emilst Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Har en eldre BMW 318i (86). Bilen har plutselig blitt veldig tung på rattet. Kan dette være servopumpa? Lett å bytte? Eksakt hvor sitter den. Trengs det noen forberedeler for å bytte denne uten om selve delen? (utlufting etc). Drar på vinterferie på mandag og hadde vært greit å vite hva som må gjøres.
Bjørn 320 Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Er sikkert servoen ja, ofte det blir ein del "during" i tilfelle... Sjekk oljenivået, er ofte den blir slik med lite olje
Mexos Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Tror ikke det er noen luftemulighet på disse. Du kan skjekke tanken og se om det er nok veske på den? Fyll eventuelt på en skvett og sving masse frem og tilbake for å se om det blir bedre. Men bruker å være ulyd i pumpa om det er for lite olje.
emilst Skrevet Februar 16, 2008 Forfatter Skrevet Februar 16, 2008 Hva slags type olje skal benyttes? Sitter denne i bakkant i motorrommet - en blank sylinder? Er ikke noen egen tank som jeg kan se - er faktist usikker på om jeg har servo i det hele tatt på denne gamle bilen... Ser at dette er servopumpe til E-30: http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... &type=used Det at viftereima er slakk har det noen innvirkning? (helt grønn på dette her).
Bjørn 320 Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Trur det står på lokket kva slags olje det er. Viss reima er veldig slakk kan det nok ha innvirkning, trur servopumpa skal gå på den reima
emilst Skrevet Februar 16, 2008 Forfatter Skrevet Februar 16, 2008 Takk for raskt svar. Forsøker i første omgang å stramme viftereima så får jeg som om det hjelper. Noen som husker type nøkkel som er best å bruke til å stramme reima? (dimensjon)
Fliid Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Selvfølgelig må systemet luftes om du ender opp med og bytte pumpa. Det gjøres enkelt og greit. Når du har montert alt sammen så fyller du ATF (Er vell ATF olje på servo'n, men står på lokket, rød) opp til merket. Start så motoren og drei rattet fult over til venstre så til høyre, så venstre igjen, så høyre igjen. Slik holder du på til du har tatt en 5 til 10 repetisjoner. Husk og etterfyll med olje. Edit; Så kan du skru på lokket på servoolje tanken og stoppe motoren Edit nr 2; Så litt nøyere igjennom og ser du er usikker på om du har servo og om dynamo/vifte/vannpumpe reima har noen innvirkning. Nei, det har den ikke. Servopmpa har egen reim. Så enkelt og greit, har du 2 reimer i forrkant av motor har du servo. Men ærlig talt, du burde jo kjenne om det er servo eller ikke når du skal parkere:P hehe Om du ikke har overarmer lik skipper'n. For og stramme på dynamo reima så skrur du på 6 kanmutteren i forkant av dynamo, den med tenner på (lurer på om det er 17 eller 19mm ) . Mulig du må løsne bolten som holder fast dynamoen i underkant.
Mexos Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 Den blanke tanken i bakkant i motorrom er bremseveska så hold deg unna den tanken til servoveska står som regel nede med motoren på venstresiden av bilen. Er et oransj eller grønt merke på toppa
Fliid Skrevet Februar 16, 2008 Skrevet Februar 16, 2008 tanken er brun og sitter mellom bremsevæsketanken og luftfilteret ca. Ser slik ut; http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/11342.gif Men at du har servo på din prefacelift, tviler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå