Kobar Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Hei, driver og planlegger nok ett kardangbytte på min 318i e30 fra -85. Og denne gangen skal jeg ha over en diff fra en 318is fra 90-tallet! det problemet jeg møtte på da, var at skruene som holder drivaksligene på diffen på is diffen satt bom! noen fikk jeg opp med latmannsarm, men noen gikk runde og er umulig med hvilken som helst tang! Det jeg gjorde da, var og kappe ene drivaksling med vinkelsliper, og bare dro resten ut av diffen! samme gjorde jeg på andre siden! Og da jeg skulle bruke delene fra diffen som stod på bilen så viste det seg at det er forskjellig diameter på fòringen på dem som sitter løst mellom diff og drivaksling,helt innenfor "taggene"! på is-diffen så var det nå mye tykkere! bilde forklarer kansje litt bedre nedenfor! Hvilke andre modeller kjører med slike tykke foringer? trenger 2 stk! Denne er hva det hele gjelder: denne er fra originaldiffen til 318i bilde av en fra hver diff: den fra is er den nærmeste(den største) tok noen bilder av begge diffene, is diff er den mørkeste! er vell ikke noe andre forskjeller på disse? og til slutt, litt av det jeg driver med...(plukker fra en skadet is bakhjulsoppheng)
vrossi46 Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 du kan jo prøve å kappe av hodet på skruene og dermed får du av resten av drivakslingen, slik at du kommer til med en mekti tang å skru ut skruane me..
Kobar Skrevet Februar 14, 2008 Forfatter Skrevet Februar 14, 2008 ja, det er jo en mulighet! men det går ikke an å sette over noen deler fra en annen diff slik at jeg bare bruker di smale forbindelsene? Bare bytter selve mottaket på diffen?
Kobar Skrevet Februar 15, 2008 Forfatter Skrevet Februar 15, 2008 går det an å bygge om is-diff til smale foringer? ellers, hvilke andre e30 modeller kjører med slike slags foringer? e30 med store diff? eller har det noe med facelift å gjøre..?
bmwmaxi Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 Ta vinkelsliperen og kapp av hodene på de du ikke får av. Ta så av resten av drivaxelen. Varm så opp gjengepartiet på stikkaxlen/bolten med propan/skibrenner og skru ut gjenværene bolter. Det er dumt og begynne med og bytte sidelokkene på diffen da dette kan resultere i feil klaring på lagerne i diffen. Det er her muttertrekeren kommer til sin rett, hadde du brukt den kan jeg si med 99% sikkerhet at alle hadde løsnet.
bmwmaxi Skrevet Februar 15, 2008 Skrevet Februar 15, 2008 Som du ser her finns den med begge dimmene på 318is og lokkene går omværandre men husk lager klaringen kan bli feil. En annen ting er at den diffen muligens er noe breiere mellom stikkaxlene"samme som 325" så du muligens hadde bruk for den drivaxlen du kappet av. Hvorfår satt du ikke over hele bakstilingen så hadde du fått skivebremser, bakstilingen på 318 is og 325 er like.
Kobar Skrevet Februar 15, 2008 Forfatter Skrevet Februar 15, 2008 jo, det skal jeg fortelle deg du! bakakslingen kommer fra en bil som har fått seg en smell. så bakakslinga er bøyd, og ene brua er helt krølla! og den akslingen jeg kappet i var skakk! så derfor kappa jeg i den! Tok frem muttertrekker også, men hadde ikke overgang til 9mm pipe! så da nytta ikke det heller Så jeg brukte en 9mm fastnøkkel, slo den fast på skruen med hammer, slik den gikk skikkelig i hakket! så brukte jeg ett langt rør på fastnøkkelen! bøyde 2 stk, og ødela minste skralla på pipesettet og forbindelsen fra mellomstor skralle til små piper
bmwmaxi Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Ok, ser det på bilde. Får håpe diffen har klart seg. Alle tilfeller jeg har vært bortig med sideslag på stikaxel har diffen takka for seg "dunk,dunk,klikk,klikk....". P.S Stikkord= varme,varme
Kobar Skrevet Februar 16, 2008 Forfatter Skrevet Februar 16, 2008 har tatt en liten inspeksjon på diffen, og det virker som den har klart seg! er helt tight og fin, og ingen antydninger til klunking eller slark... Drivakslingen ble helt vrengt på det ytterste leddet, så det har nok ikke blitt noe særlig med kraft inn på selve diffen!
Kobar Skrevet Februar 19, 2008 Forfatter Skrevet Februar 19, 2008 joda, da var skruene løse! fikke ikke av drivaksling fra senter ute ved bremseskiva, prøvde med muttertrekker og en latmannsarm med ett stålrør på 3meter. men skruen satt fast! Så da får eg ikje målt drivakslinger som eg har liggendes med den som står på bakstillinga... men satser på at det er samme lengde, og bare til å smekke på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå