødrene.. og til deg som bruker mer på vinteren, hvordan får du det til? er tross alt mindre forbruk av effekt, da du har mindre feste... så med mindre du kjører helt rolig til vanlig, og herjer når det er glatt, så er dette lite logisk..
Loffen Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 så med mindre du kjører helt rolig til vanlig, og herjer når det er glatt ... That does make sense.
Glenno Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 og til deg som bruker mer på vinteren, hvordan får du det til? er tross alt mindre forbruk av effekt, da du har mindre feste... så med mindre du kjører helt rolig til vanlig, og herjer når det er glatt, så er dette lite logisk.. Vet ikke om jeg oppfattet deg riktig nå men hva med all strøm til varmeapprat, varmesetter,kaldstart etc... , trodde dette tok litt effekt av bensinforbruket jeg på vinteren? Enig i at herjing og høy bruk av turtall tar sitt men. Jeg har iallfall høyere drivstoff bruk uansett bil jeg har kjørt på vinterstid, mulig dette kan ha med kjørestill å gjøre men uansett ikke enig i lavere forbruk om vinteren.
BRIO Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 Dette vet jeg ikke sikkert, men høyere forbruk om vinteren er ikke ulogisk. Kaldere motor, tykkere olje mer guff på varmluftsanlegg og varmetråder, setevarme mm. er ting som jeg mener kan tilsi høyere forbruk. Forbruk over en viss strekning jeg snakker om er strekningen Bergen-Moss. Turen går med stappfull bil og to barn i baksetet. Det er ikke en tur hvor jeg legger kjøringen opp til å få lavest mulig forbruk. Turen tar lang nok tid som det er. Denne turen har jeg flere ganger målt forbruket til 0.72 på. Ikke noe galt med min virkelighetsoppfatning når jeg skriver jeg målte 0.72 på langkjøring. For øvrig er målingen gjort med å fylle full tank og nullstille telleren ved avreise, og så fylle full tank igjen når jeg kommer frem.
Loffen Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 Har ikke sjekket dette særlig med BMWen min enda, men Volvoen (V70R) bruker i gjennomsnitt 0,2 mer om vinteren.
Captain Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 (...)Forsåvidt trenger ikke et pressekit være så dyrt, vet ikke hva ESS sine ligger på for eks..(...) ESS sine kompressorkit ligger per dd på ca. 33-34 000,-, før var de noe dyrere, men mulig det er billigere nå pga den lave dollarkursen.
SST Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 E34_525tds: At 520i bruker hinsides mye bensin, og mer enn sine storebrødre har jeg vanskelig for å forstå. Isåfall har du hatt/kjørt en ikke frisk 520. Jeg har hatt 2 stk. 520`er og begge disse har gått billigere enn min tidligere 525i, 530i, 530iA og 523iA. På langkjøring har de gått relativt likt, med 530`n med automat var noe tørstere enn resten. På småkjøring er 520 vesentlig snillere på drivstoff enn de andre jeg har hatt. Og dette er ikke tror, det er vet!
SST Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 dette har med virkelighetsoppfatning og ærlighetsgrad å gjøre... en bil går ikke på 0,7 selv om en over en viss strekning har klart å runde ned til dette... og ja, en 520 bruker noe hinnsides med bensin, mer en storebrødrene.. og til deg som bruker mer på vinteren, hvordan får du det til? er tross alt mindre forbruk av effekt, da du har mindre feste... så med mindre du kjører helt rolig til vanlig, og herjer når det er glatt, så er dette lite logisk.. Og at man bruker mer drivstoff på vinteren er helt naturlig. Som det blir nevnt her, er nok kaldstart den største faktoren til dette. Når det gjelder feste bruker man på glatta lengre tid med mer gass for å få opp farten. På barmark gir man gass til ønsket fart mens på glatta må man "justere" og file på gassen over lengre tid for å oppnå ønsket hastighet. Spør du meg bør dette resultere i mer drivstofforbruk, ikke mindre.
Sunspec Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Grepet om vintern er hovedgrunnen til økt drivstoff forbruk. Eks: Prøv jogg om vintern kontra sommern. Du bruker mere krefter for å oppnå samma farten. Også er det vel slik at drivhjulene på vintern roterer mere enn det framdriften skulle tilsvare. Dette er ikke mye, men når man kjører langt merker man vel dette. Utvekslingen i diffen på en 520 er en annen enn i 523, 525 osv. Edit: Jeg ville ha satt inn en 523 eller 528 med M50 manifold, og/evnt bytta diff. Ser ikke poenget i slite med den motoren.
touring Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 bensinforbruket på min 520 gjekk ned 2,5 dl på mila etter å ha skifta fra uoriginalt luftfilter til originalt,dette på langkjøring.Vart da 0,7 på mila.
Captain Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Høyere forbruk vinterstid er bare vanlig imo. Har hatt det på alle bilene jeg har eiet hvertfall...unntatt Mustangen, den så aldri vinterføre
BRIO Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Glemte en ting. Høyere rullemotstand på vinterdekk bidrar også til økt forbruk
Glenno Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Glemte en ting. Høyere rullemotstand på vinterdekk bidrar også til økt forbruk Uff ja, rett skal være rett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå